Varje företag behöver ha en identitet, så att kunderna vet och kommer ihåg vad verksamheten handlar om. Processen att skapa och kommunicera denna identitet kallas varumärkesbyggande, och det är nyckeln till att säkerställa ett företags framgång. Att skapa ett varumärke för ditt lilla företag handlar om att skapa ett igenkännligt utseende, och ett minnesvärt sådant, som dina kunder kan identifiera sig med.
Den här artikeln publiceras i samarbete med DesignBro, världens högsta kvalitet och prisvärda designtjänst.
Men varumärkesbyggande kan bli kostsamt. Det är mycket som går in i det, från att designa en logotyp till marknadsföring, och när du börjar lägga ihop det hela kan du sluta med ett sexsiffrigt nummer som kan få dig att slingra i din stol. Så, hur kan du varumärke på en budget? Nyckeln är att lägga i tid, där stora företag lägger in pengar och att använda de verktyg du redan har.
Vi har sammanställt några olika sätt du kan arbeta för att skapa varumärke för ditt företag, utan att spränga din budget.
Innan du börjar
Innan du går in på detaljerna om vad du kan göra, se till att du har ett tydligt budskap du skickar och att du vet vem du skickar det till. Gör din research och ägna lite tid åt att ta reda på din historia, hur ditt varumärke är och vilket budskap du vill förmedla.
Du kanske också vill undersöka din målgrupp. Det är de som behöver bry sig, så ta reda på vad som gör dem intresserade av vissa saker och vad som inte fångar deras blick. På så sätt vet du vad du ska göra och vad du inte ska göra.
En annan bra idé är att kolla upp dina konkurrenter och lära dig lite om din bransch. Detta kan ge dig några idéer om vad du kan göra, samtidigt som det kastar ljus över vad alla andra borde göra, men inte är det. På så sätt kan du fylla den luckan.
Du behöver inte spendera mycket pengar för att göra denna forskning, bara ta lite tid att göra det själv och leta upp de bästa sätten att hitta denna information. Resurserna på nätet är oändliga, det är bara att gräva i sig.
Få rätt utseende (logotyp, varumärkesidentitet)
Allt som är kopplat till ditt företag ska vara identifierbart. Det betyder att folk ska veta när något kommer från ditt företag, baserat enbart på hur det ser ut. Det är därför du behöver en bra logotyp och en sammanhängande och konsekvent varumärkesidentitet.
Det finns många olika alternativ för att få en logotyp. Nyckeln är att hitta balansen mellan kvalitet och kostnad. Gratis online-logotyptillverkare undviks bäst eftersom de ofta kan leda till upphovsrättsproblem och bristande kvalitet.
Om du känner en frilansdesigner som sannolikt kommer att ge dig bra kvalitet för en bra affär, är det förmodligen den riktningen du bör gå i. Men det kan vara ett riskabelt val, eftersom du kommer att vara helt beroende av individen.
Om du inte känner en frilansare erbjuder designtävlingsajter ett billigt och kvalitativt alternativ, när det görs rätt. Designtävlingar ger dig möjligheten att få arbete från designers över hela världen, ge feedback, få uppdaterade versioner och ta hem din favorit. Gör bara din research och se till att du får en plattform som säkerligen kommer att ge dig kvalitet. Överväga DesignBroeftersom de investerar avsevärt i kvalitetskontroll och håller samma pris som andra liknande webbplatser.
Kom ihåg att ta hänsyn till din målgrupp, dina konkurrenter och ditt varumärkes historia när du utvecklar, eller väljer, en logotyp. Det bör kommunicera ditt varumärkes budskap effektivt till de personer du vill dra in.
När du har fått rätt logotyp för ditt varumärke, investera lite tid i att utveckla riktlinjer för varumärkesidentitet. Riktlinjer för varumärkesidentitet är där du anger kraven för hur allt som kommer från ditt företag ska se ut. I den bör du förmodligen inkludera:
- Översikt över din varumärkesidentitet – inkludera ett par ord för att beskriva ditt varumärke, och kanske en filosofi för att ge medarbetarna en uppfattning om vad ditt företag står för. Det är här du säkerställer att alla vet vad ditt varumärke står för och vilket budskap som ska kommuniceras.
- Logotypspecifikationer, stilar och metoder – när ska man använda vilken variant av logotypen, vilken storlek etc. Om du använder webbplatser som t.ex. DesignBrode kan hjälpa dig att bestämma olika varianter av dina logotyper.
