Marketing automation handlar om att göra ditt liv enklare. Att vårda leads brukade vara en del av vetenskap och en del kreativitet, men vilken del du än fokuserade på var det aldrig lätt att vårda dina leads så att de blev redo för försäljning.
Att bläddra igenom en lista med oändliga potentiella kunder, nå ut till dem och sedan försöka anpassa och skapa en lämplig uppföljning är alla knepiga uppgifter. Lyckligtvis har datormjukvara gått in för att rädda dagen.
Även om marketing automation har funnits sedan åttiotalet, är dagarna förbi att skicka ut massmejl med ett enda klick. Idag samlar marketing automation en mängd olika uppgifter till en enda plattform. Från e-post, webbplatsspårning, leadscoring, sociala medier och kampanjspårning, de bästa marknadsföringsautomationspaketen kommer att göra allt för dig.
Vi har samarbetat med Incapsula för att ge dig några tips om hur du bäst väljer en marknadsföringsautomationslösning.
Hitta rätt Marketing Automation-leverantör
Naturligtvis, med så många val där ute, att välja rätt leverantör kräver lite kunskap och lite forskning. I den här artikeln kommer vi att ta upp några frågor att tänka på när du gör din egen forskning och hittar den lösning som fungerar bäst för dig.
Budget
Även om vissa skulle säga att priset borde vara lägre ner på listan, tycker vi att det är viktigt att få mest valuta för pengarna.
Ja, att ha ett system som har alla klockor och visselpipor du någonsin kan önska dig är bra, men om du inte har råd är det inte värt att spränga din budget.
Varje leverantör kommer att erbjuda sina egna unika funktioner och, beroende på hur sofistikerade de är, kommer de att ha en annan prislapp. När du utvärderar en leverantörs paket, fundera över hur viktiga vissa funktioner är för ditt företag och om de är värda kostnaden.
Funktioner
Varje marknadsföringsautomationspaket, oavsett om det är värd eller webbaserat, kommer att erbjuda något annat. Men om du verkligen vill göra ett bra val måste du se till att det täcker följande grunder:
- E-postmarknadsföring – programvaran ska hantera alla dina e-postbehov.
- Spårning av webbbesökare – utan att få en inblick i din trafik är ett paket värdelöst.
- Kampanjhantering – se till att programvaran låter dig kontrollera flera kampanjer.
- Lead Management & Poäng – rangordning av leads och anpassat innehåll baserat på poäng är viktigt.
- Social integration – utöver e-post, se till att programvaran ger dig marknadsföringsinsikter över Twitter, Facebook och Instagram.
säkerhet
När du har att göra med en tredjepartsprogramvaruleverantör på något område är det viktigt att du bedömer deras säkerhetsuppgifter.
Detta är särskilt viktigt i marknadsföringsautomatisering eftersom du i huvudsak ger upp dina affärskontakter och marknadsföringsmöjligheter till den leverantör du väljer och låter dem skicka e-post till din databas. Innan du trycker på köpknappen, se till att leverantören har testat sin kod för sårbarheter. Enligt Security Week hackades 121 miljoner poster i USA under 2015.
När det kommer till att vara säker och säkerhet för webbapplikationer, föreslår Incapsula att du använder en webbapplikationsbrandvägg för att filtrera in inkommande kod för att skydda mot SQL-injektioner, cross-site scripting och andra potentiella attacker. Om en leverantör inte granskar sin kod och använder den här typen av teknik, bör du undvika leverantören eller göra det själv.
Specificitet
Vad är ditt företag och hur definierar detta din marknadsföringsstrategi? Låt oss anta att du är en digital marknadsföringsbyrå som tillhandahåller innehåll till teknikföretag. I det här fallet vill du ha en leverantör som erbjuder höga nivåer av webbplatsspårningsdata samt integration av sociala medier så att du kan hålla koll på varje ny artikels prestanda.
Omvänt, om du är en hälsotillskottsleverantör, kommer reklammeddelanden och vård av leads att vara viktigare. Innan du väljer vilken leverantör du ska gå med, se till att du förstår dina egna behov. När du har gjort detta kan du sedan börja välja de företag som erbjuder den bästa lösningen för dessa behov.
Enkel användning
Slutligen, efter att du har valt ett paket som är säkert, har alla funktioner du behöver och kommer in på budget, måste du se till att det är enkelt att använda. Att ha en myriad av kraftfulla verktyg till ditt förfogande är bra, men om du inte kan navigera från det ena till det andra utan att behöva hänvisa till användarmanualen så är det inte värt att ha.
När allt är sagt och gjort handlar marknadsföringsautomation om enkelhet, effektivitet och ergonomi. Varje drag du gör bör vara intuitivt och, ännu viktigare, ha ett syfte. Därför, om en leverantör inte gör det enkelt och intuitivt att förbättra din marknadsföring och generera mer försäljning, är det inte en du bör slösa din tid eller budget på.