Den här artikeln presenteras i samarbete med Verisign, den globala ledaren inom domännamn och internetsäkerhet.
När dagens kunder vill lära sig mer om ett företag, är det första stället de brukar vända sig till Internet. Detta har gjort en onlinenärvaro avgörande för ett varumärkes framgång. Att sätta upp både en webbplats och konton i sociala medier innebär att när kunder anger söktermer i Google kommer information om ditt företag att visas.
Men att ha en onlinenärvaro räcker inte. Studier har visat att företag som aktivt engagerar kunder kan förvänta sig att växa 40 procent snabbare än om de inte hade en onlinenärvaro alls. Det första steget är att skapa framgång online är att välja ett domännamn, men arbetet börjar först där. Här är några steg du bör ta för att bygga och upprätthålla en aktiv onlinenärvaro.
Sätter ditt domännamn att fungera
När du väl har registrerat ett domännamn kommer du sannolikt att omedelbart börja arbeta för att publicera en vinnande webbplats. Men det finns flera olika sätt du kan använda detta domännamn för att bygga upp ditt företags onlinenärvaro. Att bygga och lansera en ny webbplats som visar upp dina produkter eller tjänster är ett av de vanligaste sätten. Men det finns ett annat alternativ.
Istället för att bygga en ny webbplats kan du faktiskt omdirigera din domän till en befintlig webbplats. Detta kan vara en befintlig plattform för ditt företag, som en WordPress- eller Blogger-blogg. Däremot kan du också omdirigera ett nytt domännamn till en webbplats för sociala medier, som kan fungera som ditt företags tillfälliga målsida. Även om det är idealiskt att ha både en webbplats och närvaro på sociala medier som fungerar tillsammans, kan nya företag ibland inte realistiskt göra båda i sina tidiga, mer formativa dagar.
Börjar på sociala medier
För alla nya företag är sociala medier ett utmärkt sätt att skapa en onlinenärvaro utan kostnad. Sociala medier har en inbyggd bas av potentiella kunder, vilket gör dem till det perfekta utloppet för att testa online-vattnen. Men till skillnad från din egen webbplats kommer du inte att ha den kontrollnivå du har med din egen webbplats. Genom att registrera ditt företags webbadress och hänvisa det till att peka på ett av dina sociala mediekonton, kommer du att kunna skapa din onlineidentitet, bygga ditt varumärke och marknadsföra ditt företag med en professionell webbadress som kunderna lätt kan komma ihåg.
Naturligtvis är sociala medier som bäst när de används som marknadsföringsverktyg. Så snart som möjligt bör dock varumärken börja arbeta med att utveckla och distribuera en webbplats, vilket kommer att ge ett varumärke optimal kontroll. Med så många dra-och-släpp-baserade webbutvecklingsverktyg kan företag skapa sina egna webbplatser utan att ens kalla på en professionell designtekniker. När en webbplats väl är på plats kommer ett varumärke att ha fördelen av en skalbar onlinenärvaro som kan uppdateras efter behov.
När den väl har utformats bör ditt företags webbplats fungera som ditt centrala nav och ge en plats för kunder att gå till när de behöver information. Alla dina andra marknadsföringsinsatser bör leda kunder till den webbplatsen för att engagera sig, lära sig och förhoppningsvis köpa. Med tiden kommer din webbplats och närvaro på sociala medier att komplettera varandra och erbjuda liknande information men på olika sätt; På https://www.salesforce.com/blog/2019/01/how-to-create-a-customer-centric-experience.html kan du lära dig hur du drar nytta av det för att ge en bra kundcentrerad upplevelse.
Ditt företag bör använda sin webbplats tillsammans med sina sociala nätverksansträngningar för att få kontakt med kunder och få ut ordet om det fantastiska arbete du gör.
Den här artikeln skrevs i samarbete med Verisign, världsledande inom domännamn och internetsäkerhet. Alla åsikter och erfarenheter som uttrycks är mina egna.