Jämfört med etablerade företag eller stora företag är en vanlig kamp som småföretag ofta brottas med det faktum att deras fickor inte är tillräckligt djupa.
De skulle inte bara sakna medel för produktforskning och produktutveckling, utan de skulle också sakna resurser för att skaffa de verktyg som kan hjälpa dem att effektivisera sin verksamhet.
Kämpar du med samma problem?
Har du längtat efter att effektivisera ditt småföretags verksamhet men har du inte pengarna att skaffa rätt verktyg? Harbortouch POS Systems är ett av de bästa försäljningsställena för småföretag på marknaden. Effektivisera din verksamhet med en lösning som är perfekt för små restauranger, snabbservicerestauranger (QSR), butiker, små barer, kaféer, munkbutiker, kaféer, yoghurtbutiker, koncessionsstånd, foodtrucks och så mycket mer. Alla företag som använder ett kassaregister kan enkelt uppgradera till en Echo-surfplatta på grund av de dubbla funktionerna i detta registersystem.
Om du svarade med ett ”ja”, så låt mig dela med dig av tre prisvärda kraftfulla verktyg som du kan använda för att optimera hur ditt lilla företag fungerar.
Låt oss komma direkt till det.
1. Använd verktyg för socialt lyssnande
Osannolikt stora varumärken som har ett etablerat rykte som kan ”dämpa” dem från en PR-katastrof, småföretag utplånas ofta bortom reparation när de står inför samma problemnivå.
I sådana situationer tvingas småföretagarna stänga sina butiker och lämnas ofta med en monstruös skuld – än mindre en irreparabel skada på sitt personliga varumärke.
Och så blir frågan, hur hindrar du ditt företag från att uppleva en sådan PR-katastrof?
Det är där socialt lyssnande kommer in.
Även om det är sant att det digitala universum är en vidsträckt gräns som är full av teknisk jämförelsesajtkommer du att bli förvånad över att veta att det inte är så komplicerat och tidskrävande att övervaka ditt varumärkes omnämnanden som du kanske tror.
Med hjälp av sociala lyssningsverktyg kan du få aviseringar direkt i din inkorg när andra nämner ditt varumärke.
Låt oss ta SentiOne socialt lyssnarverktyg till exempel.
När du har skapat ett gratis konto och skapat ett nytt projekt kan du ange ditt varumärke eller sökordet som du vill övervaka för omnämnanden över hela internet.
Så här ser plattformen ut från insidan.Som du kan se kommer plattformen att vara de som söker igenom webben för att leta efter de nyckelord som du övervakar. Naturligtvis, om ditt varumärke nämndes i ett negativt ljus, skulle du kunna ta itu med problemet omedelbart innan allt blåser upp till något som kan förstöra ditt företag.
Det som gör plattformen ännu mer anmärkningsvärd är graden av anpassning som den erbjuder sina användare. När du ställer in ditt projekt kan du lägga till flera filter för att säkerställa att du får relevanta omnämnanden.
Du kommer också att bli förvånad över mängden data som SentiOne kan hämta på några minuter.
Med det här verktyget i din arsenal skulle du kunna effektivisera ditt sätt att hantera ditt rykte.
Du behöver inte längre anställa flera personer för att göra manuella sökningar på Facebook eller andra plattformar där din publik kanske umgås.
Du kan bara ställa in ditt projekt en gång på SentiOne och kunna luta dig tillbaka och koppla av, med vetskapen om att det finns ett kraftfullt verktyg som ständigt övervakar webben för omnämnanden om ditt varumärke.
Det bästa är att du kan använda plattformen för så lite som 39,20 EUR (netto per månad). När du överväger nivån av skydd och produktivitet som plattformen kan ge ditt företag, är jag säker på att du håller med om att deras pris är mer än rimligt.
2. Använd ett kraftfullt kassasystem (POS).
Med en ”tillräckligt bra” POS skulle du kunna behandla betalningar och slutföra transaktioner utan problem. Men med en robust och kraftfull sådan skulle du kunna uppnå mycket mer.
Till exempel kan småföretagare som använder molnbaserade POS-system övervaka sin verksamhet bättre – jämfört med de vars POS-system inte är molnbaserade.
Trots allt, även om de inte är i sina butiker, skulle de fortfarande kunna kontrollera sin försäljning och annan relevant information om sin verksamhet via internet.
Mobila POS-lösningar kan också göra underverk för småföretag. I situationer där det blir strömavbrott skulle småföretagarna fortfarande kunna behandla betalningar via sina mobila enheter.
En annan fördel med mobila POS-lösningar som handlare kan njuta av är det faktum att de kan hantera betalningar även i informella miljöer – så länge de har sin mobila enhet och tillgång till internet.
Vad som är ännu bättre är att det finns flera POS-system som är gratis trots att de har en uppsjö av funktioner som kan hjälpa småföretag att effektivisera sin verksamhet.
För att lära dig mer om vad andra POS-leverantörer erbjuder och vilken typ av funktioner som deras produkter har, kanske du vill läsa MerchantMavericks omfattande recensioner av POS-programvara.
3. Använd verktyg för projektsamarbete
En av de saker som gör att driva ett företag utmanande är det faktum att det finns flera aspekter av det som du måste hantera.
För det första måste du se till att din produktleverans och orderuppfyllelse går smidigt. Det finns också kontors- och regelefterlevnadsuppgifter som du måste ta itu med. Och om det inte räcker måste du också övervaka hur dina marknadsföringskampanjer går (bland annat).
När du tänker på alla dessa kan småföretagare inte låta bli att känna sig överväldigade när de tar itu med sin lista över att göra.
Lösningen?
Tilldela din lista med att göra till ditt team och använd ett projektsamarbetsverktyg för att övervaka framstegen för varje gruppmedlem eller projekt.
Det finns flera verktyg för projektsamarbete på internet, men vi kommer att titta närmare på Trello eftersom det är ett av de bästa verktygen som används av företag online.
Trello är en gratis projektsamarbetsplattform som använder sig av Kanban-reläsystemet där användarna kan skapa ”kort” för sina uppgifter och även skapa flera ”listor” där de kan fästa sina kort beroende på status för sina uppgifter.
I exemplet nedan finns det fyra listor: ”Att göra”, ”Gör”, ”Klart” och ”Förslag”.
Du kan också tilldela en gruppmedlem/er att arbeta med en uppgift genom att klicka på ”Medlemmar” och sedan välja kontot för användaren som du vill arbeta med uppgiften.
Eftersom plattformen är mycket visuell kommer småföretagarna inte att ha svårt att förstå statusen för deras företag. De skulle veta statusen för varje uppgift, vem som arbetar med en uppgift, till och med se vägspärrarna om det finns några, och om uppgiften är inom tidsfristen (bland annat).
Medan Trellos gratisprenumeration är tillräckligt bra för flera av dess användare, kan du registrera dig för ett betalkonto för att få tillgång till deras betalfunktioner.