I november 2015 deltog jag i en konferens där talaren presenterade sin favoritlista för tillväxtstrategi – ett toppmöte online. Jag gick mitt andra år i verksamheten och hade hört talas om det här förut, men ärligt talat lät det alltid lite ”old school” för mig.
Hur är det med webbseminarier? Facebook-annonser? Och rockar inte Gary Vee SnapChat?
Men hon verkade veta vad hon gjorde och jag hade sett detta göras många gånger på nätet så jag bestämde mig för att testa det… och fick stor framgång! På bara en månad gick jag från 2 400 e-postprenumeranter till 3 600.
Och gissa vad? Sedan dess har jag fortsatt att regelbundet utöka min lista i snabbare takt. Jag fick också två talspelningar från toppmötet och positionerade mig som expert inom mitt område.
Även om jag följde toppmötesstrategin som allmänt rekommenderas, gjorde jag några justeringar som jag tror var avgörande för min framgång och vill dela dem här.
Förhasta inte saker
Först tillbringade jag ungefär fyra månader med att låta idéer tränga in i ett Google-dokument. Om jag tänkte på någon jag skulle vilja intervjua när jag var ute och handlade, skulle jag öppna appen och anteckna deras namn. Om jag kände mig inspirerad att skriva en introduktion eller e-postinbjudan skulle jag lägga till den där.
Detta gav mig tid att leka med olika idéer och samla in tillräckligt med information så att jag inte kämpade med att hitta intervjuer. Snarare tvärtom, faktiskt! Jag var också förberedd innan jag kontaktade experter för intervjuer.
Efter min perkolationstid gick jag till handling enligt standard toppmötesformat, med min egen twist. Jag valde att fokusera på ett bredare ämne för en smal publik, mentalvårdskliniker i privat praktik. Och så föddes Road to Success Summit, med målet att ge tips för varje område av privat praktik.
Här är de beprövade förslagen jag följde:
-
Jag intervjuade ett stort antal experter. De flesta stora toppmöten är cirka tre veckor långa. Detta gör att du kan intervjua ett stort antal personer, vilket uppenbarligen ökar räckvidden för den totala publiken. Jag slutade med 17 intervjuer och släppte en annan intervju varje dag från 1-17 juni.
-
Jag delade toppmötet överallt, varje dag. Jag sprängde sociala medier i tre veckor före toppmötet och hela månaden då jag sprang toppmötet. Resultatet? Andra människor började dela det också, och det var stort surr runt det.
-
Jag gjorde min nuvarande lista att välja. Mitt mål var att utöka min prenumerantbas men jag ville också låta mina nuvarande prenumeranter komma in på det goda, utan att irritera dem som kanske inte vill ha ett dagligt e-postmeddelande i 17 dagar i sträck. Jag skickade ett enkelt meddelande till min nuvarande lista med ett enkelt ett-klicks opt-in. Jag fortsatte med detta i tre veckor fram till toppmötet.
-
Jag gav mallar till alla intervjupersoner. Varje expert jag intervjuade hade ett jobb-show up till min intervju förberedd och dela med sig av sin kunskap. Jag gjorde allt annat för dem. Jag skickade dem mallar för att mejla deras egen lista, samt grafik och förslag på inlägg för olika sociala medier.
-
Jag gav en direktlänk för att boka intervjun med mig. Detta var verkligen nyckeln till effektivitet och mitt eget förstånd! Jag satte upp tider för intervjuer varje vecka i Time Trade och inkluderade länken att schemalägga med min inbjudan. Endast två av de 17 personerna mailade mig och ville ha mer information innan schemaläggning.
-
Jag höll mina e-postmeddelanden kortfattade. Det här var svårt eftersom det var så mycket jag ville dela med mig av, men jag gjorde varje mejl till experterna så kort som möjligt och gav mycket tydliga instruktioner eller förfrågningar.
-
Jag hade något att sälja efter toppmötet var över. Efter att ha tillhandahållit massor av bra innehåll och interagerat med dig regelbundet är folk redo att köpa. Och eftersom jag inte tillhandahöll något relaterat till min specifika expertis under toppmötet, erbjöd jag en online-workshop följande månad.
Här är vad jag gjorde annorlunda:
-
Jag frågade (eller brydde mig) inte om storleken på någons lista. Detta strider mot allt någon kommer att berätta för dig om att använda toppmöten som en framgångsstrategi. De flesta affärscoacher säger åt dig att inte slösa tid med någon som har en lista på mindre än x (vanligtvis 5 000). Jag kände dock några experter som skulle ge mördare värde men de hade precis startat upp sin listbyggnad. Jag bestämde mig för att fokusera på att ge värde och variation, snarare än att gå efter liststorlek. Resultatet blev att jag fick flera komplimanger för innehållet och spänningen som ledde in till toppmötet om de olika ämnena.
-
Jag sålde inte toppmötesvideorna. Detta var mer ett personligt val men att sälja videorna skulle ha skapat mer juridiskt krångel och jag bestämde mig för min första omgång, allt skulle vara gratis.
-
Jag tog inte bort åtkomsten till videorna inom 48–72 timmar. Människor behöver brådskande att agera. Detta är definitivt sant, men folk är också upptagna. Jag hatar när jag missar något helt enkelt för att jag har haft två hektiska dagar så jag bestämde mig för att lämna alla videor uppe i en hel månad. Och det ökade absolut det totala antalet visningar.
-
Jag krävde inte att mina experter skulle göra någon marknadsföring om de inte ville. Detta är ett annat stort nej-nej, men jag insåg att folk hatar kravet på ”skicka minst fem meddelanden till din e-postlista” och det får dem att säga NEJ. Men de delar gärna med sig när det är något av värde och de ser sig själva som en del av något större.
-
Jag försåg alla experter med en sammanfattning i slutet. Efter slutet av månaden sammanställde jag ett e-postmeddelande med all statistik om visningar, webbplatsbesök, deltagare som prenumererade, vittnesmål, etc. Jag fick flera svar och tackade mig för informationen och detta ökade uppföljningen senare med några av experterna .
Om det verkade som att något började bli komplicerat stannade jag upp och funderade på sätt att förenkla det. Om jag bara gjorde något för att ”det är så det görs”, bestämde jag mig för att vara en innovatör.
Jag skapade också något jag personligen skulle vilja gå på. Om en regel eller ett sätt att göra saker irriterade mig så var det ute! Det är hela poängen med att vara sin egen chef, eller hur?
Så jag skulle definitivt rekommendera att använda ett toppmöte för listbyggnad, men var inte rädd för att göra din egen grej.