Video är ett av dagens viktigaste marknadsföringsverktyg. Det uppskattas att amerikanska vuxna spenderar mer än fem timmar per dag på att titta på video online. Små och medelstora företag ska inte vara rädda för att hoppa in i video. Dina alternativ sträcker sig från lågpris, gör-det-själv-videor till polerad, professionell marknadsföringsvideo. Undrar du var du ska börja?
Varför du behöver video
Du borde använda video för att få fler kunder, men vad skiljer det från andra marknadsföringsmetoder? Kunder får mer information på kortare tid genom att titta på en välgjord video. Videor ger dina kunder ett intryck av dig och ditt företag. Det är mer personligt än ett mejl eller ett blogginlägg. Video används i marknadsföring på många sätt idag. Korta videor som läggs upp på Vine och Instagram är korta och lätta att dela. Handledningar och vloggar på din webbplats eller YouTube är lite längre och mer informativa. Oavsett om du filmar det själv eller anlitar en professionell är video ett marknadsföringsverktyg du behöver.
DIY-video
Små företag använder ofta DIY-metoden för att spara pengar där det är möjligt. Appar som Vine och Instagram gör det möjligt att skapa korta videor. De är gratis och enkla att använda. Du kan skapa nya videor snabbt, redigera klipp och nå alla dina följare direkt. Det här alternativet är utmärkt för saker som tävlingar, förhandsgranskning av nya produkter och till och med att tala direkt till dina följare, till exempel videor med frågor och svar. Att göra det själv är dock inte utan fallgropar. Även om appar får det att verka enkelt, kan de inte få en dåligt tagen video att se bra ut. Ta några steg för att få dina DIY-videor att se så bra ut som möjligt.
Storyboard. Använd papper eller programvara för att rita ut varje scen för din video och dialogen eller berättelsen som följer med den. Kom med några versioner och begränsa den sedan till den bästa.
Belysning. Dåligt upplysta videor ser hemska ut. Se till att du har minst en stark ljuskälla. Oavsett om det är solljus genom ett fönster eller en golvlampa riktad mot din produkt, se till att det du filmar är starkt upplyst.
Manus. Att snubbla över dina ord får dig att låta som en novis och ökar redigeringstiden. Det hjälper att träna på att prata några gånger innan du fotograferar, även om det bara är några sekunders klipp för sociala medier. Manuset är ännu viktigare när du filmar en längre video, till exempel en tutorial för YouTube.
Ljud. Små smartphonemikrofoner är inte de bästa på att fånga klart ljud i din filmproduktion. Se till att det är tyst när du filmar (om inte bakgrundsljud är avsiktligt). Testa att använda öronsnäckorna med mikrofonen som följde med telefonen för tydlighetens skull. Du kan också köpa en mikrofon som ansluts till 3,5 mm-uttaget på din telefon eller en clip-on-mikrofon.
Stabilitet. Gör inte dina kunder illamående med skakig video. Investera i ett stativ innan du spelar in videor för ditt företag. Välj ett stativ i full storlek eller en liten Gorillapod® beroende på vad och var du ska filma. Vissa stativ i den nedre delen kan sjunka eller långsamt röra sig medan du filmar, så se upp för det när du testar det.
Bildlicensiering. Undvik att bli stämd genom att endast använda kommersiellt licensierade bilder och videoklipp. Du måste antingen köpa en licens, få tillstånd från skaparen eller använda Creative Commons (CC)-bilder. Var medveten om ”gratis att använda” och CC-verk är inte alltid kommersiellt licensierade. Läs det finstilta för att vara säker på att du får använda bilden.
Professionell video
Även om du kan filma en anständig video själv, kanske du inte inser hur arbetsintensiv videoredigering är. Det kan vara en lång och komplicerad process att komma till den slutliga, polerade versionen av din video. Även om du kanske kan göra redigeringen själv, kan det vara mer meningsfullt som företagsägare att betala en professionell för att spendera timmar på att skapa en bra video åt dig medan du fokuserar på andra ansvarsområden.
Att anlita proffs för att skapa din video kommer att säkerställa en polerad slutprodukt. Den uppenbara skillnaden i kvalitet ger intrycket av att ditt företag är pålitligt. När det kommer till videoannonser, handledningar, hjälpvideor för din produkt och alla videor som är framträdande på din webbplats bör du överväga att investera i en professionell för att skapa dina videor. Den påverkan det har på dina kunder är ovärderlig.