Hur många mail ska du skicka per vecka?
Hur många e-postmeddelanden är för många e-postmeddelanden?
Vilken frekvens kan bli för mycket för att överväldiga dina prenumeranter eller för låg för att få dem att glömma dig?
Svaren på alla dessa frågor ligger i trial and error-metoden… Men nyckeln är att om du strular med e-postsändningsfrekvensen kommer det att påverka ditt avsändarrykte, e-postleverans och resultera i dåliga öppningsfrekvenser, klickfrekvenser och konverteringar. Det är vad ”kadens e-postmarknadsföring” handlar om.
Definiera e-postkadens
Processen att fastställa den optimala sändningsfrekvensen för att öka abonnentens engagemang och den övergripande e-postprestanda kallas e-postkadens.
Naturligtvis finns det inga nämnda riktlinjer för e-postkadens som sådan. Typen av företag, din målgrupp och prenumerantbeteende bestämmer antalet e-postmeddelanden som ska skickas, när ett uppföljande e-postmeddelande ska skickas eller ett påminnelsemeddelande.
E-postkadens varierar mellan olika abonnentsegment. Så, ett preferenscenter kan göra det enklare för dig eftersom prenumeranterna själva låter dig veta hur ofta de vill få dina e-postmeddelanden.
Lite data att fundera över
En HubSpot-undersökning som genomfördes på 300 marknadsförare visade att 95 % av dem tyckte att e-postmarknadsföring var effektiv 2021. Här är de framträdande punkterna i undersökningen:
1. E-post får maximalt engagemang på måndag, tisdag och onsdag.
2. 09.00 till 12.00, tisdag fungerar bäst för marknadsföringsmejl. Samma tid på måndag och onsdag kommer nära tvåa.
3. Att skicka e-postmeddelanden på fredag, lördag och söndag är som att gräva fram en grav för din e-postprestanda. Den presterar sämst när det gäller öppningsfrekvens och klickfrekvens.
En studie av Databox drog slutsatsen att 33 % marknadsförare föredrar att skicka e-postmeddelanden varje vecka. 26 % skickar e-post flera gånger under en månad. 63% avslöjade att de ändrar sändningsfrekvensen i enlighet med abonnentens engagemang.
Alla dessa fakta och siffror visar att e-postmarknadsföring är lika viktig som dess innehåll och design.
Låt oss nu förstå de bästa metoderna som bör övervägas för e-postfrekvens.
1. Räkna ut dina mål
Varför skickar du mejl?
Det kan vara att öka försäljningen till din e-handelsbutik, ta med folk till din blogg, schemalägga möten eller hämta nedladdningar för dina innehållsresurser. Vissa marknadsförare skickar till och med e-post bara för att engagera sina prenumeranter eller informera dem om en ny uppdatering. Beroende på det mål du vill uppnå måste du ställa in rätt e-postkadens. Till exempel: Om du är en e-handelsbutik är det en bra idé att skicka e-post två gånger i veckan att börja med. Det är dock bara ett förslag. Du kan ändra det baserat på hur din målgrupp engagerar sig i e-postmeddelanden.
2. Sätt dig i kundens ställe
Anta att ett SaaS-företag skickar e-post till dig varje dag med sina innehållsresurser. Skulle det inte bli lite för överväldigande för dig? Vad sägs om att istället få ett månatligt eller kvartalsvis nyhetsbrev med en sammanställning av de bästa artiklarna? Låter bra, eller hur?
Relevans är nyckeln när det gäller att välja rätt e-postkadens. Tänk på köparens resa och rikta in användarna därefter. Som ett exempel: E-postkadensen för välkomstserier kommer att spridas över en period på 24-72 timmar. Å andra sidan kan du skicka ledarskapsmail och uppföljningsmejl under en månadsperiod. Dessa e-postmeddelanden kommer att hjälpa till att få framtidsutsikterna närmare konverteringar.
När en potentiell kund har gjort köpet kan du följa upp med e-postmeddelanden varje vecka för att fråga dem om de behöver hjälp och begära feedback.
3. Det är okej att skicka e-post till prenumeranten (om det är i deras intresse)
Många marknadsförare drar sig för att skicka e-postmeddelanden eftersom de är rädda för att invadera läsarens personliga liv. Det är inte rätt sätt att gå tillväga. Om du talar om användarens bästa kommer dina e-postmeddelanden vara användbara för läsaren och de kan konvertera. Det finns en tunn gräns mellan milda påminnelser eller knuffar och irriterande e-postmeddelanden som framstår som spam. Ibland är konsekvent kommunikation allt du behöver för att avsluta en affär. Det är mycket som att dejta. Du måste sms:a och prata på jour varje dag innan du gör det officiellt, eller hur?
4. Använd kraften i personalisering
Oavsett hur många e-postmeddelanden du skickar – oavsett om det är ett eller många, se till att du anpassar innehållet efter användarens preferenser. Personalisering är inte längre en bra strategi. Det är en måste-ha strategi och bästa praxis. Precis som du förväntar dig att folk ska respektera dina preferenser och intressen, gör dina prenumeranter det också.
