Sociala medier är en växande kanal inom B2B-branschen.
Klassiskt sett var sociala medier slinga till varumärke. Med få verkliga möjligheter att spåra och mäta sociala medier sågs det inte som en kanal som erbjöd något utanför varumärkesmedvetenhet.
Det håller dock på att förändras. Eftersom B2B-företag förstår mer av vad sociala medier kan göra, blir det snabbt en central del av deras marknadsföringsstrategier av olika anledningar.
Under 2021 tillfrågade vi CMOs för att förstå var sociala medier passar in i deras strategier, och släppte rapporten State of B2B Social Media.
Låt oss kolla in de 5 största sociala mediertrenderna för 2022 som kommer att förändra ditt sätt att tänka på kanalen och hur den passar in i din övergripande marknadsföringsstrategi.
1. Sociala medier är den högst växande kanalen för B2B-företag
Med klassiska kanaler som e-post, SEO och PPC förlorar den förstärkning de tidigare hade, blir sociala medier den populära kanalen för B2B-tillväxt.
Vi fann att 82 % av CMO:erna sa att sociala medier var deras mest växande marknadsföringskanal – vilket överskuggade både deras webbplats och sök/PPC.
Varför är denna trend i sociala medier viktig?
Att betrakta sociala medier som större än både webbplats och sökning är enormt – med tanke på att dessa två kanaler i synnerhet har varit högsta prioritet för B2B-branschen i stort.
2. Employee advocacy är det mest effektiva marknadsföringsinitiativet för sociala medier
Enligt CMOs fungerar sociala medier – men vilka initiativ inom sociala medier är de som presterar bäst?
Enligt 46 % av CMO:erna överträffade anställdas opinionsbildning, ett organiskt, förtjänat initiativ, bättre än ägda företagskonton och till och med betalda sociala annonser 2021.
Varför är denna trend i sociala medier viktig?
Vi ser att människor vill engagera sig med andra människor – inte företag. Att utnyttja dina anställdas nätverk är det bästa sättet att förstärka ditt varumärkesbudskap utan att behöva sponsra ett enda inlägg.
3. Sociala mediers mål är att förbättra kundupplevelsen
Klassiskt sett har målet bakom sociala medier varit varumärkeskännedom. Men när vi frågade CMOs vad deras mål för socialt var, och fler lade tonvikten på att förbättra kundupplevelsen.
67 % av CMOs uppgav att de hittade mest värde från sociala medier när det gällde övergripande kundupplevelse. Ytterligare 62 % fann att sociala medier ökade varumärkesmedvetenheten, medan 56 % av de tillfrågade sa att sociala medier hjälpte dem att samla in kundinformation.
Varför är denna trend i sociala medier viktig?
Vi ser ett skifte i sociala medier från en sändningsroll till en interaktionsroll. Det är inte nytt att använda sociala medier som ett sätt för kundservice, men det går längre än bara support.
Fokus på att skapa en verklig dialog med kunder, förbättra deras upplevelse och bättre förstå dem är en avgörande pivot för hur sociala medier traditionellt har använts.
4. Budgetar för sociala medier ökar
Traditionellt ett underbudgeterat initiativ, CMOs allokerar mer budget till sociala medier än någonsin tidigare.
Faktum är att 45 % av CMOs uppgav att de planerade att spendera över 100 000 USD under loppet av 2022.
Varför är denna trend i sociala medier viktig?
Många B2B-organisationer föredrar ofta att allokera budget till betalda initiativ, och har tidigare underprioriterat att investera budget i sociala medier och innehållsskapande.
Men med den ökande betydelsen av varumärke och övergången från kampanjer för varumärkesmedvetenhet enbart på sociala medier, är det tydligt att socialt tar upp scenen som en kanal värd att investera i.
5. Stora budgetar allokeras till organiska sociala medier
Även om det är sant att de övergripande sociala mediebudgetarna är på uppgång – kommer en betydande del av dessa budgetar att gå till organiska sociala mediestrategier.
Faktum är att organiska B2B-budgetar för sociala medier höjs med i genomsnitt 21 %. Medan de flesta magra sociala budgetar tidigare har ägnats åt betald reklam på sociala mediekanaler, får organiska nu mer uppmärksamhet än någonsin tidigare.
Utöver det har 84 % av CMOs planerat att öka sina sociala mediebudgetar i år.
Varför är denna sociala trend viktig?
Att investera i organiska sociala medier är en nyare trend inom B2B-organisationer. Medan den mesta budgeten allokerades till marknadsföringskanaler som hade tydligt mätbar avkastning på annonsutgifter (ROAS), tar möjligheten att bättre mäta social ROI idag bort den barriären.
Takeaways
Sociala medier blir viktigare än någonsin för B2B-varumärken. Går långt bortom varumärkesmedvetenhet, det har äntligen erkänts som en livskraftig kanal.
Med nyare sociala initiativ som medarbetarnas opinionsbildning, socialt lyssnande och att använda sociala medier som ett sätt att förbättra kundupplevelsen, blir det en central hyresgäst i alla kunniga marknadsförares strategi.
Dessa sociala medier-trender är inte flyktiga fantasier, utan snarare trender som kommer att vara här för att stanna under överskådlig framtid.
Om du funderar på att hoppa in på en eller flera av dem behöver du en fantastisk social medieplattform för att göra det enkelt att hantera dina olika sociala kanaler. Kolla in vår köpguide för sociala medier-plattformar för mer information!
Kolla in hela infografiken nedan eller ladda ner den här!