Kristaps Brencans är Chief Marketing Officer för On the Map Marketing, an Inc. tidning ”5000 snabbast växande företag.” Han har lanserat dussintals mycket framgångsrika internetmarknadsföringskampanjer för sitt företags kunder.
1. Vad är SEO?
Processen för hur sökmotorer läser webbplatser och fyller i informationen som vi hittar i sökmotorresultat. Tänk på hur du går på Google och letar efter information. Du skriver in en fras och Google ger dig en lista över webbplatser. Har du ever undrade varför en webbplats kommer upp på den första resultatsidan och en del på den andra eller tredje? Anledningen är att Google (och andra sökmotorer) kategoriserar alla webbplatser i sin databas och ger användare som oss de mest relevanta resultaten först.
2. Vad är skillnaden mellan organiska och betalda resultat?
Organiska resultat är obetalda naturliga rankningar. Om du har en hög ranking i de organiska resultaten betyder det att sökmotorns algoritm hittar din sida bland de mest trovärdiga källorna för att visa slutanvändaren för vilket sökord de än sökte på. Medan betalda resultat (PPC) låter dig betala för att din webbplats ska visas på sökmotorns första sida för specifika sökord. Du kommer att betala för varje klick du får, och när den budgeten tar slut försvinner din webbplats från förstasidan.
3. Varför är SEO viktigt för småföretag?
Det är lika viktigt för små som stora företag. Med andra ord, det är viktigt för alla företag – all information som publiceras på internet kan hittas online. Google och andra sökmotorer är de resurser som vi vänder oss till när vi letar upp information. Om jag skrev information om ditt företag, vad skulle jag hitta? Positiva recensioner? Rätt adresser? Omnämnande av ditt företag på nyhetssajter? Ditt företags sociala profiler? Det finns massor av information om alla företag där ute som fylls i i sökresultaten. Jag skulle börja med att förstå vilken information Google indexerar om ditt företag och sedan börja arbeta dig ner för att hitta sökfraser att associera din webbplats och andra webbegenskaper med.
4. Vad är ett bra mål att sätta upp för din SEO?
Jag skulle säga börja med en stabil hemsida. Du kan inte ha en framgångsrik SEO-kampanj utan en välfungerande hemsida. Bekanta dig med begrepp som Google Analytics och Googles verktyg för webbansvariga. Även om du är en företagsägare fokuserad på nischad produkt/tjänst, kommer framgång bara att komma om du har utbildat dig på en grundläggande nivå.
För att sammanfatta det, tidigt mål: gedigen webbplats + grundläggande kunskap om digital marknadsföring. När dessa två är på plats kan du börja utvärdera tjänsteleverantörer och sätta upp mål för din SEO-kampanj.
5. Vilka typer av företag bör använda lokal SEO?
Lokala företag trivs med gångtrafik och områdets demografiska kunder som söker tjänster. Tänk på en katalog som Yelp. Varje tjänst finns där och folk litar på att de hittar kvalificerade leverantörer. Google är detsamma, men det fungerar på ett mycket bredare sätt.
6. Varför spelar Google My Business någon roll? Vad har det med SEO för min webbplats att göra?
Google My Business är det första steget för lokal SEO. När Google har verifierat ditt företag som verkligt har du möjlighet att synas i det som kallas Google Maps resultat. Respektive avsnitt i Google fyller i de närmaste sökresultaten för en viss tjänst. Om du vill få mer information om marknadsföring, se till att besöka denna webbplats för hjälp.
7. Ska jag anlita någon för att göra min SEO?
Jag skulle börja med att låta någon utvärdera din webbplats och sedan fortsätta samtalet om hur en SEO-konsult kan hjälpa dig att bygga söknärvaro.
Publicerad i samarbete med On the Map Marketing.