Använder du en checklista för blogginlägg innan du publicerar?
Planeringen av din innehållskalender är den första delen av din publiceringsrutin, men noggrann granskning av ditt inlägg är det sista steget innan det publiceras på din webbplats.
”Kvalitetsinnehåll” handlar inte bara om mördande blogginläggsidéer.
Det handlar om alla dina skrivvanor och omsorgen bakom kulisserna som gör bra innehåll möjligt.
En checklista för blogginlägg gör ditt jobb enklare
Förutom smarta redigeringstips som du kan använda för att polera ditt utkast, här är en checklista för blogginlägg som du kan granska innan du publicerar.
Den har 12 viktiga steg som professionella skribenter konsekvent följer när de producerar högkvalitativt arbete. Målet är att se till att din publik engagerar sig i ditt innehåll på exakt det sätt du planerat.
Dessutom har du nog att tänka på som författare. Att ta för vana att följa denna process gör ditt jobb lättare.
Låter bra, eller hur? Här är systemet du kan börja använda idag…
Steg #1: Ställ in datum och tid för publicering
Jag rekommenderar alltid att ställa in datum och tid för publicering är det första du bör göra när du väljer ett ”Nytt inlägg” i WordPress eller någon annan publiceringsplattform.
Om du börjar skriva eller redigera ditt innehåll medan ”Publicera: Omedelbart” finns kvar som status för ditt inlägg, riskerar du att publicera ditt utkast i förtid av misstag när du sparar ditt arbete.
Du kanske tänker:
”Riskerar? Det händer nog aldrig. Det låter lite dramatiskt, Stefanie.”
Alla som har gjort det här misstaget för att de inte lyssnade på mig när jag gav den här pekaren vet att jag inte är dramatisk.
Det händer och det är beklagligt.
Steg #2: Korrekturläs din rubrik
Inte en enda gång.
Inte två gånger.
Tre gånger.
Jag kallar detta för Copyblogger Triple-Check – det är en häftklammer i denna checklista för blogginlägg och ett centralt element när du lär dig hur man skriver ett bra blogginlägg.
Steg #3: Korrekturläs dina underrubriker
Du gissade det.
Ge dina underrubriker Copyblogger Triple-Check också.
När du redan har spenderat mycket tid på att blogga och redigera ditt innehåll är det lätt att förbise misstag i dina underrubriker eftersom du är så bekant med vad de är förment att säga.
Steg #4: Korrekturläs din permalänk (en av de viktigaste delarna av ditt blogginläggs checklista)
Att hitta ett stavfel i ditt innehålls URL är bara en besvikelse.
Lyckligtvis går det helt att undvika om du även ger din permalänk Copyblogger Triple-Check innan du publicerar.
Kolla in fler av mina favoritkorrekturtips, och om du har läst korrektur ett tag kommer du att älska denna korrekturteknik särskilt.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
Steg #5: Välj rätt inläggsförfattare/bio
Även om du är den enda personen som skriver för din webbplats, hoppa inte över det här steget på din checklista för blogginlägg.
Är dina by-lines personliga med ditt namn och författarens biografi?
Inkludera dessa uppgifter så att nya läsare kan få reda på mer om dig.
Om du hanterar en blogg med flera författare, se till att du har valt rätt författare och att deras biografi är aktuell.
Steg #6: Klicka på dina hyperlänkar
Ingen vill ha ett e-postmeddelande från en läsare som varnar dem om att en hyperlänk i ett av deras inlägg inte fungerar eller går till fel webbplats.
När du noggrant har valt dina hyperlänkar, granska ditt inlägg på förhandsgranskningsskärmen och klicka på alla en sista gång.
Steg #7: Kontrollera dina citattecken
De ser oskyldiga ut, men citattecken kan vara frustrerande små djur för webbpublicister.
Om en hyperlänk inte fungerar som den ska när du testar den kanske citattecken i din html inte är ren text.
Leta reda på dessa citattecken i lockigt Q-stil i din inläggsredigerare, ta bort dem, skriv dem igen, och du borde vara redo.
Det här felet är inte så vanligt som det brukade vara, men om en av hyperlänkarna i ditt inlägg inte fungerar korrekt, se bara till att ta en noggrann titt på hela webbadressen.
Steg #8: Välj dina kategorier
Kategorier du ställer in under din blogglansering hjälper till att organisera ditt innehåll och gör det enkelt för läsare att hitta mer information om ett ämne.
Till exempel gillar jag att leda människor till vår redigeringskategori på Copyblogger om de är intresserade av att lära sig mer om innehållsredigering.
Tilldela rätt kategorier till ditt innehåll eller skapa en ny om du utforskar ett nytt ämne.
Steg #9: Lägg till din ”mer”-tagg (eller ”jokertecken”-steget i din checklista för blogginlägg)
Du kan behöva lägga till en ”mer”-tagg i ditt blogginlägg.
Den här taggen bestämmer vilken text som ska visas på din bloggs hemsida, om ditt fullständiga inlägg inte visas där.
Taggen ”mer” infogar en länk som läsare kan klicka på för att se resten av ditt inlägg.
Om det inte är en del av din publiceringsprocess, använd det här steget på checklistan för blogginlägg som ett ”jokertecken” – skapa ett anpassat objekt som är nödvändigt för att säkerställa att ditt innehåll ser korrekt ut på din webbplats.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa steg inte stöder perfektionism. Faktum är att de faktiskt kan hjälpa dig att lära dig hur du börjar skriva och övervinna perfektionism.
Tipsen hjälper till att se till att du har gjort ditt bästa arbete, så att du med säkerhet kan publicera det, släppa det och gå vidare till ditt nästa innehåll.
Steg #10: Visa din utvalda bild
Utvalda bilder är inte bara för din blogg.
Placera dem på rätt ställen på din publiceringsplattform, så att de rätta dyker upp på sociala medier när du delar ditt innehåll och när andra delar ditt innehåll.
Steg #11: Skriv din metainformation
Din metatitel och beskrivning visas på sökmotorresultat och sociala medier.
När du studerar hur man är copywriter kommer du att lära dig hur du lockar rätt läsare med spännande texter.
Varsågod, ge dem Copyblogger Triple-Check också. 😉
Steg #12: Aktivera/inaktivera kommentarer
Har du lagt upp en kommentarspolicy för din grupp?
Oavsett om kommentarer alltid är aktiverade, eller om du slår på/stänger av dem beroende på innehållet, gör din kommentarsektion redo att rulla som du vill.
Kommer du att granska denna checklista för blogginlägg när du publicerar?
En checklista för blogginlägg med enkla saker kan verka onödig och till och med, vågar jag säga det, amatörmässig.
Vet du vad som egentligen är amatörmässigt?
Att göra ett misstag hade du lätt kunnat undvika om du behandlat ditt arbete med lite mer omsorg.
Även när vi vet vad vi ska göra måste vi komma ihåg det gör det … varje gång.
Så håll det här inlägget till hands. Du kan bokmärka det eller använda det som grund för din egen anpassade bloggchecklista.
Vilka steg skulle du lägga till i ditt? Dela i kommentarerna nedan!
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.