Det finns nya trender för e-postmarknadsföring varje år. Och om du inte följer nuvarande affärspraxis, säg adjö till konverteringar. Att testa nya e-postmarknadsföringsstrategier är ett måste!
Visst, konkurrenter gör detsamma. Så varför inte spara tid på forskning och anpassa sina idéer? 😉 Men inte varje insikt är värd din uppmärksamhet. Så hur väljer du de mest lovande?
Läs den här artikeln för att hitta sju parametrar och en lista med frågor för att analysera dina konkurrenters kampanjer.
Tips för att starta forskningen: använd tre konton med olika information och preferenser för att registrera dig för deras tjänst och nyhetsbrev.
1. E-postleverans
Det första man bör vara uppmärksam på är om konkurrenternas mejl når inkorgen eller har fastnat i skräppostmappen. Vid vanlig spam, analysera deras e-post i form av bästa praxis att följa.
E-postleverans DO:s: | E-postleverans GÖR INTE: |
|
|
2. Avsändarens namn, e-postämnesrad och pre-headertext
Källa
Dessa element påverkar främst öppningshastigheten för e-post – det andra steget i din kampanjs framgång. Som vi vet älskar folk att döma. Med tanke på deras lättja är det bättre att arbeta bra på din kampanjs första intryck.
Så här är viktiga saker att kontrollera i dina konkurrenters e-postmeddelanden:
- Avsändarens namn bör innehålla ett personnamn. Det är en fråga om förtroende. Till exempel ”Helen från HelpCrunch.”
- Ämnesraden skall:
- Var kort. Här är statistik som bevisar att:
Källa
Var uppmärksam på de första fem orden (som allt som prenumeranter ser på en telefon).
- Inkludera siffror. Det är en bra uppmärksamhetsfångare framför bokstäver.
- Hook med engagerande ord.
Källa
- Upprepa innehåll från konkurrentens kunskapsbasFAQ-sektioner eller rubriker för inlägg på sociala medier/bloggar. Att använda idéer som fungerar bra på andra kanaler är en bra praxis.
-
Pre-header bör:
- Ha en meningsfull, färdig idé.
Källa
- Inkludera kompletterande information. Till exempel:
Bildkälla
- Var personlig med mottagarens namn.
- Var iögonfallande. Till exempel med hjälp av emojis.
Dags att flytta till element som ökar andra KPI:er för e-post.
3. Nivån på e-postanpassning
Det är mycket mer än att hälsa en prenumerant vid namn. Det inkluderar prenumeranters beteende på en webbplats eller inuti en produkt, artikelval och intressen som de nämner i registreringsformuläret.
Idealisk anpassning säger ”Wow, det här märket får mig” från ämnesrad till sidfot. Precis som det här e-postmeddelandet från Truebill-prenumerationshanteringstjänsten:
Den är byggd utifrån användarbeteende inom en tjänst.
Men det är bara en av e-posttyperna. För att täcka hela e-poststrategin för dina konkurrenter, kolla upp om de:
- Hälsa dig vid namn
- Samla in data om dina preferenser
- Skicka e-postmeddelanden vid en tidpunkt som passar dig
- Reagera på att din varukorg har övergivits, produktval osv.
- Rekommendera produkter/funktioner du gillar
- Lokalisera e-postmeddelanden efter ditt land
- Reagera om du ignorerar långa e-postmeddelanden och engagerar dig endast med korta (eller vice versa)
- Skickar dig e-postmeddelanden som sammanfattar din upplevelse av en produkt/tjänst
- Använd dynamiskt innehåll
4. E-postkampanjdesign
Aktuella designtrender säger oss att e-postmeddelanden bör vara kreativa för att sticka ut från mängden. Men samtidigt måste de vara lätta att skanna och fånga de viktigaste sakerna. Precis som den här från butiken Carbon38:
Den minimalistiska designen gör det enkelt att få produktens huvudidé och erbjuda värde. Allt matchar den svartvita märkesfärgpaletten. Inget distraherar från huvudhandlingen.
