Komplexiteten i betalda annonser i sociala medier och betalda sökningar har ökat radikalt under de senaste åren. Med innovativa annonsformat, ökade inriktningsalternativ, samt skickligare verktyg för att mäta resultat, är företags rgooeach mot sin målgrupp bredare och effektivare än någonsin. Detta medför nya utmaningar, eftersom både Googles AdWords- och Facebook-annonser i sociala medier har blivit så kraftfulla och komplexa att de flesta företag kämpar med hur och när de ska använda dem.
Facebook-annonser
Ett av de bästa alternativen som erbjuds av Facebook Adds måste vara målgruppsinriktning. Facebook har för närvarande över 1,86 miljarder aktiva månatliga användare och genom åren har det samlat in en enorm mängd data om dem. Google riktar sig till sina användare utifrån sökord och ämnen, men Facebook har gått ett steg längre än så. Det tredje annonssystemet riktar sig till människor baserat på deras övertygelser, beteenden, vanor, demografi, ideologier och särskilda värden de upprätthåller. Facebooks intresseinriktning möjliggör en mycket exakt målgruppsinriktning baserat på ett antal olika egenskaper.
En annan stark punkt med Facebook Ads är aspekten av socialt engagemang. Plattformen i sig uppmuntrar potentiella kunder att interagera med, kommentera och dela många typer av intressebaserat innehåll. Med denna information i åtanke kan annonsörer skapa hela kampanjer fokuserade på att generera fler kommentarer, gilla-markeringar och delningar. Detta gör Facebook-plattformen ganska effektiv när det kommer till inte bara företagens varumärke utan också att interagera och engagera sig med nuvarande kunder, såväl som potentiella.
Även om Google har mycket potential när det kommer till lokala marknadsföringsstrategier, har Facebook specifika annonstyper som Lead Ads och Local Awareness som erbjuder några exklusiva möjligheter för marknadsföring som inte är lätta att replikera med Google AdWords. Dessutom har Facebook-annonser en mycket lägre kostnad per klick (CPC) jämfört med Google AdWords, med en genomsnittlig CPC som sällan kostar mer än 2 USD. Visserligen har AdWords en något högre konverteringsfrekvens, men det är möjligt att reglera en hyfsad konverteringsfrekvens med hjälp av Facebook, särskilt på grund av billigare klick.
Proffs för Facebook-annonser
För att sammanfatta, fördelarna med Facebook-annonser inkluderar:
- Enkel installation
- Förmåga att nå användare tidigt i köpprocessen
- Billig kostnad per klick
- Lätt att spåra kampanjer
- Utmärkt kontroll över högsta CPC och dagliga budgetar
- Omedelbar trafiktillströmning
- Omedelbar ROI
- Många inriktningsalternativ
- Användning av grafiska annonser och videoannonser för att väcka målgruppens intresse
Nackdelar
- Det kan bli mycket dyrare än Google AdWords om det inte ställs in och underhålls på rätt sätt
- Lägre konverteringsfrekvens på grund av att nå kunder så tidigt i köpprocessen
- Inget alternativ för annonstiming (tider på dagen, veckan, månaden)
- Endast verkligen tillämpligt för B2C-företag
Google AdWords
Sökordsinriktning är en av huvudpunkterna som skiljer Google från Facebook. Eftersom Google är den största sökmotorn på internet har Google också de mest tillgängliga användarna. Detta gör det möjligt att rikta in sig på kunder som letar efter din tjänst eller produkt specifikt och de som har en hög avsikt att köpa. Med AdWords kan du skapa annonsgrupper och kampanjer som kretsar kring ett visst sökord och producerar annonser som är relevanta för de sökfrågor användarna faktiskt gör.
Och det är precis den största skillnaden mellan Google AdWords och Facebook-annonser. Facebook hjälper kunderna att hitta dig, medan AdWords hjälper dig att hitta potentiella kunder. Och det är ganska enkelt för Google att hitta potentiella kunder, eftersom dess Display-nätverk för närvarande täcker över 2 miljoner enskilda webbplatser. Potentiella tittare kan se annonserna i mobilappar när de bläddrar i sina e-postmeddelanden och medan de tittar på videor på YouTube.
Att skapa videoannonser är enkelt med Facebook, men den funktion som skiljer Google från det är naturligtvis YouTube. Den har för närvarande cirka 1 miljard aktiva användare och AdWords låter dig skapa specifika marknadsföringskampanjer baserade på intressen, demografi, särskilda annonsplaceringar, specifika sökord som människor använder, etc. Videoannonser är inte bara utmärkta fyra som skapar varumärkesmedvetenhet, utan de kan också tillåta användare att interagera med dem på många sätt. Även om Google AdWords möjliggör bättre räckvidd och högre konverteringsfrekvens, kan vissa av sökorden du riktar in dig på vara ganska dyra jämfört med Facebook-annonser.
Google AdWords-proffs
- En enorm potentiell publik
- Lätt att spåra kampanjer
- Utmärkt kontroll över dagliga budgetar och högsta CPC
- Omedelbar trafiktillströmning
- Omedelbar ROI
- Bättre konverteringsfrekvens
- Olika inriktningsalternativ som tid på dagen, veckan, specifika regioner och webbplatser
- Många reklamalternativ
Nackdelar
- Väldigt dyrt om det inte ställs in på rätt sätt
- Tidskrävande installation och underhåll
- Begränsat annonsutrymme
- Beroende på branschen i fråga, mycket hög CPC
Alternativ för ommarknadsföring och ominriktning
Med Google AdWords remarketing kan annonsörer visa sina annonser för användare som redan har besökt deras webbplats. Det är en kraftfull marknadsföringsteknik som säkerställer att annonsörer håller kontakten med sin målgrupp även efter att de lämnat webbplatsen. Med Googles stora nätverk kan marknadsförare presentera annonser för potentiella kunder även när de surfar på olika delar av internet, vilket ytterligare förbättrar varumärkesexponeringen och ökar förtroendet för din produkt eller tjänst. Eftersom kostnaden per klick är lägre för remarketing än för vanliga marknadsföringskampanjer är Google remarketing ett utmärkt verktyg för att ytterligare öka konverteringsfrekvensen.
Facebook har också en remarketinglösning som heter Facebook Custom Audiences. I likhet med Google representerar plattformen Custom Audiences en lista över användare som redan har interagerat med ditt varumärke. Dessa inkluderar tidigare köpare, nuvarande kunder, kunder med högt värde, etc. Den största styrkan med Facebook Custom Audiences är snävheten med vilken potentiella kunder kan riktas in, vilket gör att noggrant skapade annonser kan visas för ett antal utvalda individer.
Båda dessa reklamplattformar har sina styrkor och svagheter. Att välja det ena framför det andra kan vara ganska svårt, eftersom båda ger unika resultat som mestadels beror på dina specifika annonseringsmål. Facebook tillåter mycket snäva inriktningsalternativ, men Googles sökordsinriktning är svår att slå när det kommer till att erbjuda dina produkter och tjänster till en mycket bredare publik. Istället för att välja en specifik plattform är det bäst att använda dem på ett kompletterande sätt. Den bästa reklamstrategin är en som använder alla tillgängliga tillgångar för att ge bästa resultat.