Insamling är ett avgörande och ofta ett viktigt steg för att samla in det kapital eller de medel som behövs för att växa ditt företag. Dessa insamlingsrundor är ofta nyckelstegen mot att omvandla din affärsidé eller prototyp till en påtaglig och fullt fungerande affärssatsning. Detta är det sätt på vilket du kan ta hand om det mesta av affärsverksamheten och uppskalningskostnaderna (kostnader för marknadsföring, drift, löner för anställda och andra löpande kostnader) och ofta springa in i miljontals dollar för högväxande företag.
Därför är det inte lätt att övertyga investerarna, vare sig det är änglarna, riskkapitalisterna, bankerna, statliga organisationer eller din egen moster att lämna över medlen till dig och ge dig möjlighet att köra din egen show på deras fonder. Även om variationen och intensiteten av utmaningar inom insamling kan vara olika och som du kanske måste ta reda på på vägen, är här en lista med 6 misstag att undvika på denna insamlingsresa, inspirerad av delad Meredith Finn Vice President på Salesforce, som leder deras investeringar i andra företag.
Misslyckande med att beröra 3 nyckelpunkter i din pitch: Team, Produkt och Marknad
Investerare utvärderar i allmänhet dessa tre saker (team, produkt och marknad) när de tittar på en affärsidé för investeringar:
TEAM – Investerare överväger Team att vara av yttersta vikt när man finansierar ett företag eftersom de tror att det rätta laget kan kämpa för ett företag till framgång, medan det felaktiga laget kan leda till katastrof! Det är oerhört viktigt för dem att ha en uppfattning om ”Vem är vem” i teamet och var varje gruppmedlem har sin expertis på. Teamet som driver showen är en mycket viktig tillgång för investerarna att bygga förtroende och lämna över sina pengar till dig för att driva ditt företag. Till exempel, om teammedlemmarna har fantastisk bransch-, teknisk eller domänerfarenhet som är relevant för verksamheten, är det lättare för investeraren att lita på det laget. Huruvida teammedlemmarna är tillräckligt samarbetsvilliga och har tillbringat mycket tid med varandra är en viktig faktor för investeraren att utvärdera investeringsförslaget. För investerarna är ett starkt team likvärdigt med en stark verksamhet. Så lagsammansättningen är avgörande för framgången för dina insamlingsinsatser.
MARKNADSFÖRA – Marknaden som ditt företag kommer att tillgodose är en annan ENORM övervägande för investerarna när de utvärderar investeringsalternativ. Som en tumregel är en marknad med flera miljarder dollar alltid det säkraste alternativet för att få en investering. Fördelarna med att adressera en stor marknad (Read Billion-Dollar) är ganska enkla: ju större marknaden är, desto större är spelplanen för dig och dela med dina konkurrenter eftersom monopol (t.ex. Googles globala andel av sökningar) är otroligt sällsynta. Som ett resultat får alla en ganska bra del av hela pajen (marknaden) och blir nöjda. Om du kan tjäna bra intäkter och markera dina vinster, kommer det inte bara att gynna dig utan även dina investerare. Kom ihåg att investerarna måste tjäna pengar på ditt företag och njuta av avkastningen på investeringen (ROI) lika mycket som du gör. Den viktigaste fördelen med aktiemarknaden är diversifieringen av investeringar, med hjälp av tydlig forskning och expertrådgivning är investeringar i aktier säkrare och enklare. Det egna kapitalet kan inte köpas om inte ett företag ger ut aktier på offentlig anmälan. Vissa företag ger ut aktier endast genom mäklarsystem. Företag säljer sina aktier genom mäklarsystem till små mäklare som sedan säljer sina aktier till allmänheten på handelskonto. En aktiemäklare är agenter mellan dig och aktiemarknaden. Aktiemäklare spelar en viktig roll i onlinehandel. De tar ut förmedling enligt de tjänster som tillhandahålls. Använd online jämför mäklare verktyg för att hitta rätt aktiemäklare för dina behov. Handlaren bör koncentrera sig på faciliteterna och kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls av mäklaren på prioritet än priset eller avgifterna. Avgifterna kan variera beroende på vilken tjänst som tillhandahålls. en aktiemäklare ge hjälp med medel för handel
PRODUKT – PRODUKTEN eller LÖSNINGEN som du erbjuder förväntas lösa ett PROBLEM som dina kunder står inför. Din lösning måste ge en unik lösning på problemet och däri ligger värdet av din innovation. Ställ dig själv följande frågor för att utvärdera din lösning:
- Har din lösning en unik teknisk eller konkurrensfördel med en tydlig differentiering från andra liknande lösningar på marknaden?
