I de rätta händerna är betalda annonser som dynamit. En välstrukturerad annonskampanj kan hjälpa dig med din lead generation plan. Och trots stigande PPC-kostnader ger många företag, både stora och små, en betydande avkastning på investering från betalda annonser.
Men att komma igång kan kännas överväldigande. Och du har förmodligen många frågor. Vilka plattformar ska man börja med till exempel? Hur implementerar du en rigorös analysinfrastruktur så att du kan mäta resultat? Är delar av din bredare annonstratt, inklusive målsidor och e-postsekvenser, upp till noll?
Om du känner dig förvirrad, oroa dig inte. I det här inlägget kommer vi att skissera sex tips som hjälper dig att planera och implementera din första framgångsrika kampanj.
1. Överväg en byrå
Innan du dyker in i processen att bygga ett internt team och implementera dina egna kampanjer är det värt att överväga en byrå. Att lägga ut dina PPC-kampanjer på entreprenad kan visa sig vara mycket mer kostnadseffektivt i det långa loppet än att hantera allt själv, särskilt om du inte redan anställer personer med relevant kompetens och erfarenhet. Dessutom är det lätt att hitta bra byråer med expertis som är specifik för din bransch.
Byråer tenderar att falla in i en av två kategorier. Allmänna byråer kommer att hantera omfattande kampanjer över flera plattformar. Alternativt tenderar skräddarsydda tjänster, som Facebook-annonsbyråer, att fokusera på ett mindre antal plattformar och expertområden. Det är värt att överväga båda typerna. Undersök dina alternativ noggrant och se till att du frågar om tidigare erfarenheter av företag som liknar ditt eget.
2. Fokusera på en plattform initialt
Det finns massor plattformar att välja mellan: Facebook, Google Adwords, Instagram, LinkedIn, Bing Ads, för att bara nämna några. Att bestämma sig för vilken man ska börja med kan vara svårt. Ofta kommer företag att välja nyare plattformar i tron att annonspriserna blir billigare. Eller så kan de välja ett större alternativ som Facebook eftersom det erbjuder en bredare räckvidd. Båda dessa tillvägagångssätt innebär i huvudsak att ta ett hugg i mörkret.
Ditt beslut om vilken annonsplattform du ska använda bör styras av data. I synnerhet bör du samla in demografisk och psykografisk information om en webbplats eller ett nätverks användare och se hur nära de matchar dina egna kunder.
3. Skapa övertygande rubriker och grafik
I sin iver att bemästra de tekniska aspekterna av att driva en annonskampanj glömmer många företag bort själva annonserna. Det är vanligt att se välorganiserade kampanjer med oinspirerande, dåligt utformade visuella och textliga element.
Du bör fokusera på att skapa övertygande grafik och rubriker, baserade på detaljerade köparpersonligheter, från början. En mängd olika billiga verktyg, som Canva och Photoshop, gör att du kan skapa professionell grafik för en bråkdel av vad en proffs tar betalt.
Och om du inte har relevant expertis internt, anställ någon som har det. Att investera lite nu kommer att vara mycket mer kostnadseffektivt på lång sikt än att köra en kampanj med underordnade annonser.
4. Förfina hela din leadtratt
Kom ihåg att betalda annonser bara utgör en del av din försäljningstratt. Du kanske har världens vackrast designade annonser tillsammans med en perfekt optimerad kampanj. Men om dina nya potentiella kunder landar på dåligt byggda målsidor eller får tråkiga uppföljningsmejl, kommer din annonsstrategi inte att räknas mycket.
Se till att potentiella kunder uppfostras genom en beprövad, genomtänkt tratt som inkluderar dedikerade målsidor, e-postvårdande sekvenser, gratis presenter och kampanjer, telefonuppföljning eller personlig uppföljning och retargeting. Många företag blir desillusionerade efter att ha misslyckats med att generera resultat från sina annonser. Men ofta är det de omgivande elementen, som utgör den bredare försäljningstratten, som är felet.
5. Testa nya plattformar
När du väl har börjat göra framsteg med en viss plattform, oavsett om det är Facebook, Instagram, Google Adwords eller någon annan, var inte rädd för att börja förgrena dig. Var särskilt uppmärksam på kommande webbplatser och nätverk, särskilt webbplatser för sociala medier, som erbjuder möjligheter till låga kostnader. Genom att ta ett mångsidigt tillvägagångssätt och testa nya tjänster kan du utnyttja outnyttjade marknader före dina konkurrenter.
Även om du inte enbart bör fokusera på dessa plattformar, är det vanligtvis en bra idé att tilldela åtminstone en del av din budget för att testa potentiellt lukrativa möjligheter. Samma princip gäller även för nya funktioner och annonsformat i nätverk som du utnyttjar som en del av din befintliga strategi.
6. Var noga med Analytics
Om du ska få en positiv avkastning på din investering från dina annonsutgifter måste du testa. Det är svårt att överskatta denna punkt. Om du ägnar stor uppmärksamhet åt dina analyser kan du bygga en lönsam första kampanj och sedan finjustera dina framtida kampanjer för ännu bättre resultat.
Bestäm vilka mätvärden du kommer att använda för att mäta framgång. För de flesta företag är målet att uppnå ett positivt kundlivstidsvärde och kostnad per lead-balans. Större företag kan välja mindre uppenbara nyckeltal som övergripande engagemang eller räckvidd. Hur som helst, definiera dina kärnmått redan från början.
Det är också värt att överväga avancerade analysverktyg. De flesta plattformar inkluderar sina egna analysinstrumentpaneler som kan ge värdefull data. Med verktyg från tredje part är det dock möjligt att ta denna information och generera handlingsbara insikter som annars inte skulle vara tillgängliga.
Slutsats
Även om det kan kännas skrämmande att skapa din första kampanj, låt dig inte avskräckas. Miljontals företag utnyttjar betalda annonser för att skapa nya potentiella kunder. Och med ett anpassningsbart tillvägagångssätt kan du också hitta ett stort antal nya kunder. Kom bara ihåg att börja med en plattform som har en användarbas som matchar din målmarknad, var uppmärksam på analyser och var inte rädd för att outsourca.