Data är livsnerven för marknadsförare. Vi skulle förmodligen skriva romantiska kärlekssånger till data om vi hade tid.
Varför har vi hjärtdata så mycket? Tja, utan analys har du bara gissningar. Och det är ett enormt slöseri med tid, resurser och budget.
Femtiotre procent av företagen runt om i världen använder data och analyser för att driva strategi och förändring. Detta är vad du kan göra för dina e-postkampanjer om du använder e-postmarknadsföringsanalyser effektivt.
Aspekter som din öppnings- och klickfrekvens är avgörande. Men kom ihåg att det finns andra mätvärden du också bör spåra om du vill optimera dina e-postmarknadsföringskampanjer och förbättra prestandan.
7 e-postmarknadsföringsstatistik du behöver spåra
Vad är e-postmarknadsföringsanalys?
E-postmarknadsföringsanalys är processen att samla in och undersöka data om din e-postmarknadsföringsprestanda. Du gör detta för att samla in användbara insikter som du kan använda för att förbättra prestandan.
I synnerhet vill du spåra viktiga mätvärden. Dessa är uppsättningar av data som hänför sig till särskilda aspekter av din e-postmarknadsföringsprestanda, till exempel hur snabbt människor prenumererar eller antalet mottagare som konverterar.
Analytics låter dig ta en djupdykning i prestandan för en e-postkampanj. Du kan se mer exakt vad som fungerar och vad som inte är i förhållande till dina mål.
Således kan du göra justeringar och förbättringar där det behövs eller testa nya strategier för att se om de hjälper dig att nå dina mål mer effektivt.
De 7 viktigaste mätvärdena för e-postmarknadsföring
1. Lista tillväxttakt
Detta hänvisar till den takt med vilken du får nya prenumeranter på din e-postlista. För att beräkna din lista tillväxttakt exakt måste du också ta hänsyn till antalet avregistrerade.
Tillväxttakten för din e-postmarknadsföringslista bör ha högsta prioritet. I slutet av dagen är e-post en viktig marknadsföringskanal.
Corey Dilley, marknadschef på Unbounce, säger, ”Med e-post kan vi engagera vår publik på ett kreativt, personligt sätt som blogginlägg eller tweets inte kan.” Och med fler prenumeranter kommer en större möjlighet att göra dessa saker.
Steg ett för att förbättra tillväxten för din e-postlista är att öka dina förvärvsinsatser. OG-sättet att göra detta är genom popup-fönster och prenumerationsformulär.
Om du vill ta denna strategi till nästa nivå kan du prova dynamiska popup-fönster. Det är när du anpassar upplevelsen genom att anpassa erbjudanden, tidpunkten för popup-fönstret, om de alls dyker upp och så vidare. Spåra beteenden på plats för att få timingen och innehållet i popup-fönster rätt för varje enskild besökare.
För att ge dig ett verkligt exempel har jag redan tagit det inledande frågesporten om Bombas hemsida. Så nu dyker det här erbjudandet upp när jag besöker butiken:
Baserat på min tidigare aktivitet skulle det vara meningslöst att visa mig frågesporten igen. Därför försöker de nu fresta mig att göra mitt första köp med detta erbjudande med 20 procent rabatt. De kan visa en återkommande kund som redan har köpt ett helt annat erbjudande.
Steg två för att förbättra tillväxten för din e-postlista är att minska antalet avregistreringar. Det bästa sättet att göra detta är att segmentera kunder och bara skicka det mest relevanta, personliga innehållet och erbjudandena till dem.
Användare är mer benägna att engagera sig i saker de är intresserade av. Medan irrelevant innehåll verkar skräppost och får folk att klicka på avregistreringslänken.
2. Öppna Rate
Öppningsfrekvens är andelen personer som öppnar e-postmeddelandet du skickar dem jämfört med antalet e-postmeddelanden du skickar.
Din öppningsfrekvens kan hjälpa dig att ta reda på om du får rätt tidpunkt och frekvens för dina e-postmeddelanden. Plus, om användarna är engagerade i ditt varumärke eller inte.
Dessutom hjälper det dig att avgöra effektiviteten av dina ämnesrader. Är de tillräckligt övertygande för att din publik ska vilja klicka?
Tänk dock på att det kan vara svårt att få ett korrekt mått på din öppningsfrekvens då ett e-postmeddelande ibland bara klassas som öppet om användaren får en bild. Och vissa e-postleverantörer använder bildblockering.