- Typsnittsdetaljer – vilket typsnitt ska du använda till vad? Hur ska rubrik 1 se ut jämfört med rubrik 2?
- Färgspecifikationer – vad är ditt varumärkes färgpalett, och finns det några specifika tillfällen då vissa färger ska användas istället för andra?
- Bildstil – vilken typ av bilder ska användas på hemsidan, eller online? Fundera på om bilderna ska vara minimalistiska och med ljusa färger, eller mörkare och suddiga? Överväg att lägga till en sorts ”moodboard” för att inspirera dina anställda när det gäller ditt varumärkes övergripande utseende.
- Överväg att ta med företagspapper, så att dina anställda vet när de ska använda vilket brevpapper.
När du är klar med riktlinjerna för din varumärkesidentitet är du redo att börja.
Sociala media
Vi nämnde att nyckeln är att lägga i tid och använda de verktyg som står till ditt förfogande. Det är 2018, och lyckligtvis är ett enormt verktyg, sociala medier, gratis för din användning. Allt du behöver göra är att lägga i tid. Skapa innehåll som din målgrupp skulle vilja ha, och var konsekvent med dina uppdateringar. Om du gör det kommer människor att få en bättre uppfattning om vad ditt företag står för, vad som gör ditt varumärke annorlunda och varför de borde bry sig. Typen av innehåll du lägger upp säger mycket om ditt varumärke, så välj klokt. Marknadsföring på sociala medier är ett bra sätt att få ut ditt namn, så investera tid och gör det bra, och det är troligt att folk kommer att bli bekanta med ditt företag.
Content Marketing / Blogg
Medan du ska använda sociala medier, kanske du vill överväga att starta din egen ”blogg”-sektion på din webbplats och skriva relevant innehåll. Skriv vad du tror att dina läsare kommer att vara intresserade av och skriv bra. Innehållsmarknadsföring handlar om att tillhandahålla användbart innehåll för din publik. Om det görs bra kan det skapa en mycket lojal bas för ditt varumärke.
Det är också ett bra sätt att förbättra din position i sökmotorer, vilket sannolikt kommer att få dig att dyka upp på din publiks skärm. Det kan vara tidskrävande, men det är gratis, och om du är konsekvent och producerar kvalitetsinnehåll kommer det sannolikt att skörda frukter.
E-post marknadsföring
Även om sociala medier har skapat en storm av nya marknadsföringstekniker, är det inte ett dåligt val att gå på en mer traditionell väg, som e-postmarknadsföring. Med e-postmarknadsföring är du inte föremål för påverkan av någon algoritm, och du talar direkt till din kund. Överväg ett nyhetsbrev eller att skicka artiklar via e-post då och då. Du kan bli förvånad över resultatet.
E-bok
E-boken är ett kraftfullt verktyg inom innehållsmarknadsföring. Om du kombinerar det mest användbara innehållet du har skapat, till en slags guide, kommer din publik sannolikt att vara tacksam. Att skapa mallar eller kalkylblad för att hjälpa dem att uppnå sina mål kommer sannolikt att fånga deras uppmärksamhet. Överväg att använda detta för att förbättra dina e-postmarknadsföringstekniker, genom att låta folk lägga in sina e-postmeddelanden för att komma åt innehållet.
Än en gång kan e-boken vara riktigt effektiv, och den kan vara gratis – så länge du lägger ner tid på att göra den till verklighet.
Kundservice
Bra kundservice är ofta hur du får dina kunder att komma tillbaka. Om du investerar klokt i detta är dina kunder mer benägna att hjälpa dig att få ut ordet om ditt företag genom att berätta för sina vänner eller ge bra recensioner. Att prata direkt med dina kunder är dessutom ett utmärkt tillfälle att bättre förstå var du kan, och bör, förbättra och vad de särskilt älskar med det du har skapat. Om du prioriterar kundservice kommer du sannolikt att investera i att skapa bästa möjliga rykte för ditt varumärke.
Alla dessa olika sätt att marknadsföra ditt företag var tidskrävande, men helt överkomliga. Det är upp till dig att bestämma hur du vill investera din tid, men se till att du inte underskattar kraften i att skapa ditt företags varumärke.
Den här artikeln publiceras i samarbete med DesignBro, världens högsta kvalitet och prisvärda designtjänst.