Trots att du marknadsför ditt företag som en galning – på sociala medier, din blogg, via e-post, you name it – kanske du inte får mycket av det enda som betyder något: klick.
Klick till din webbplats är lika med kundengagemang. Om du har en anständig följare på sociala medier, publicerar innehåll regelbundet och ständigt ökar dina e-postprenumeranter, men inte ser en hög klickfrekvens, är det dags att ställa dig själv några viktiga frågor.
Är våra rubriker tillräckligt engagerande?
Oavsett om du skriver ett blogginlägg, ett pressmeddelande eller ett e-postmeddelande måste din rubrik (eller ämnesrad) fånga folk i ögongloberna och få dem att klicka för att läsa mer. Om din inte får den typ av klick du vill ha måste du bedöma varför.
Börja med att läsa andra rubriker. Vad väckte ditt intresse? Vad gör att du vill klicka på dem? Ser du ett tema? Några strategier för att förbättra ditt rubrikengagemang inkluderar:
- Använd en statistik eller siffra (”Få en 58% ökning i läsningar med detta enkla trick”)
- Ställ en fråga (”Kan du använda mer pengar?”)
- Gör en lista (”7 saker du inte visste om katter”)
- Håll dem korta (5 ord är ett bra genomsnitt)
Testa olika rubriker för att bedöma vilka som visar en förbättring i klick, använd sedan dessa strategier för efterföljande rubriker.
Får våra e-postmeddelanden människor att sova?
Du jobbar på ditt företags nyhetsbrev och reklammeddelanden, men folk klickar inte för att köpa dina produkter. Vad ger?
Titta först på data. Hur många procent av människor öppnar dina e-postmeddelanden? (detta kallas din öppna ränta) Genomsnittliga öppna satser varierar beroende på bransch, men du vill se någonstans mellan 17% och 20%. Om du inte får det, titta på hur ofta du skickar e-post. Det är möjligt att du skickar dem mer än vad folk vill ta emot dem, och de tar bara bort de e-postmeddelanden som du lagt ner så mycket tid på att utveckla. Skala tillbaka och mät resultaten för att se om de förbättras.
Bedöm vad du försöker kommunicera i e-postmeddelandet. Helst har du en uppmaning per e-post, så om du vill att de ska köpa en produkt, förväxla dem inte genom att ge dem åtta produkter att överväga. Håll språket kort (bara några stycken) och inkludera flera platser med samma länk som du vill att de ska klicka på.
Ignorerar folk våra annonser?
Om dina digitala annonser eller betala-per-klick-annonser inte genererar intresse, vänd ditt fokus till vad orsaken kan vara. Kom ihåg: oavsett om du köper reklam på Facebook, Google eller någon annanstans så konkurrerar du med mycket annan aktivitet. Din kopia och bild, om du har en, måste vara iögonfallande så att folk vill klicka på din annons för att lära sig mer.
Håll kopian fokuserad på fördelar, vilket innebär att du måste koka ner de förmåner som folk får genom att klicka på din annons. Specialerbjudanden och stora rabatter, som gratis frakt, 30 % rabatt, och köp en få en gratis kommer säkerligen att generera klick.
Om du använder en bild, se till att den är av professionell kvalitet. Om annonsen är för en produkt ska bilden vara av den produkten, inte din headshot eller varumärkeslogotyp.
Du kan A/B-testannonser för att se vilken kopia som genererar större intresse och justera din kampanj därefter.
Om dina marknadsföringsinsatser inte får det engagemang du letar efter, ge inte upp. Bedöm bara vad du gör just nu för att hitta platser du kan förbättra för bättre resultat.