Många ser tillväxt som det ideal som alla nystartade företag i världen jagar, men det grymma faktum är att många företag lägger sig på grund av dåligt skött tillväxt, liksom på grund av bristande affärer. Att öka verksamheten innebär ökade kostnader och arbete, och ett oförberedt företag kan krascha när nya och oväntade räkningar krossar det. Här är fyra tips för att hålla sig före kurvan.
Entreprenörer
En entreprenör är någon du anlitar för en viss tid snarare än på permanent basis eller för en ospecificerad tid. Även om entreprenörer ibland är dyrare än arbetare på kort sikt, har de fördelen av att du inte behöver betala dem om arbetet de gör saktar ner eller blir onödigt. Att ta med ir35 entreprenad för viktiga arbetsprojekt låter dig skala upp expertis snabbt och utan behov av ett långsiktigt engagemang för medarbetaren som kan bli betungande senare.
Uthyrning
I likhet med att hyra entreprenörer kan hyra av utrustning som du bara behöver tillfälligt minska långsiktiga kostnader genom att hålla nere din fysiska utrymmesanvändning och förhindra att kapital binds upp i tunga maskiner. Att hyra utrustning för ett projekt säkerställer att du har de verktyg du behöver så länge du behöver dem. Naturligtvis, i den moderna molnmiljön lägger ett ökande antal företag också ut funktioner som IT, lagring och andra tekniska frågor. Genom att göra det håller din interna IT trim och passform och hjälper företag som inte primärt är IT-drivna att undvika att bära med sig för många dyra tekniker och personal.
Sätt mål
Växande företag kan alltför lätt tappa ur sikte vart de behöver gå. Att sätta upp ett långsiktigt mål är ett bra sätt att fokusera företaget på en unik vision, men stora mål är ofta för höga för att vägleda de dagliga besluten. Försök istället att sätta upp en grupp med medellånga mål för att informera om omedelbara framsteg. Försök att fokusera på att odla en specifik produkt eller förbättra ett område av verksamheten. Om du vill bli ambitiös kan du sätta upp rimliga medeldistansmål för var och en av dina avdelningar.
Titta på kunderna
Alla företag i världen har en sak gemensamt, och det är dess yttersta beroende av sina kunders goodwill. Företag levererar produkter eller tjänster till sina kunder, och dessa kunder antingen gillar eller ogillar vad de får. Och dessa kunder är ofta inte blyga för att låta dig veta var de står. Att skicka ut kundnöjdhetsundersökningar är ett rimligt sätt att samla information, men om du skickar för många eller begär dem för påträngande kan du se påträngande ut. Att fråga stora kunder om de har tid för ett mer personligt samtal om sina upplevelser är en bra taktik. Se dessutom till att du har en tydlig väg att ta emot och lösa eventuella klagomål.
Tillväxt behöver inte vara något skrämmande. Ett väl förberett företag kommer att omfamna tillväxt och komma ut starkare i andra änden. Se bara till att du har en plan, så ska saker och ting gå smidigt.