Om du är i säljbranschen, längtar du alltid efter ett försprång. Det betyder att du måste använda de smartaste och mest effektiva metoderna för att få kunder från ”Jag vet inte…” till ”Sålt!”
För att vara säker behöver du inte stiga till berömmelsen som en Mary Kay Ash eller Zig Ziglar för att vara ett försäljningsfenom. Massor av säljare över hela världen landar massor av erbjudanden, bygger lojala kontakter med kunder och löser köparens största gåtor. Du kanske inte känner till deras namn, men det betyder inte att de är mindre framgångsrika.
Men här är den smutsiga lilla hemligheten: Majoriteten av säljarna använder inte all teknik till hands. Som ett resultat tyder statistik gjord av Forbes att de flesta försäljningsexperter säljer bara 35,2% av tiden. Resten av tiden pressar de papper, ägnar sig åt överflödiga aktiviteter och får inte in intäkter.
Summan av kardemumman är att även den mest produktiva säljaren förmodligen har utrymme för förbättringar. Och det är ingen skam att vilja bli bättre. Så varför inte anamma tekniken som kan hjälpa dig att få fart på dina konversationer? Eller minska risken för att bli spökad av en toppprospekt?
Nedan är fyra tekniska stack måste-försök för att imponera på din chef och vinna över resistenta köpare.
1. Stäng affärer sömlöst med virtuella förslag.
Kommer du ihåg dagarna då du skickade ett förslag till din kund, väntade på att kunden skulle göra justeringar och gick igenom processen i all oändlighet? (De där dagarna kan ha varit så sent som den här veckan, om jag ska vara ärlig.) Varje gång du får din prospekt att hoppa genom en båge, oavsett hur liten, riskerar du att tappa fart.
Hur kan man stänga denna klyfta för gott? Utnyttja förslags- och kontraktsprocesser som automatiserar systemet på en plattform. PandaDoc, en allt-i-ett programvara för dokumentautomatisering, noterar att begära förslag på gammaldags sätt förlänger i onödan din stängningstakt. Du slösar med andra ord dyrbara dagar och veckor på att försöka få det sista klartecken. Dessutom, när du har byggt ett förslag på papper, hur lätt är det att ändra i farten? I de flesta fall är det inte lätt alls.
Sättet att lösa det här problemet är att hitta en SaaS-leverantör (Software-as-a-Service) som PandaDoc som erbjuder möjligheten att hantera dina förslag och eventuella kontrakt på en plats. Att ha dokument tillgängliga för alla som behöver veta – och göra ändringar utan ansträngning – förvandlar förslagsupplevelsen. Det förkortar också försäljningscykeln genom att minska köparens hinder för acceptans.
2. Lägg till robusta mallar till din tekniska stack.
Har du någonsin kommit på dig själv att skriva samma mejl om och om igen? Visst, du kanske ändrar ett eller två ord här och där. Men innebörden och tonen förblir lika. Det här är dokument och korrespondens som du kan automatisera med programvara.
Vad är värdet av att ha dussintals mallar? Med rätt system kan du distribuera dina mallar snabbt över omni-kanaler. Har du någon som föredrar text? Inga problem. Din mall kan förnyas så att den ser bra ut på en telefon. Har du att göra med någon som är en användare av sociala medier? Skicka DM och bli uppmärksammad.
Är du inte säker på att du vill investera i mer teknisk programvara? Även om du bara har en katalog med mallar på din centraliserat kunskapssystem, kommer du att ligga före matchen. Som en sidoanteckning behöver du inte tappa den individuella touchen. Faktum är att du bör fokusera på personalisering eftersom det är vad 80 % av deltagarna i en Epsilon-köparestudie sa att de vill. Mallar kan konstrueras med ”hål”. Fyll dessa ”hål” med anpassade meddelanden och främja anslutningar utan att förlora värdefulla timmar genom att skriva om innehåll.
3. Investera i ett verkligt modernt CRM-system.
Varför hyllar så många säljare om CRM:er som HubSpot och Salesforce? Företagen har gjort det till sin sak att leda CRM-branschen. De lägger kontinuerligt till nya lösningar till sina plattformar, inklusive AI-drivna verktyg.
Känns det som om ditt föråldrade CRM-system får jobbet gjort? Det kan vara sant. Det är dock värt att undersöka toppmoderna CRM:er. Visst, det är förståeligt att vilja hålla fast vid ditt CRM eftersom du vet det. Ingen gillar förändring. Ändå är det kanske inte det rätta svaret längre.
Nyare CRM-plattformar är inte bara clearinghus för att hålla prospekt- och kundinformation heller. De översta låter dig analysera kundbeteenden, ställa in regelbundna meddelanden baserat på var en kund befinner sig i försäljningstratten och kanske lyssna socialt. Om du inte är 100 % säker på att du har ett CRM som verkligen länkar samman din organisations marknadsförings-, kommunikations-, service- och säljteam, skulle du göra klokt i att undersöka vad som finns på marknaden.
4. Öka din IQ för försäljningsprospektering.
Ju mer intelligent din försäljningsprospektering är, desto mindre jobbigt är det att hitta verkligt kvalificerade potentiella kunder. AI har hjälpt säljtekniken att bli smartare och har gått långt utöver att bara ta tag i potentiella kunders personliga och affärsinformation från webben.
Hur fungerar säljintelligens när den drivs av teknik som AI och maskininlärning? För en, försäljningsprogramvara kan genomsöka Internet och leta efter potentiella framtidsutsikter baserat på ditt företags tidigare inköp och historisk information. Programvaran kan sedan leverera målpersonas till specifika säljteammedlemmar. Även om säljteamet måste utvärdera informationen för hand kommer alla att spara tid.
Programvara för försäljningsprospektering kan också hjälpa dig att skrubba och uppdatera information, varav mycket kommer att vara föråldrad om ungefär ett år. Kom ihåg: Det här är processer du måste göra själv eller be någon annan att göra för din räkning. Om ett program kan göra det lika bra, varför inte låta det?
Prospect.io föreslår till och med att säljprospektering bör inkludera en djupdykning i data om försäljningen som tackade nej till dig. På så sätt kan du få en bättre förståelse för varför och vad du ska göra bättre nästa gång.
Försäljning kommer alltid att handla om relationer, och teknik kan hjälpa dig att äntligen få tid att bygga kontakter. Så varför vänta? Sluta snurra på dina hjul och börja skapa långsiktiga band.