5. Analysera vad dina konkurrenter gör
Utvärdera företagen från din bransch och ta reda på hur de når ut till sina kunder. Följer de en vecko- eller månadsregim? Vilken typ av mejl skickar de ut? Men kom ihåg att det som fungerar för andra i din bransch kanske inte fungerar för dig. Så testa e-postkadensen och fastställa vad som fungerar bäst för dig.
6. Be om feedback från kunder
Då och då, skicka ut ett feedback-e-postmeddelande för att förstå om din sändningsfrekvens är i linje med abonnentens förväntningar. Du kan följa samma taktik för dina avanvändare också. Fråga dem om anledningen till att de valde bort – om e-postfrekvensen var för hög eller om innehållet inte gav genklang hos dem. Baserat på svaren kan du ställa in din e-postmarknadsföring och förnya innehållet i dina e-postmeddelanden.
7. Håll koll på antalet e-postmeddelanden dina kunder får
Ofta finns det två e-postarbetsflöden som körs samtidigt. En är dina reklammeddelanden och en annan är automatiseringsarbetsflödet du har ställt in som svar på de utlösta händelserna. När du skickar ut reklammeddelanden, se till att de inte överlappar med automatiseringsmailen. Segmentera listorna medvetet för att undvika att skicka oönskad kommunikation till prenumeranterna. Avstå från att automatiskt skicka om e-postmeddelanden till icke-öppnare. Detta har blivit desto viktigare med lanseringen av MPP av Apple. Den registrerar inte de öppna kurserna korrekt. Så tänk igenom det väl om du vill skicka om några e-postkampanjer till de som inte öppnar.
8. Övervaka e-poststatistiken
Det är nödvändigt att spåra e-poststatistiken för att förstå hur dina e-postmeddelanden och deras kadens resonerar med dina prenumeranter. Övervaka öppningsfrekvensen, klickfrekvensen, omvandlingsfrekvensen, avregistreringar och anledningar till att du avslutar prenumerationen. Avancerade CRM-verktyg som HubSpot ger dig en detaljerad inblick i din hälsa för e-postmarknadsföring. Följaktligen kan du fortsätta att optimera din e-postmarknadsföringsstrategi.
Låt oss förstå e-postkadens med ett exempel
Låt oss ta en titt på takten följt av Calendly för deras e-postkampanjer.
1. Den 30 november 2021 registrerade jag mig på deras webbplats. De skickade omedelbart ett välkomstmail till mig med ett tackbrev.
2. En dag senare (den 1 december) fick jag ett informativt e-postmeddelande för att hjälpa mig att få ut så mycket som möjligt av mitt Calendly-konto.
3. Sedan fick jag det tredje e-postmeddelandet den 4 december för att informera mig om deras mobilapplikation.
4. Den 6 december skickade de ett e-postmeddelande till mig för att dela med mig av några exklusiva förmåner som jag kunde få tillgång till genom den kostnadsfria provperioden.
5. Jag fick det femte e-postmeddelandet den 12 december som påminde mig om att min gratis provperiod skulle ta slut nästa dag.
Efter det fick jag ett mejl under en veckas tid. Mejlen blev ganska sällsynta eftersom jag var en (nästan) inaktiv kund. Det behöver inte sägas att om jag varit en aktiv kund hade e-postkadensen varit annorlunda.
Detsamma gäller de säljmail du skickar till dina leads.
Om du skickar det första uppsökande e-postmeddelandet på dag 1, vänta i tre till fem arbetsdagar innan du följer upp dem med ett nytt e-postmeddelande. Skicka det andra uppföljningsmailet på dag 7, följt av det tredje uppföljningsmailet på dag 9. Om det inte finns något svar även efter alla dessa mail kan du skicka ett sista mail på dag 11. Låt användaren veta att du kommer inte att skicka fler e-postmeddelanden till dem.
Vänta! Du behöver inte göra detta manuellt. Ställ in ett automationsarbetsflöde så att du enkelt kan skala det även för en stor abonnentbas. Det kommer inte bara att förbättra din effektivitet utan också ge dig djupgående insikter om hur människor svarar på dina e-postmeddelanden. Beroende på engagemangsnivån kan du ändra e-postkopian och kadens.
Sammanfatta det
Kadensen för e-postmarknadsföring är inte en vanlig enhet. Det betyder inte en daglig, veckovis eller månadsvis distribution av e-postmeddelanden. Det handlar mer om att skapa en strategi som fungerar för dig. En annan viktig punkt att komma ihåg är att definiera ett syfte för dina e-postmeddelanden. Din sändningskadens kommer att vara meningslös utan ett bestämt mål.
Om du behöver hjälp med att sätta upp automatiseringsarbetsflöden eller hantering av e-postkampanjer kan Email Uplers säkert hjälpa till. Vi kan också designa visuellt estetiska e-postmeddelanden för dig som dina prenumeranter kommer att älska att få.