Ett annat potentiellt problem här är att e-postleverantörer, som Apple, börjar ta in sekretessregler för e-post. Dessa regler hindrar företag från att spåra om en användare har öppnat ett e-postmeddelande eller inte.
För att göra en lång historia kort kan din öppningsfrekvens snart vara ett mått som du inte längre kan spåra.
Med detta sagt vill du fortfarande att så många användare som möjligt ska öppna dina e-postmeddelanden även om du inte kan spåra öppningshastigheter. Så du bör fortsätta att skapa tilltalande ämnesrader som väcker användarnas nyfikenhet.
Här är ett bra exempel från Boozt:
Företaget använder stora siffror för att fånga uppmärksamhet och en emoji för att sticka ut. Det här är ett bra sätt att uppmuntra fler att öppna e-postmeddelandet. Men kom ihåg att olika taktiker fungerar för olika varumärkespersonligheter.
3. Avvisningsfrekvens
Avvisningsfrekvens hänvisar till antalet skickade e-postmeddelanden som studsar tillbaka.
Dessa är uppdelade i två kategorier. En mjuk studs betyder att användaren har ett tillfälligt problem med sitt e-postkonto. En hård studs betyder att det finns ett problem som inte går att fixa.
Avvisningsfrekvens hjälper dig att upptäcka det verkliga värdet av din e-postlista. Om det finns många hårda avvisningar kan användare ha angett falska e-postadresser eller så kan de ha bytt e-postleverantör kanske. Det är ingen idé att skapa bra e-postmeddelanden om de bara skickas in i ett mörkt hål.
Så det första du behöver göra för att åtgärda det här problemet är att ta bort alla e-postmeddelanden som orsakar hårda studsar från din lista. Detta hindrar dig från att slösa tid och resurser.
Därefter kan du be nya prenumeranter att dubbelregistrera sig. Detta innebär att de faktiskt måste få ett e-postmeddelande och bekräfta sin prenumeration via en länk i det e-postmeddelandet. Din e-post kan se ut ungefär så här:
Det förhindrar registreringar från falska e-postadresser eller adresser med stavfel, till exempel. Och det hjälper dig att hålla en ren, fungerande lista med e-postmeddelanden.
Det finns ytterligare sätt att förbättra leveransbarheten av dina e-postmeddelanden. Du kanske till exempel vill minska antalet bilder du använder eftersom vissa e-postleverantörer flaggar e-postmeddelanden med massor av bilder som spam.
4. Klickfrekvens
Klickfrekvens (CTR) är antalet e-postmeddelanden i en kampanj som får minst ett klick mätt mot antalet e-postmeddelanden du skickat (framgångsrikt).
Dessa klick kan vara på din uppmaning (CTA), en bild eller en annan länk i e-postmeddelandet.
Om målet med ett e-postmeddelande är att driva trafik till en viss sida, t.ex. en produktsida eller rea, visar antalet klick om du lyckas. CTR hjälper dig också att avgöra aspekter som hur tilltalande din CTA är eller hur attraktivt ett visst erbjudande är.
Den genomsnittliga e-CTR för detaljhandeln är små 0,79 procent så du måste göra allt som står i din makt för att uppmuntra klick.
Ett sätt att förbättra CTR skulle vara att ta bort distraktioner från dina e-postmeddelanden. På så sätt är det mer sannolikt att användaren slutför en åtgärd utan att hamna på sidospår.
Här, till exempel, håller Simply Gum saker enkelt:
Det finns inga klockor och visselpipor, inga andra produkter eller information. Det är bara fokuserat på slutmålet – att få användaren att delta i en undersökning.
Dessutom sticker den huvudsakliga CTA ut eftersom det är en knapp. De mindre viktiga länkarna visas som textlänkar under. Detta är en bästa praxis och du bör följa efter.
Det finns naturligtvis andra taktiker du kan använda för att få fler klick. Använd till exempel handlingsdriven kopia i din CTA, som ”Handla nu” eller ”Beställ idag”.
5. Konverteringar
Din e-postkonverteringsfrekvens avser antalet användare som genomför en önskad åtgärd.
De klickar inte bara på länken i e-postmeddelandet, de följer med köpet, lämnar en recension eller vad målet med e-postkampanjen nu är.
