Allteftersom åren går så växer massorna av människor som ansluter sig till onlinevärlden och det ökar också antalet nya webbplatser.
Med så mycket att se, läsa och registrera dig för – det får dig att snurra. Om du till och med har turen att någon landar på din webbplats, bör du vara beredd att fånga deras uppmärksamhet, och det snabbt.
En smart marknadsförare vet att du först måste vara säljbar innan marknadsföring. Om du vill spara massor av tid, pengar och frustration, få din webbplats att fungera för dig innan du börjar skrika om det till världen.
Om din webbplats bara är en onlinebroschyr, missar du ett gyllene tillfälle. Innan du skickar trafik till din webbplats, vare sig den är organisk eller betald, samla alla dina ankor i rad.
Din webbplats måste omedelbart fånga besökarnas uppmärksamhet, men det är bäst att ta dem med på en resa också. Håll deras hand och ta med dem på denna resa. Du kan göra detta genom design, med specifika och relevanta uppmaningar.
Människor måste få veta vad de ska göra när de landar på din webbplats – så berätta för dem, visa dem och vägled dem genom vad du tror att de behöver veta.
Här är mina topp 7 rekommendationer som bör implementeras på allas webbplats.
- Rensa meddelande Du vill ha en omedelbar kontakt med din tittare; du får detta med ett mycket tydligt budskap. Få inte folk att gissa om vad du gör. Du kommer att förlora dem snabbt. Var dig själv, och när de landar på din sida låt dem få kontakt med dig och veta vad du gör och vad du har att erbjuda.
- CTA (Call to Action) Vad vill du att de ska göra härnäst? Vilken sida som helst kan vara den första sidan en besökare ser, så vad är det mest meningsfullt för dem att se eller göra härnäst? Besökare vill att du ska berätta för dem, de vill bli med på en resa. Få dem inte att jaga efter det: din CTA ska vara i centrum. Gör det enkelt för dem att hålla kontakten med en prenumeration på nyhetsbrev eller komma på din e-postlista med en blymagnet. Kanske vill du att de ska titta på en video, eller dirigera dem till en Facebook-grupp eller leda dem ner i din försäljningstratt. En CTA per sida, och se till att den är attraktiv och lätt att engagera sig i.
- Organiserad Din webbplats behöver utrymme att andas. En webbplats som är för upptagen och rörig kommer inte att läsas. Du tar en enorm risk att din besökare stänger din sida innan de ens kommit igenom den första meningen. Tänk rent, skarpt, organiserat. Oroa dig inte för att använda allt utrymme, du vill ha ”vitt utrymme” – det ger ögonen en plats att pausa eller fokusera. Ta med dem på en trevlig resa som inte leder till en djungel.
- Ha en blymagnet En blymagnet är något av värde du ger bort i utbyte mot att personen registrerar sig på din e-postlista. Det här är enormt. Denna blymagnet kan visas upp på varje sida och är mycket synlig. Att fånga e-postadresser är att bygga din e-postlista – en av dina mest värdefulla tillgångar. Om du inte har en blymagnet lämnar du pengar på bordet. Växa och vårda din lista och resultaten kommer att förvåna dig!
- Rekommendationer Som ett mycket kraftfullt marknadsföringsverktyg, använd vad andra säger om dig. Använd dina bästa vittnesmål, sådana med hårda fakta, och ett riktigt namn bakom dem (branschberoende – vissa branscher tillåter inte vittnesmål eller så skulle det vara oklokt att avslöja identiteten på dina kunder). Be om tillåtelse att identifiera dina kunder om du kan använda vittnesmål i din bransch, och lägg bara livelänkar till deras webbplats om de öppnas i ett nytt fönster, och det kommer inte att konkurrera med din webbbesökares uppmärksamhet på dig.
- Länkar till sociala medier Gör det enkelt att hitta dina sociala medier-länkar på din webbplats så att besökare kan följa dig. De kommer att skanna dina sociala webbplatser för att se vad du säger och hur du interagerar med andra människor. Gör länkarna lätta att hitta så att andra kan få kontakt med dig på så många sätt som de är bekväma.
- Medialänkar Om du har radio- eller poddintervjuer, eller har fått artiklar publicerade om ditt företag, lägg till dessa på din webbplats. Detta är en trovärdighetsbyggare som placerar dig i kategorin ”expertstatus” i ditt ämne.
Framgången eller misslyckandet för din webbplats beror på hur du har definierat dina webbplatsmål. Om du inte vet vad du vill att din webbplats ska åstadkomma, kommer den med största sannolikhet inte att åstadkomma någonting.
Med mål som vägleder dig i att utveckla och övervaka din webbplats kan du skapa nya affärer, utöka din e-postlista, sälja online, ta marknadsandelar och bygga relationer.