Oroar du dig någonsin för kvaliteten på din e-postlista? Om du inte är försiktig kan din e-postlista snabbt bli belamrad med dåliga e-postadresser som kommer att leda till avvisningar och spamklagomål. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera fem tips som hjälper till att hålla din e-postlista ren och fri från dödvikt så ffölj dessa tips och du kommer att kunna upprätthålla en sund e-postlista som hjälper dig att förbättra dina e-postmarknadsföringskampanjer och e-postleverans!
Använd inte externa källor:
Ett av de bästa sätten att undvika att ha dåliga e-postadresser på din lista är att se till att dina kontakter kommer från en pålitlig källa. Om du köper e-postlistor eller skrapar dem från internet finns det ingen garanti för att e-postadresserna är bra. Det är alltid bäst att få dina kontakter från en pålitlig källa, till exempel ett opt-in-formulär på din webbplats, och undvika att köpa data från otydliga källor. E-postlistor som köps från externa källor är ofta fulla av dåliga e-postadresser. Detta är inte bara ett slöseri med pengar, utan det kan också göra att din e-postleverans blir lidande och kan leda till ett stort antal avvisningar.
Övervaka dina avvisningar och avregistreringar:
Ett annat bra sätt att hålla din e-postlista ren är att ständigt övervaka dina avvisningar och avregistreringar. Om du ser att du får många studsade e-postmeddelanden är det ett tecken på att du behöver städa lite. Du kan antingen ta bort e-postadresserna som studsar eller försöka nå ut till dem och se om de fortfarande är intresserade av att ta emot dina e-postmeddelanden. Om du ser att du får många avregistreringar är det också ett tecken på att du måste titta närmare på din e-postlista. Kanske finns det något i dina e-postmeddelanden som gör att folk blir stängda. Eller så kanske du bara mailar för ofta. Oavsett vilket är det viktigt att hålla ett öga på.
Segmentera din lista:
Genom att segmentera din lista kan du skicka riktade e-postmeddelanden till specifika grupper av människor. Detta kommer inte bara att bidra till att förbättra kvaliteten på din e-postlista, utan det kommer också att bidra till att förbättra din e-postöppning och klickfrekvens. Du kan också försöka ta bort inaktiva prenumeranter. Med tiden ändrar folk sina e-postadresser eller så slutar de helt och hållet använda e-post. Om du har prenumeranter på din lista som inte har öppnat en av dina e-postmeddelanden på sex månader eller mer, är det förmodligen dags att ta bort dem från din lista. Att behålla inaktiva prenumeranter på din lista kan skada din e-postleverans eftersom det ger intrycket att du skickar e-postmeddelanden till personer som inte ens använder e-post längre
Undvik att använda vissa ord:
Det finns vissa ord och fraser som kan utlösa spamfilter. Om du använder dessa ord i ditt e-postmeddelandes ämnesrad, finns det en god chans att dina e-postmeddelanden hamnar i folks skräppostmappar. För att undvika detta, försök att undvika att använda ord som ”gratis”, ”vinn” eller ”kontant”. Dessutom övervakar skräppostfilter e-postinnehåll för saker som för många länkar, för många utropstecken eller att använda stora bokstäver. Om din e-post ser ut att kunna vara skräppost finns det en god chans att det hamnar i folks skräppostmappar.
Testa din e-post innan du skickar:
Innan du trycker på skicka-knappen är det alltid en bra idé att testa din e-post. Skicka ett testmail till dig själv och andra personer med olika måldomäner (t.ex.: @gmail.com, @yahoo.com och se hur det ser ut i din inkorg. Har det hamnat i skräppostmappen? Visas bilderna korrekt? Är uppmaningen tydlig?
Sammanfattningsvis: En ren e-postlista är avgörande för alla framgångsrika e-postmarknadsföringskampanjer. Så ta dig tid att rensa din e-postlista så kommer du att se en stor förbättring av din e-postleverans!
Tyckte du att dessa tips var användbara? Nu är det dags att tillämpa det du just har lärt dig om leveransbarhet. Bli Medlem för vår kostnadsfria provperiod att börja skicka e-postmeddelanden till dina kunder som faktiskt konverterar!
© 2022, Fede White. Alla rättigheter förbehållna.