Onlinesökning och handla är lika naturligt för vissa som shopping i traditionella tegel- och murbruksbutiker. Och i dagens värld där Google behandlar över 40 000 sökfrågor varje sekund och 3,5 miljarder sökningar per dag, är konsumenterna ganska krävande när det kommer till deras onlineupplevelse. De förväntar sig att snabbt och enkelt hitta informationen, tjänsterna eller föremålen för köp. Om de inte gör det går de helt enkelt vidare, vilket kan resultera i förlorade affärsmöjligheter och försäljning.
I den här miljön räcker det inte längre att bara ha en snygg hemsida. Småföretag och onlineåterförsäljare behöver webbplatser som är iögonfallande, lätta att använda och i slutändan webbplatser som gör det enkelt för kunden att hitta det de letar efter… och snabbt. Sammanfattning: de behöver webbplatser som sätter konsumenten och deras onlineupplevelse först.
När de arbetar med att optimera sin onlinenärvaro måste småföretag se till att de har ett konsumentcentrerat förhållningssätt till sin webbplats. Nedan är bara några viktiga faktorer att tänka på som påverkar hur besökarna interagerar med din webbplats och ditt varumärke:
Hedra Need for Speed
Inte bara kommer en snabb webbplats att hjälpa dig att hitta i sökresultaten (Google rankar snabbare sidor högre i sökresultaten), den är en central faktor för att avgöra hur besökare interagerar med din webbplats och om de överhuvudtaget stannar kvar. Mer än hälften av mobilanvändarna kommer att lämna en webbplats som tar mer än tre sekunder att ladda, ännu många mobilsidor tar 15 sekunder eller mer att ladda. Om din sida är för långsam och folk lämnar missnöjda med sin onlineupplevelse, och försäljningsmöjligheter går ut genom fönstret med dem.
Med Googles Revenue Impact Calculatorkan du se hur webbplatsen hastighet påverkar affärsresultat. En e-handelssida som laddas på åtta sekunder, har 500 besökare i månaden, ett genomsnittligt ordervärde på $50 och en konverteringsfrekvens på två procent skulle kunna tjäna $471 mer per år genom att minska sidladdningstiden till fyra sekunder. En annan blogg som laddas på fem sekunder får 20 000 besökare per månad, har ett genomsnittligt ordervärde på 100 USD och en konverteringsfrekvens på 1 % skulle kunna tjäna 14 721 USD mer per år genom att sänka sidladdningstiden till 2,8 sekunder.
Så hur snabbar du upp en webbplats? Saker som aktivera cachning, ta bort plugin-program och tillägg, optimera bildstorlek, minimera kod och använda ett CDN allt hjälper. Verktyg som Page Speed Insights kommer att kontrollera din lasthastighet och ge dig råd om hur du sänker den. Dina värdprogram och supportteam bör också kunna ge skräddarsydda råd om hur man kan öka belastningen och bearbetningshastigheten på just din webbplats.
Omfamna användarupplevelsen
Precis som vi bedömer böcker efter deras omslag, bedömer besökare webbplatser efter deras utseende, så en dynamisk design och kvalitativa bilder är viktiga. Det finns många webbplatser som erbjuder gratis clipart, vektorer och bilder, vilket hjälper till att förbättra användarupplevelsen. Men användbarhet är också nyckeln. Ungefär hälften av all onlinetrafik kommer från mobila enheter så se till att webbplatser ser bra ut och fungerar bra på Mobil enheter så väl som stationära datorer är inte längre valfritt, det är viktigt. Mobilanpassade sajter stärks också i Google-sökningar, så det är viktigt på mer än ett sätt.
När du bygger en ny webbplats eller utvärderar en befintlig webbplats, tänk på layouten ur en besökares perspektiv, som hur webbplatsen ser ut på en mängd olika enheter, om typsnittet är läsbart på alla enheter, hur lätt det är att hitta nyckelelement , och om klickbara element är tillräckligt stora för att klicka med en mus och ett finger på en pekskärm. Se till att din onlineupplevelse visuellt överensstämmer med ditt varumärkes övergripande utseende och känsla, från startsidan till alla dina undersidor, så att besökarna upplever varumärket konsekvent vid alla kontaktpunkter. Se dessutom till att navigeringen är intuitiv för både förstagångsbesökare och frekventa besökare. Det tar lite tid att undersöka och anställa bästa metoder för webbdesign kan verkligen göra skillnad.
I slutändan räcker det inte bara att lägga ut din information på webben. För att driva trafik, engagemang och affärsresultat du letar efter behöver du en webbplats och en onlineupplevelse som är optimerad för de besökare du arbetar för att locka. Det är inte svårt, det handlar bara om att göra smarta val.