I dagens digitalt drivna värld, där alla letar efter ögonblicklighet, vilken är den viktigaste aspekten av användarupplevelsen/användargränssnittet (UX/UI) som ett företags webbplats ska lyckas med för att engagera besökarna?
Dessa svar tillhandahålls av Young Entrepreneur Council (YEC), en organisation som endast är inbjudan som består av världens mest lovande unga entreprenörer. YEC har också lanserat BusinessCollective, ett gratis virtuellt mentorskapsprogram som hjälper miljontals entreprenörer att starta och växa företag.
1. Tillgänglighet
Om din webbplats ger en bra upplevelse för personer med synnedsättning och andra funktionsnedsättningar, kommer det nästan säkert att ge en bra upplevelse för alla andra. Fokus på tillgänglig navigering, typografi, färgval och skärmläsarkompatibilitet hjälper dig att skapa en webbplats som är intuitiv och trevlig att använda för alla. – Vik PatelFramtida värdskap
2. En tydlig, guidad upplevelse
Effektiv användarupplevelse måste framkalla en känsla; det måste vägleda användaren; den behöver kommunicera. UX/UI har blivit synonymt eftersom varumärken behöver flytta, kommunicera och anpassa sig till användaren hela tiden. Att kunna förstå vilken del av kundresan de befinner sig i och var de behöver vägledas kommer att ge de bästa resultaten. – Michael ClearyHuemor
3. Snabb webbplatsprestanda
Även den bäst designade och mest visuellt tilltalande webbplatsen kommer inte att engagera besökarna om den är långsam. Den ska laddas snabbt, vara lyhörd för input på bråkdelar av en sekund och inte lämna besökarna att vrida på tummarna. Med modern webbteknik finns det ingen anledning för ens en komplex webbplats att vara långsam och inte svara. – Justin BlanchardServerMania Inc.
4. Oändlig rullning
Många webbplatser har anammat denna designstrategi till stor framgång genom att sätta sin egen smarta twist på den. Något som inte alla inser med moderna webbsidor är att du i princip har en obegränsad mängd vertikalt utrymme att arbeta med. Med hjälp av bucket-brigader, interaktiva element och andra engagemangsstrategier kan du låta tittarna rulla eller svepa ner så långt du vill. – Bryce Welker, CPA Exam Guy
5. Enkel navigering till dina viktigaste sidor
De flesta webbplatser har en eller två huvudplatser som majoriteten av användarna drivs mot. Det utrymmet kan vara inloggningen eller det kan vara prisinformationen. Oavsett vilket, fokusera på att få människor till de platserna med minsta möjliga friktion. – Nicole MunozBörja ranka nu
6. Bra SEO
SEO är en förbisedd aspekt när det kommer till UX, men det är det mest effektiva sättet att engagera besökare. Även om SEO inte är vad besökarna engagerar sig med på din webbplats, är det något som hjälper dig att matcha din besökares sökavsikt till dina webbplatssidor. En framgångsrik SEO-strategi låter dig dirigera besökare till de relevanta sidor de ville ha. Genom att göra detta engagerar dina besökare mer. – Alexander Mistakidis, Gamelynx
7. En omedelbar förståelse av ditt värdeerbjudande
Om jag går till din sida bör jag inom fem sekunder veta exakt vad du erbjuder och varför jag borde vara här. Om inte så åker jag någon annanstans. Visa omedelbart ditt värde och ge besökarna en anledning att vara engagerade och intresserade. Tänk på välgjorda förklarande videor, visuellt underhållande GIF-bilder eller till och med gammaldags djärva ord. Påträngande popup-fönster kan ha motsatt effekt. – Troy OsinoffJUICE
8. En ren och enkel design
Less is more nuförtiden när det kommer till UX/UI på webbplatser. De minsta detaljerna gör oftast de största skillnaderna. I en värld av omedelbar tillfredsställelse svarar människor bra på information som är bekant. En ren, enkel, intuitiv design är mer sannolikt att få resonans hos dagens publik. Att lägga till något subtilt, visuellt tilltalande och nytt kan också charma de tuffaste kritikerna. – Steven Fleishertvå grader
9. En popup-chattruta
En popup-chattruta flyter på sidan som låter kunder chatta med dig eller ringa en kundtjänstrepresentant är ett måste. Detta ger dem den omedelbara tillfredsställelsen att lösa sina problem i realtid, vilket är något som förväntas av kunderna nu för tiden. – Andy Karuza, FenSens
10. En bra FAQ-sida
Detta är UX/UI i sin bästa form: självbetjäning, okomplicerad och förväntad. Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare att få sina frågor besvarade direkt utan att behöva skicka ett e-postmeddelande eller prata med en chatbot. Lägg lite extra tid på att testa och utveckla din FAQ-sida istället för att behandla den som en engångssida och se till att den är användbar, heltäckande och tydlig. – Roger LeeMänskligt intresse
11. Intuitiv, responsiv design
Företag måste bestämma vilken enhet besökare använder och kunna leverera webbplatsen som fungerar på den skärmen snabbt så att användaren kan se allt de vill ha istället för att behöva kämpa. – Serenity GibbonsKalender
12. En uppmaning till handling
Många webbplatser missar detta nyckelelement: en uppmaning till handling. I dagens värld där den genomsnittliga användaren har en uppmärksamhet på mindre än fem sekunder, är det viktigt att tala om för användarna vad de ska göra när de är på din webbplats. Detta gäller särskilt om du planerar att skaffa potentiella kunder eller faktiska affärer från din webbplats. Att visa kraftfulla uppmaningar på din webbplats är det bästa sättet att engagera dina användare. – Michael Hsu, DeepSky
13. Videoinnehåll
En bild säger mer än tusen ord. Dessutom är video värd tusen bilder. Högupplösta bilder kan förmedla en idé mycket snabbare än ord. Sätt ihop 30 bilder varje sekund, tillsammans med uppslukande ljud, och du är på snabbspåret för informationsöverföring. Placera ett videobibliotek i din webbplats meny och lägg till video där det är relevant. Ditt meddelande kommer att vara högt och tydligt. – Christopher TedderClinger hölster