Under de senaste åren har antalet företag ökat sin onlinenärvaro häpnadsväckande. Det uppskattas att det bara i USA och Kanada finns ungefär 1,3 miljoner e-handelssajter. Med tanke på den snabba tillväxten av online-skyltfönster, hur ska någon utan tidigare erfarenhet skapa en webbplats som skär genom försäljningen och utvecklar en lojal följare?
Som ryggraden i några av de mest framgångsrika e-handelssajterna där ute, har Weebly-teamet utarbetat en lista med bästa praxis som kan hjälpa vilken onlinebutik som helst att driva återkommande affärer.
Skapa en unik design och layout
Nyckeln till att börja är att ta bort den långa att göra-listan och börja med en solid ram. En kreativ webbplatsdomän, en uppmärksammad bild och ”kommer snart”-text är bra utgångspunkter för att börja skapa fart. När det är gjort, hitta en färgpalett som återspeglar utseendet och känslan för dina offline-varumärkeskontaktpunkter. Din webbplats ska ha samma utseende och känsla som ditt Instagramflöde, din butik, förpackningar och alla platser där potentiella kunder interagerar med ditt varumärke. När man överväger webbplatsdesign är mindre mer. Upprätthåll en tydlig uppmaning och dirigera dina besökare dit du vill att de ska gå. Även om du kommer att känna dig tvungen att få plats med allt på en skärm, kan rullgardinsmenyer och vitt utrymme vara avgörande för att utforma en vacker och engagerande onlineplattform. Kom ihåg att konsekvens är nyckeln: typsnitt, färger och stil ska kännas likadant hela tiden.
Var en bildperfektionist
När produkterna väl är tillgängliga för marknadsföring online är det viktigt att integrera produkt- och livsstilsfotografering som korrekt representerar produkternas egenskaper och hur de kommer att användas av personerna som köper dem. Gif-bilder och video har blivit allt mer populära, eftersom de är mer benägna att dra till sig uppmärksamhet. Prova att lägga till en video som visar upp ditt bästa arbete eller en rundtur bakom kulisserna av din senaste fotografering och kreativa process.
En annan viktig designkomponent är att se till att dina produkter ser lika bra ut på mobila enheter som de gör på en bärbar dator. Närmare 60 % av all trafik till en Weebly-sajt kommer från smartphones, vilket är anledningen till att våra sajter är optimerade för mobilen först, men det är viktigt att testa kassaprocessen från en telefon eller surfplatta för att se till att allt ser ut som det ska.
Mun-till-munnen regerar fortfarande
Publiktillväxt kan ske på en mängd olika sätt, men de viktigaste är e-postmarknadsföring, en aktiv närvaro på sociala medier och en regelbundet uppdaterad blogg. Om du frågar besökare om de vill registrera sig för e-postuppdateringar ökar dina chanser att köpa återkommande kunder. Att integrera sociala medier med din marknadsföringsplan är avgörande för att främja enkla funktioner för innehållsdelning som driver ytterligare trafik. Sociala medier kan också användas för att analysera konsumenternas sentiment, genomföra undersökningar och dela viktiga ögonblick för ditt varumärke. Sist men inte minst är bloggning ett effektivt sätt att engagera sig med kunder och uttrycka dig genom att etablera en röst för ditt varumärke. Några exempel på bloggämnen inkluderar säsongsbetonade erbjudanden, nya produkter och stora tillkännagivanden.
Läs dina onlinerecensioner
Förstagångsbesökare online i din butik behöver uppmuntran för att få förtroende för ditt varumärke och kvaliteten på det du säljer. Positiv kundfeedback online kan leda till nyförsäljning och förhoppningsvis varumärkeslojalitet. Enligt PeopleClaim, 70 % av kunderna konsulterar recensioner eller betyg innan de gör ett slutgiltigt köp. Din e-postmarknadsföringsplattform bör automatiskt uppmana kunderna att lämna en recension på varje köp är ett sätt som ber om feedback organiskt. Positiva recensioner är det som hjälper till att skapa ett trovärdigt rykte, och även negativa recensioner kan hanteras strategiskt. Att svara missnöjda kunder med snabb och uppmärksam kundservice kan fungera som en strategi som uppmuntrar kunder att antingen uppdatera sin recension eller ta bort den helt.
Var verklig
Millennials är den mest etiskt medvetna generationen av konsumenter, och företag bör sträva efter att skapa en sajt som inte bara säljer, utan också skapar en personlighet. Ge ditt företag liv genom att dela inspiration, berättelser och processen för hur allt hängde ihop. Om din produkt kommer från en hållbar resurs, kommer shoppare att vilja känna en anslutning till att stödja det. En välskriven ”Om”-sida kan vara lika viktig som produkterna.
Var människa
Att starta en webbutik är en kombination av spänning, adrenalin och rädsla; de flesta nya företagsägare tror att det kräver en perfekt hemsida, tusentals följare på sociala medier och professionellt kurerade konstverk. Men några av de viktigaste aspekterna av e-handelsframgång härrör från personlig touch, noggrant fotograferad fotografering och enkel mobil integration.
När allt är sagt och gjort är det viktigt att komma ihåg att dina webbplatsbesökare är människor som du och inte Twitter-bots. Om du var intresserad av att göra ett onlineköp, vad skulle du hoppas få se, läsa och interagera med? På lång sikt kan en varaktig verksamhet inte fejkas – att vara äkta kräver transparens. Om du skapar fängslande berättelser och försöker bygga en pålitlig och lyhörd persona, är det det som kommer att locka kunder att investera i dig.
Författad av:
Katie Swett, produktchef på Weebly
Katie Swett Miller är produktchef på Weebly, ett e-handels- och webbhotell som nyligen förvärvats av Square. Hon övervakar kundinriktade Weebly-produkter som hjälper entreprenörer att växa sin verksamhet genom plattformen. Hon ledde skapandet av Weeblys plattform för e-postmarknadsföring,
insiktsinstrumentpanel och Facebook-annonsskapare. Hon leder också teamet som bygger kärnwebbprodukten och den 5-stjärniga mobilappen Weebly. Hon brinner för att bygga produkter som gläder kunder och låter dem uttrycka sig digitalt samtidigt
uppmuntrande tillväxt.