Detta är ett lysande exempel på HTML-design vi älskar. Men det finns en vanlig texttrend och oförglömliga interaktiva e-postmeddelanden.
Vad passar ditt varumärke? Även marknadsföringsexperter kan inte svara med 100% säkerhet.
Men konkurrensanalys kan hjälpa dig att se vad som är vanligare i din bransch. Var uppmärksam på dessa element:
- Var placerar de en logotyp?
- Hur många färger använder de?
- Vilken färg har deras CTA-knappar?
- Vad är kolumnstrukturen för e-postmeddelandet?
- Följer de en företagsstil i varje kampanj?
- Vilka produktbilder använder de? Eller använder de GIF? Video? Hur mycket?
- Använder de interaktiva element?
- Använder de klassiska eller anpassade typsnitt?
- Är det mobilanpassat?
5. Optimering för mobil
Vill du veta om dina konkurrenters mejl är mobilanpassade? Öppna deras e-postmeddelanden i Outlook, Gmail-appar för Windows telefoner och andra appar för att kontrollera följande saker:
- Kan du se e-postämnet och pre-headern helt och hållet?
- Är dess teckensnitt lätt att läsa?
- Skiljer sig antalet bilder i en mobilversion av ett e-postmeddelande från dess datorversion?
- Kan du enkelt klicka på knappar och länkar?
- Har bilder ALT?
- Är designen skalbar eller responsiv?
Källa
6. E-posta CTA
Äntligen går vi till drivrutiner för konvertering av e-postkampanjer – uppmaning till handling. Den ideala CTA är kort och tydlig. Kunder förstår vad som kommer att hända efter att ha klickat på en knapp.
Trots ordvalsvariationen finns det vanliga mönster du kan lägga märke till och testa. För att hitta dem i konkurrenternas kampanjer rekommenderar vi att du svarar på följande frågor:
- Är CTA i e-postmeddelandet en länk eller en knapp?
- Hur många CTA:er finns det i ett e-postmeddelande?
- Vilket tonläge använder de?
- Använder de specifika färger för att markera det?
- Föredrar de en kreativ kopia, t.ex. ”Gå med familjen”?
- Var placeras en CTA – i början, mitten eller slutet av e-postmeddelandet?
- Vädjar de till prenumeranternas FOMO (rädsla för att missa möjligheter) med ord som ”tbara idag”, ”sex dagar kvar” etc.?
- Tillför de mervärde till CTA (till exempel ”Boka nu för att hjälpa tigrarna”)?
- Hur länge är det?
- Är det första person (”Få min rabatt”) eller generiska (”Få rabatt”) fraser de använder?
- Personifierar de en CTA?
- Belyser det en fördel?
- Vart leder de kunderna: till en kunskapsbas eller en produktmålsida?
7. Nyhetsbrevets frekvens för e-post
Med enkla ord, är det påträngande eller inte? Den perfekta frekvensen för att skicka e-postkampanjer ändrades. För sju år sedan skickade marknadsförare sex mejl per vecka. Idag – en.
Källa
Detta antal varierar beroende på din bransch och publik preferenser. Allt som är utanför normen kan vara en anledning att markera e-postmeddelanden som skräppost.
Angående konkurrenters analys, kontrollera:
- Hur ofta utlöses e-postmeddelanden, veckovis och kampanjmeddelanden?
- Tar de hänsyn till dina preferenser?
- Kan du hantera e-postfrekvens? Här är ett exempel från Steam-communityt:
Källa
Hur definierar man vad som verkligen fungerar?
Eftersom du inte kan se konkurrenternas resultatstatistik för e-postkampanjer finns det inget tydligt svar. Vad kan du göra? A/B testar systematiskt olika idéer. Mät e-postleverans, öppningsfrekvens, antal avvisade e-postmeddelanden, klickfrekvens, konvertering till registrering, köp, etc. Bestäm sedan vilken som ska skalas. Lätt!
Om författaren:
Julia Serdiuk är uppsökande specialist på HelpCrunch, en innovativ plattform för att bygga relationer med kunder. Hon är en erfaren resenär och yogaentusiast som uppskattar livet och tror på vår planets molnfria framtid.