För att se hur en viss kampanj presterar kan du använd ett verktyg som Drip för att jämföra öppna kurser mot omvandlingskurser. Om till exempel ett e-postmeddelande får många öppningar men inte många konverteringar vet du att du måste vidta åtgärder för att förbättra din omvandlingsfrekvens.
Det coola med Drip är att det kommer att jämföra ditt resultat med nuvarande riktmärken för den typ av kampanj du använder, t.ex. en övergiven vagnserie. Så du vet exakt var du står när det gäller prestanda.
Om dina omvandlingsfrekvenser är under genomsnittet bör du hitta sätt att försäkra kunderna om att de gör rätt steg. I det här exemplet använder Huckberry kundframgångshistorier för att övertyga kunderna att göra ett köp:
Sånt här fungerar på många plan. För det första kan användare relatera till de presenterade kunderna och därmed lättare föreställa sig att de använder produkten.
Berättelserna berör också kundernas smärtpunkter och hur produkten löser dem. Här är det hur upptagna proffs kan använda ett hemgym för att passa in träningspass i sina scheman.
Du kan också använda kundrecensioner, användargenererat innehåll och liknande för att få en liknande effekt.
6. Avslutar prenumerationen
Din avregistreringsfrekvens hänvisar till den takt med vilken personer väljer bort din e-postlista.
Och låt oss vara ärliga, det är nöden i en e-postmarknadsförares liv.
Det är ett viktigt mått eftersom du vill hålla fast vid prenumeranter för att skapa långsiktiga relationer. Du vill också kunna skicka marknadsföringsbudskap som drar kunder tillbaka till din butik.
Det finns ett antal element som kan få användare att avsluta prenumerationen. Här är några av de främsta anledningarna:
- E-postmeddelanden kommer för ofta (34 procent)
- E-postmeddelanden är skräppost eller överreklam (17 procent)
- E-postmeddelanden är inte längre värdefulla (9 procent)
Detta indikerar att du måste titta på frekvensen av dina e-postmeddelanden för att minska din avregistreringsfrekvens. Det kanske inte nödvändigtvis är så att du skickar för många e-postmeddelanden. Men du måste veta vad som fungerar för din publik.
Du måste också se till att e-postinnehållet är relevant för användaren i fråga och att det inte är för försäljning hela tiden.
Här är ett fint exempel från Away:
Det går in på bakgrunden till varumärket och varför det grundades. Hela tiden skisserar den subtilt fördelarna med produkten utan att vara för påträngande.
Som det här e-postmeddelandet kan du använda intressant eller användbart innehåll för att variera dina e-postmeddelanden. Se bara till att den tillgodoser din publiks intressen.
7. ROI
Din avkastning på investeringen (ROI) är mängden intäkter en kampanj har genererat jämfört med vad det kostade att implementera kampanjen.
Ibland kommer ett e-postmeddelande att ha en annan typ av avkastning, till exempel en ökning av varumärkeskännedomen. Men om du är enbart fokuserad på ekonomin måste du kunna tillskriva webbtrafik och konverteringar till kampanjer. Vilket är något du enkelt kan göra med ett analysverktyg.
ROI är en av de viktigaste måtten. Du måste veta att du fördelar din marknadsföringsbudget på rätt sätt och om ditt hårda arbete lönar sig. Tack och lov har e-post en bra ROI generellt – lika mycket som $36 för varje $1 som spenderas.
Att öka ROI involverar alla ovanstående punkter tillsammans. Du måste fortsätta spåra, testa och förbättra dina e-postmarknadsföringskampanjer. Det är också en bra idé att automatisera e-postmarknadsföring för att säkerställa att rätt e-postinnehåll alltid når rätt person vid rätt tidpunkt.
Slutord
Även om öppningar och klickningar är Beyoncé och Jay Z för e-postmarknadsföringsstatistik, finns det många andra värdefulla mätvärden som du måste övervaka för att förbättra din e-postmarknadsföringsprestanda. Din listatillväxt och avregistreringsfrekvens är till exempel nyckeln till fortsatt framgång med e-postmarknadsföring.
Olika taktiker kan hjälpa till att öka prestandan inom olika områden. Men sammantaget bör dina e-postmeddelanden vara relevanta och tilltalande specifikt för din publik.
Vad kommer härnäst? Definiera dina e-postmarknadsföringsmål. På så sätt kan du avgöra vilka mätvärden som är viktigast för en kampanj eller dina e-postmarknadsföringsinsatser totalt sett.