- Kommer din lösning att placera dig i en dominerande ställning i målmarknadssegmentet så att du kan få ett förmånligt pris från kunderna?
- Har du några hållbara bevis för att bevisa ovan nämnda tekniska eller konkurrensfördelar?
ATT INTE KÄNNA DINA DATA
Bortsett från de grundläggande intäkts- och lönsamhetsmåtten som är absolut ett måste att känna till, är det lämpligt att hålla sig à jour med de kärnmått som driver din verksamhet. Investerarna har erfarenhet av att driva och övervaka olika typer av affärsprojekt och har därför en allsidig exponering mot affärsmiljön. Medan de fortfarande bestämmer sig för om de ska komma in på slagfältet tillsammans med dig eller inte, har du en möjlighet att imponera på dem genom att bevisa att du har stor kunskap och kontroll över din verksamhet. Använd ett datadrivet tillvägagångssätt för att förklara affärsförslaget för dina investerare. Detta kommer att hjälpa dem att bygga upp förtroende för dig och ditt företag så att de snabbt kan nå det viktiga beslutet att skriva DEN checken åt dig.
Här är en lista över nyckeltal som du måste ha koll på:
- Antal kunder: Hur många kunder har du kunnat imponera på för närvarande?
- Kundchurn: Andel kunder som slutar använda din lösning inom en given tidsperiod. För att ett företag ska prestera bra måste frekvensen för förvärv av nya kunder vara högre än frekvensen Churn.
- Genomsnittliga kontraktsvärden: Genomsnittlig årlig intäkt per kundkontrakt
- Genomsnittlig merförsäljning: Genomsnittligt årsvärde för tilläggsköp
- Försäljningscykelns längd: Processen att sälja din lösning till kunderna som omfattar alla aktiviteter i samband med att avsluta försäljningen
- Kvotuppfyllelse för ditt säljteam: Dollarsiffror (monetära) eller antal enheter (volymetriska) som faktiskt sålts till kunder
- Kundnöjdhet: Sist men inte minst, detta är ett mått som avgör framgången för en viss produkt/lösning och därmed alla företag. En kvantitativ representation av huruvida din lösning kunde överträffa dina målkunders förväntningar kan användas för att ta itu med detta viktiga affärsmått. Det kan uppskattas i termer av ”Net Promoter Score”: ett index som sträcker sig från -100 till +100 som mäter kundernas vilja att rekommendera en viss lösning till andra.
DELA INTE EN TILRÄCKLIG STOR VISION
Detta är en viktig strategi som du måste utforma för att kunna kommunicera väl till investerarna om ditt nuvarande fokusområde samt din vision att skala upp din verksamhet inom en snar framtid. Investerare är intresserade av ROI och så innan de lägger sina pengar i ditt företag, kommer de att vara nyfikna på att veta om dina framtida planer så att de kan föreställa sig att de lämnar verksamheten och tjäna snabba pengar. Du måste balansera din säljplan till investerarna på ett sådant sätt att den tillgodoser båda intressepunkterna: de kortsiktiga målen där du förväntas dela hur du tar steg för att nå framgång i nutid som samt hur du förbereder dig för att gå all out och skala stort inom en snar framtid. Det är viktigt att komma ihåg att om investerarna kan tro på dina korta och långsiktiga mål, kommer de inte att tveka att skriva den där stora feta checken åt dig.
