Betald sökning har verkligen öppnat möjligheter för företag att placera sina produkter och tjänster inför sina potentiella kunder online. Det finns ingen anledning till varför betala per klick-annonser inte är ett attraktivt val för annonsörer som snabbt vill ta sig in i sin bransch.
Men det finns också en växande oro bland nya företagare som är intresserade av att utnyttja betald sökning. Detta problem som potentiellt hindrar framgången för deras onlinekampanjer är klickbedrägeri.
Vad är klickbedrägeri och varför är det ett problem?
Klickbedrägeri är en dålig praxis där anonyma webbansvariga eller konkurrenter avsiktligt ökar antalet klick på ett företags betala per klick-annons. Oftast än inte använder dessa skrupelfria parter automatiserade robotar för att utföra dessa klick.
Resultatet är att annonsörer kommer att lägga ut och bränna tusentals marknadsföringsdollar för klick som aldrig skickats av riktiga kunder. Klickbedrägeri som ett akut problem påverkar ett företags budget negativt.
Faktum är att färska siffror tyder på att klickbedrägeri kostar annonsörer cirka 16,4 miljarder dollar på ett år. Även om detta fortsätter att öka, kan du ta flera steg för att hjälpa dig närma dig problemet effektivt. På så sätt kommer du att kunna skydda ditt företag från att hamna i en dålig ekonomisk situation och förlora kunder.
Håll reda på mönster i din betalning per klick-analys
Det är värt ansträngningen att se upp för ovanliga förändringar i din PPC-analys. Det finns en anledning för dig att misstänka bedräglig aktivitet om dina annonser får fler klick än vanligt. Samtidigt märker du att du inte får kundkonverteringar under dessa ökningar av dina klick. Lite mer flit som denna går långt att undvika betalningsbedrägeri.
Att hålla utkik efter ovanliga mönster kräver naturligtvis att du har intern rapportering. Samla in bitar av information som IP-adress, klicktidsstämpel, actiontidsstämpel och användaragent. Se till att du rapporterar dina resultat till sökmotorer så att ditt konto krediteras.
Utnyttja en programvara som bekämpar klickbedrägeri
Gör det själv-vägen för att förebygga och lösa fall av klickbedrägeri kan bara gå så långt. Det är därför varumärken inser att de behöver investera i en automatiserad lösning. ClickCease är en programvara för upptäckt av klickbedrägerier som övervakar dina kampanjer dygnet runt.
Som annonsör har du flexibiliteten att bestämma en tröskel för de klick du får. Personalisering är en plusfaktor att överväga i Clickcease eftersom du kan se till att du riktar dig mot rätt målgrupper på bästa plats och tid.
Helt automatiserad för att skala dina PPC-ansträngningar, döljer den dina annonser från potentiella angripare. Se alla dina data på ett ögonblick med dess intuitiva instrumentpaneler för att visa hur dina kampanjer presterar
Ändra din inriktningskampanj
Ibland kan det hjälpa att ändra din inriktningskampanj för att ta bort dessa okvalificerade klick. Om du till exempel upptäcker att du får massor av klick från ett specifikt land men inte får omvandlingar, kan du utesluta den här platsen i dina AdWords-inställningar.
Vanligtvis finns klickgårdar i fattigare länder. I klickgårdar betalar en klickmästare arbetare för en mycket låg avgift för att klicka på betalda reklamlänkar. När reklambudgeten för ett varumärke är uttömd kommer konkurrenterna att kunna visa sina annonser till en lägre kostnad.
Ännu bättre, programmera din AdWords redan från början för att eliminera risken för klickbedrägerier på vissa platser. Du måste dock komma ihåg att att rensa bort länder också eliminerar den goda trafiken du kommer att få på dessa platser.
Visa endast dina annonser på välrenommerade webbplatser
Webbplatser som är av låg kvalitet är vanliga platser där klickbedrägerier förekommer. Ju lägre kvalitet på webbplatsen du visar dina annonser på, desto högre är risken för bedräglig aktivitet.
Sökmotorer som Google låter dig justera dina annonskampanjer så att du begränsar dina annonser till betrodda webbplatser. På så sätt skyddar du din annonsbudget och dyker upp inför fel publik. Prioritera alltid webbplatser som du vet har ett stort antal riktiga målgrupper som sannolikt kommer att bli betalande kunder.
Annonsera i sociala medier istället
Att lansera annonser på sociala medienätverk som Twitter och Facebook är ett annat sätt att förebygga och bekämpa klickbedrägerier eftersom du gör av med tredjepartsplattformar. En annan fördel med att annonsera på sociala medier är att du kan dra fördel av mer avancerade inriktningsalternativ.
Dessa inriktningsfunktioner låter dig välja specifika demografiska kriterier och andra personliga uppgifter om din målgrupp som resulterar i mer kvalificerade potentiella kunder. Men att välja sociala medier framför sök har också en nackdel. På sociala medier finns det bristen på användaruppsåt.
Överväg en remarketingkampanj
Sist men inte minst är en remarketingannonskampanj en annan lösning för att stoppa klickbedrägeri. Remarketing är en form av onlineannonsering där du visar dina annonser för personer som har besökt din webbplats tidigare. När de går vidare till andra webbplatser påminner dina annonser om ditt varumärke, vilket lockar dem att slutföra en åtgärd på din webbplats, till exempel en e-postregistrering eller ett köp.
Eftersom sökmotorer ger dig en spårningskod för att följa användare som har interagerat med dig tidigare, kan du minska förekomsten av bedrägliga klick. Remarketing är också fördelaktigt eftersom det låter dig uppnå specifika mål som ett köp när användare överger sina kundvagnar.
Sammanfattningsvis
Alla företag, ditt företag, kan vara ett potentiellt mål för klickbedrägerier. Men du behöver inte eliminera PPC-reklam från din marknadsföringsarsenal bara för att illvilliga konkurrenter och botar är ute efter att undergräva dina kampanjer.
Genom att använda de strategier vi just har diskuterat kommer du att kunna förebygga och stoppa klickbedrägeri direkt i dess spår. För att sammanfatta dem, se till att du övervakar ovanliga förändringar i din analys och rapporterar dem, justerar din annonskampanj, väljer välrenommerade webbplatser att visa dina annonser på, annonserar på sociala medier, använder en automatiserad programvara och överväger remarketing.
Med konsekvens och vaksamhet kan du attrahera dina bästa kunder och få en högre ROI.