Tillbaka 2010 var Pinterest en social medieplattform som replikerade anslagstavlan för en högskola eller en skola, men 2018 med mer än 200 miljoner månatliga användare har den i lugn och ro stigit till framgång som en kraftfull sökmotor och en viktig shoppingplattform. Till skillnad från andra sociala medieplattformar som Facebook, som i första hand driver din selfievana, öppnar Pinterest ett hav av möjligheter för småföretagarna. 93% av Pinners använder plattformen för att planera inköp, och plattformen har sett en 40% ökning av antalet användare under de senaste två åren.
SMB och Pinterest – En match made in heaven
För små och medelstora företag är plattformen en viktig marknadsföringsverktygslåda eftersom den fungerar som en visuell upptäcktsmotor och hjälper kunden att hitta det de älskar. Under 2017 upptäckte 67 % av Pinners nya varumärken eller produkter från företagsinnehåll på Pinterest. Oavsett om du vill öka varumärkesmedvetenheten, driva webbtrafiken till din webbplats eller driva kundernas engagemang – Pinterest i din one-stop-destination. Den sociala medieplattformen gör utan ansträngning det marknadsförda innehållet lika användbart som det organiska innehållet. Dessutom vänder sig Pinterest till små och medelstora företag med verktyg för att optimera resultat och få ut det mesta av marknadsföringsbudgetar.
Låt oss förstå hur plattformen ger en hjälpande hand till små och medelstora företag i deras marknadsföringsinsatser.
1) Chattböcker
SMB fångar minnen från sociala medier och väcker dem till liv, drev nyligen en Promoted
Pin-kampanj och uppmuntrade Pinners att väcka sina sommarminnen till liv. Kampanjen blev en enorm framgång eftersom säljteamet såg upp till 3 gånger fler klick på sina annonser och 15 % lägre kostnad per klick under de första 90 dagarna efter lanseringen av sina annonser.
2) LitJoy Crate
Företaget som är en månatlig boklåda bestämde sig för att använda Pinterests marknadsförda pins för att driva förvärv hos sin publik av kvinnor i åldrarna 20-35. LitJoy Crate uppnådde en CPA som var 70 % lägre än deras genomsnittliga CPA på marknadsföringskanaler och fick nya kunder för endast 3-5 USD per kund.
Himlen är gränsen för företag som använder Pinterest!
Hur man kommer igång?
Det första steget i rätt riktning är alltid avgörande för en SMB. Här är några tips för nybörjare att använda plattformen för att förbättra sin affärstillväxt.
1) Skapa ett företagskonto
För att skapa ett företagskonto behöver du logotypen eller bilderna för produkterna (för en profilbild) och en företagsbeskrivning som innehåller länken till webbplatsen, kontaktuppgifter och plats. För dem som redan äger ett personligt konto är det lika enkelt att konvertera till ett företagskonto som att vifta med en trollstav. Ett företagskonto överträffar ett personligt konto eftersom det är laddat med ytterligare funktioner som Pinterest-analys och Pinterest-annonser.
2) Gör anspråk på din webbplats
Att göra anspråk på din webbplats på den sociala medieplattformen låser upp en rad funktioner som pin-statistik och Pinterest-analys. Läs mer på Pinterest.
3) Sätt upp dina brädor
Om du vill få din tavla att se professionell ut, sätt upp tavlan och kategorisera pins baserat på produkterna, målgruppssegmentet eller ämnet.
4) Börja fästa
Glöm inte att skapa nya Pins dagligen för att hjälpa Pinners att upptäcka ditt varumärke och Pins. Konsekvent aktivitet på den sociala medieplattformen är nyckeln till att nå rätt kunder vid rätt tidpunkt. Länka dessutom alla dina Pins till webbplatsen eftersom det kommer att hjälpa till att öka webbtrafiken.
Vad härnäst?
Det är enkelt att komma igång på Pinterest, följ dessa tips för att utnyttja de maximala fördelarna med den sociala medieplattformen.
1) Nya företagsprofiler
Pinterest blomstrar för att göra livet enklare för små och medelstora företag genom att hjälpa dem att få kontakt med sin målgrupp. Nyligen lanserade företaget en ny affärsprofil som ger varumärkena möjlighet att ta kontroll över hur deras varumärke kommer att visas på Pinterest. Den nya profilen gör att företagen kan lyfta fram det innehåll de anser vara nödvändigt för sina kunder och vill att de ska se först. Dessutom erbjuder den nya profilen en dynamisk omslagsbild som hjälper till att fånga de idealiska kundernas uppmärksamhet.
2) Nyckelmått
Att köra en marknadsförd kampanj kommer aldrig att ge de önskade resultaten om inte små och medelstora företag spårar framstegen för varje kampanj. Några viktiga mätvärden kommer att ge djupa insikter om hur engagerade pinners är med innehållet. Det kommer att hjälpa små och medelstora företag att justera förändringar i deras innehållsstrategi. För att ytterligare hjälpa de små företagen tillåter Pinterest företagen att få tillgång till värdefull statistik på sina Pins för att fatta viktiga affärsbeslut.
3) Följande flik
Att ligga steget före konkurrenterna gör alltid underverk för små och medelstora företag och är förmodligen ett av de ledande sätten att upptäcka nya idéer och se vad andra varumärken sparar för att locka sin publik. Och för det har Pinterest en följande flik – helt fokuserad på de personer och anslagstavlor du följer på Pinterest.
4) Marknadsförda Pins
För att ytterligare avstressa livet för små företag erbjuder Pinterest knappen ”Marknadsför” som hjälper ett varumärke av alla storlekar att marknadsföra sina pins. Företag kan skapa en marknadsförd Pin på mindre än 9 sekunder.
Pinterest är guldgruvan för ditt resultat eftersom det är ett nytt sätt att bläddra i tidningar och klippböcker, som snabbt fångar kundernas uppmärksamhet. Som en SMB, förbise aldrig en så stor chans att prägla pengar, särskilt från Pinners som har den största köpkraften på sociala medier. Hushållsinkomsten för 40 % av Pinterest-användarna är mer än 100 000 USD. Missa inte det gyllene tillfället!
Författad av:
Lisa Fong, SMB Marketing Lead på Pinterest
Lisa Fong leder Pinterest SMB Marketing-teamet fokuserat på att inspirera och ge företag möjlighet att växa och lyckas på Pinterest. Hon har över 12 års erfarenhet av digital reklam, teknik och marknadsföring. Hennes passion för mobilannonser ledde hennes karriär till adtech-företagen Google, Apple och Sharethrough. Hon tog sin MBA från Kellogg School of Management. – huvudskott bifogas