ATT INTE FÖRSTÅR TYP AV KAPITAL DU BEHÖVER SKAPA
Även om Venture Equity är ett av de mest hyllade alternativen för insamling, kommer det vanligtvis med en hel del villkor – aktieutspädning av grundarna och snabba och stora exits som du förväntas uppfylla. Så det är oerhört viktigt att förstå hur och på vilket sätt du ska använda de medel som du samlar in och följaktligen ta fram en specifik uppskattning av summan av medel som du kommer att begära. Om du inte är i för dessa villkor som riskkapitalister kommer att kanalisera dig mot, är det klokt att överväga andra former av medel som du kan samla in för att växa ditt företag. Några av de bästa alternativen är riskskulder, banklån, crowdfunding. Så länge du kan hantera är bootstrapping det bästa alternativet du behöver överväga för att behålla 100 % eget kapital och kontroll över din verksamhet med dig själv.
DU INTE GÖR DIN VÄLDIGHET PÅ INVESTERARE
Du måste utföra due diligence på de investerare som du planerar att kontakta för insamlingsändamål eftersom inte alla VC:er skapas lika:
- Det finns investerare som investerar vid olika tillfällen i företagens livscykel – seed-stadiet, tidig tillväxt, sen tillväxt etc.
- Det finns investerare med stor erfarenhet inom en viss nisch och föredrar att hålla sig till den: B till B, B till C etc.
Tänk på investerare som partners och inte som killar som erbjuder pengar till ditt företag. Du måste noggrant välja de investerare som du skulle vilja arbeta med under åtminstone de kommande 10 åren av ditt affärspartnerskap, väl medveten om att de kommer att ha ett betydande inflytande och kontroll över din verksamhet eftersom de kommer att inneha en betydande andel av insatserna. i ditt företag. Det är lite som ”dejta före äktenskapet” som Meredith uttrycker det. En rätt match kommer att räcka långt. Så, förutom att uppskatta hur mycket pengar du kommer att samla in från en potentiell investerare, måste du också tänka på hur mycket värde investeraren kommer att tillföra bordet när det gäller tillgång till branschkunnande, talang och nyckelnätverk Resurser. Efter att ha utvärderat alla investerare på din radar individuellt på alla dessa ovanstående villkor, välj rätt kandidat för en fantastisk affärsexponering och upplevelse.
ATT INTE AVDELA TILRÄCKLIGT TID ELLER HA INTE EN PLAN B/C OCH D!
Räkna med att insamlingen blir en lång process och inte ett omedelbart fixande hack. Du måste ge tillräckligt med tid till investerarna för att utvärdera inte bara ditt företagsförslag utan också dig själv. Det bästa sättet är att hålla kommunikationskanalerna vidöppna och fortsätta interagera med dem för att bygga relationer även mellan omgångarna så att du inte är knäpp på att presentera dig själv och försöka övertyga dem att ge dig pengar inom några veckor. Hantera investerarrelationer som kundrelationer – håll kontakten och bygg dem över tid.
Sist men inte minst är det viktigt att komma ihåg att trots att man gör all hemläxa för att förbereda ett attraktivt affärsförslag för att uppvakta investerarna, kan alla ansträngningar misslyckas om investerarna inte är övertygade om värdet av ditt företag. Var beredd att falla tillbaka på några säkerhetskopieringsalternativ under sådana scenarier. Håll humöret högt!
Håll den här listan inom räckhåll och dra ut den varje gång du behöver gå på en insamlingsrunda och möta investerarna och deras störtflod av frågor. Gör inte dessa 6 misstag, tro på dig själv, förbered dig i förväg och njut av insamlingsprocessen.