Cirka 87 % av B2B-innehållsmarknadsförare använder e-post för att engagera sin publik. Dessutom kan organisationer utnyttja denna reklamkanal för att driva webbplatstrafik och försäljning. En väl genomförd strategi för e-postmarknadsföring skulle göra det möjligt för ditt företag att nå fler kunder, öka varumärkesmedvetenheten och växa i snabbare takt.
En bra utgångspunkt är att studera de olika typerna av e-postkampanjer som finns. Tänk på dina affärs- och marknadsföringsmål, såväl som din budget och målgrupp. Försök att diversifiera och anpassa dina budskap, spåra resultaten och justera sedan din strategi efter behov.
Du kan till exempel skicka välkomstmeddelanden till nya prenumeranter, följt av informationsmeddelanden som kretsar kring dina produkter eller bransch.
E-postmeddelanden om återengagemang skulle å andra sidan göra det möjligt för dig att lära dig mer om dina prenumeranter och få deras uppmärksamhet.
Intresserad av att lära dig mer? Låt oss ta en närmare titt på de primära typerna av e-postkampanjer och hur man använder dem för maximal effekt.
Välkomstmeddelandet
Överväg först att skicka en serie välkomstmeddelanden till nya prenumeranter. Se det som en möjlighet att engagera potentiella kunder och berätta mer om ditt varumärke.
Skicka helst ut ett välkomstmail inom 24 timmar efter att någon anslutit sig till din lista.
Dela relevant information om ditt företag och inkludera länkar till ditt företags mobilapp eller sociala mediesidor. Du kan också belöna nya prenumeranter med rabattkoder eller specialerbjudanden.
Vårda dina leads
Häpnadsväckande 80 % av nya potentiella kunder misslyckas med att konvertera. Även om det är bra att utöka din lista, måste du också vårda nya prenumeranter och ge dem en anledning att välja ditt varumärke framför andra.
Ett sätt att vårda leads är att segmentera din målgrupp och leverera mycket personliga budskap. Hela poängen är att bygga varaktiga relationer och göra potentiella kunder till köpare.
Försök att ta reda på mer om deras behov och önskemål. Använd sedan denna information för att anpassa dina e-postmeddelanden och leverera relevant, värdefullt innehåll.
Fokusera på anledningen till att de gick med på din lista, till exempel deras intresse för entreprenörskap eller tillväxt av småföretag.
Få kunder att vidta åtgärder
Huvudmålet med e-postmarknadsföring är att få kunder att vidta åtgärder. Du kanske vill att de ska ladda ner e-böcker eller rapporter, köpa dina produkter, nå ut till ditt team och så vidare. Det är där reklammeddelanden kommer in i bilden.
För bästa resultat, skicka ut reklammeddelanden som resonerar med din målgrupp. Kom ihåg att lägga till en tydlig uppmaning så att dina prenumeranter vet vad du förväntar dig att de ska göra.
Försök att ändra innehållet något för varje kundgrupp. Överväg att inkludera ett specialerbjudande, rabattkoder eller gratis uppgraderingar för dem som vidtar åtgärder inom de närmaste timmarna.
När de används på rätt sätt kan reklammeddelanden öka varumärkeslojaliteten och öka försäljningen. Som en av de mest effektiva e-postmarknadsföringsstrategierna kan den också förbättra kundbehållningen och skapa medvetenhet kring dina produkter.
Skicka ut transaktionsmail
När du gör ett köp, registrerar dig för ett webbseminarium eller laddar ner en e-bok kommer de flesta säljare förmodligen att skicka dig någon form av bekräftelse.
Om du till exempel bokar en onlinecoachningssession får du ett e-postmeddelande som bekräftar datumet för din bokning. Detta kallas transaktionsmail och kan användas för:
- Kontoregistreringsbekräftelser
- Leveransstatusuppdateringar
- Fraktbekräftelser och ytterligare detaljer
- Uppdateringar om betalningar, provperioder, beställningar, kontostatus och mer
- Tvåstegsverifieringar
- Lösenordsåterställs
Transaktionsmail är ofta nödvändiga.
Om, säg, någon försöker betala för en produkt, men hans betalkort inte har tillräckligt med pengar, är det vettigt att skicka honom ett e-postmeddelande som tar upp detta problem.
Den här typen av e-post håller också konsumenterna engagerade i ditt varumärke och låter dig merförsälja eller korsförsälja relaterade produkter. Dessutom är det en möjlighet att engagera köpare och ta itu med deras problem i tid.
Engagera potentiella och befintliga kunder
På tal om kundengagemang, överväg att skapa en nyhetsbrevskampanj för att hålla dina prenumeranter uppdaterade.
Tillsammans med blogginlägg och innehåll på sociala medier är nyhetsbrev via e-post de mest populära typerna av innehåll bland B2B-marknadsförare. De används mer än videor, fallstudier, e-böcker och vitböcker.
Ungefär en tredjedel av B2B-marknadsförare skickar ut nyhetsbrev via e-post för att vårda sina leads. Den här typen av innehåll låter dig dela expertinsikter, branschnyheter, produktuppdateringar och mer.
Se det som ett sätt att informera, utbilda och engagera din publik samtidigt som du bygger varumärkesmedvetenhet.
Det bästa är att du kan låta dina kreativa safter flöda. Nyhetsbrevskampanjer ger mer utrymme för flexibilitet än andra typer av e-postkampanjer.
Du kan till exempel formatera ditt nyhetsbrev som en digital tidning, berätta din varumärkeshistoria eller lansera en serie kurser i relevanta ämnen.
Dra nytta av semesterperioden för att få ditt företag att växa
Coca-Cola, Puma, Nike och andra toppmärken investerar miljoner i säsongsbetonade e-postkampanjer. Detsamma gäller B2B-företag, som använder denna strategi för att återknyta kontakten med sina kunder och öka försäljningen.
Till att börja med, planera saker i förväg.
Studera kundresan, kom på en strategi och sätt upp tydliga mål för din kampanj. Marknadsför semesterförsäljning tidigt och ge prenumeranter en inblick i ditt erbjudande.
Helst, utforma personliga ämnesrader och segmentera din publik så att du kan leverera relevant innehåll till varje grupp. Använd videoinnehåll för att visa den mänskliga sidan av ditt företag.
Kom ihåg att tacka dina kunder för deras lojalitet och stöd.
Utnyttja de olika typerna av e-postkampanjer
Nu när du vet mer om de olika typerna av e-postkampanjer, gå vidare och experimentera.
Fokusera på de som är mest lämpliga för dina produkter eller tjänster och anpassa dig till dina mål. Ha alltid dina kunder i åtanke och leverera kvalitetsinnehåll som tillgodoser deras individuella behov.
Så, är du redo att skapa din första e-postmarknadsföringskampanj? Eller vill du kanske förbättra befintliga kampanjer? Prova Vertical Response gratis, eller kontakta oss för att få veta mer!
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.