Har du någonsin fått ett e-postmeddelande som påstår sig vara från ett specifikt varumärke eller företag, men det var det uppenbarligen inte? Tja, du är inte ensam. Och för att förhindra att den här typen av ”nätfiske” e-postmeddelanden når din inkorg har standarder för e-postautentisering införts. Det är där Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC) kommer in i bilden.
Jag har bett Jacob Hansen, Deliverability Consultant, på SendGrid att hjälpa oss att bättre förstå DMARC.
Vad är DMARC egentligen?
DMARC är ett e-postprotokoll som använder SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) för att fastställa äktheten av ett e-postmeddelande, eller bevisa att ett e-postmeddelande kommer från där det påstår sig komma ifrån. DMARC skapades för att förhindra nätfiske, men i sin tur, på grund av komplexiteten i vissa av dess detaljer, har det gjort det så mycket svårare för e-postmarknadsförare att nå inkorgar till sina målkunder om de inte implementeras korrekt.
Medan många e-postleverantörer för närvarande har DMARC-policyer på plats, förväntas Microsoft och Gmail uppdatera sina policyer någon gång i år, vilket direkt kommer att påverka hur marknadsförare skickar e-post. Enligt de nya policyerna kommer ingen annan än Gmail att kunna skicka e-post från en @gmail.com-e-postadress, och ingen annan än Microsoft kommer att kunna skicka e-post från @outlook.com, @hotmail.com, @live .com och @msn.com e-postadresser. Yahoo har redan en liknande policy på plats, och därför kan bara Yahoo skicka e-post från en @yahoo.com-e-postadress.
Vad betyder detta för e-postmarknadsförare?
Detta innebär att e-postmarknadsförare inte kan använda Gmail- eller Microsofts e-postadresser för att skicka e-post via en e-postleverantör. All e-post måste skickas från en ägd domän. I de flesta fall äger varumärken sina egna domäner, men för mindre varumärken och företag, om e-post skickas via en Gmail- eller Microsoft-domän, kommer det inte längre att levereras även om det är önskad post. Utan att följa den här uppdateringen kan marknadsförare se deras leveranshastigheter sjunka.
Att följa DMARC-standarder kommer att hjälpa marknadsförare att kontrollera sitt sändande rykte, öka insynen i sina program samtidigt som posten är relevant och upprätta konsekventa policyer för hantering av oautentiserad post.
- Skydda ditt varumärke. Att publicera en DMARC-post skyddar ditt varumärke genom att förhindra oautentiserade parter från att skicka e-post från din domän. I vissa fall kan det leda till ett positivt rykte att bara ställa in en DMARC-post.
- Öka synligheten i ditt e-postprogram. Genom att granska och konsumera DMARC-rapporter ökar synligheten i ditt e-postprogram genom att du vet vem som skickar e-post från din domän. Du kan få en bättre inblick i vem som försöker agera som du.
- Upprätta en konsekvent policy för oautentiserad post. DMARC hjälper e-postgemenskapen att skapa en konsekvent policy för hantering av meddelanden som inte kan autentiseras. Detta hjälper marknadsföringens e-postekosystem som helhet att bli säkrare och mer pålitligt.
Takeawayen
Det finns inget bekräftat datum för när Gmail och Microsoft kommer att uppdatera sina policyer, de har endast angett inom detta år. Men det är en bästa praxis att följa DMARC oavsett om du inte redan gör det. Företag som skickar e-post från en Gmail- eller Microsoft-domän måste vidta omedelbara åtgärder för att börja skicka från en ägd domän för att säkerställa att deras e-post levereras och att deras e-postprogram lyckas. Genom att följa DMARC-protokollen sätter alla varumärken standarden för autentisk e-post och hjälper kunderna att få den post de vill ha mest.