Ut med det gamla och in med det nya? Var inte så snabb att bortse från kraften i SMS-marknadsföring, särskilt när det gäller att växa ditt lilla företag.
Det finns mer än 5 miljarder människor världen över som använder mobiltelefoner. Det finns egentligen ingenting som hindrar SMS-marknadsföring från att ge företag möjlighet att få kontakt med konsumenter. Småföretag antar en mobil-först-strategi för att hålla jämna steg med kundernas ständigt föränderliga beteende och krav.
Enkelt uttryckt, SMS-meddelanden gör det möjligt för företag att kommunicera med målgrupper och bygga varumärkeslojalitet. Ofta handlar det om att skicka kundnöjdhetsundersökningarerbjuder rabatter, ger det senaste om erbjudanden och kampanjer, och till och med ber om feedback.
Att investera i SMS-meddelanden för att öka tillväxten för ditt småföretag är definitivt värt besväret eftersom det ger exceptionella resultat. För det första ignorerar folk inte SMS-marknadsföringsmeddelanden. Statistik visar att textmeddelanden har öppningsfrekvenser som kan nå så högt som 98 %.
Dessutom är SMS-marknadsföring bland de snabbaste och mest kostnadseffektiva sätten att nå dina konsumenter. Det hjälper dem att bli entusiastiska över dina produkter och tjänster. Engagemangsgraden för SMS-marknadsföring är ungefär sex till åtta gånger högre än för e-postmarknadsföring.
Genom att integrera SMS-marknadsföring med andra onlinekanaler kommer du att kunna skörda positiva resultat för ditt lilla företag. Nystartade företag och småföretag kan dra stor nytta av SMS-sändningstjänster som gör det möjligt för företag att skicka meddelanden till tusentals människor snabbt och enkelt. Sådana lösningar är utmärkta alternativ när det gäller att vara effektiv, eftersom texter kan schemaläggas eller automatiseras för optimala leveranstider och de kan också anpassas för en djupare kontakt med kunder. Du kan också utveckla en stark och stabil relation med dina kunder. Precis som alla andra marknadsföringsplattformar kräver SMS-meddelanden noggrann planering för att det ska fungera bra.
Är SMS-marknadsföring rätt för mitt företag?
Här är några viktiga riktlinjer som du vill anta innan du tar det stora steget in i SMS-meddelanden.
Spela efter reglerna.
Bland de viktigaste faktorerna att tänka på när du implementerar textmeddelandemarknadsföring är opt-in krav. Detta innebär att småföretag först måste få tillstånd innan de skickar några SMS-marknadsföringsmeddelanden. Oönskade meddelanden är inte tillåtna. En opt-out-möjlighet måste också tillhandahållas.
Transparens är nyckeln för att säkerställa att din SMS-kampanj får en bra start.
Undersök och bekanta dig med bestämmelserna och bästa praxis för att undvika riskerna förknippade med bristande efterlevnad. Det finns olika sätt att uppmuntra publiken att välja dina SMS-marknadsföringsmeddelanden. Du kan prova att använda kortkoder eller nyckelord för att få dem att registrera sig på din webbplats eller andra onlinekanaler.
Förstå dina målgrupper, mål och nyckeltal.
Ta dig tid att noggrant studera din målgrupps beteende, önskningar, förväntningar och livsstilar. Ta reda på de produkter och tjänster som de är mest intresserade av. Välj den bästa tiden att interagera med dem via text. På det här sättet kan du bygga en mobil databas och utöka dina prenumeranter.
Du kan få fler kunder att prenumerera på din SMS-marknadsföringskampanj genom att ge värde. Värde kan ses som påminnelser om bokningar, uppdateringar om evenemang eller rabatter och reor.
Att hålla konsumenterna engagerade och bygga varumärkeslojalitet är dina övergripande mål. Men du måste fortfarande tydligt definiera dina mål och mäta framgången för dina SMS-insatser. Viktiga riktmärken kan vara svarsfrekvens, orderbekräftelser, listtillväxt och avkastning på marknadsföringsutgifter.
Välj rätt leverantör av SMS-marknadsföring.
En effektiv SMS-leverantör hjälper dig och ditt lilla företag att följa alla dataföreskrifter. De bör också ge dig textmeddelandeanalys. Du får insikter och använder relevant information för att förbättra din SMS-kampanj och omvandlingsfrekvens. Arbeta med en SMS-leverantör som kan tillgodose dina behov och hålla koll på att skapa mallar, segmentera målgrupper och meddelanden och hantera arbetsflöden.
Kom igång med din SMS-marknadsföringskampanj med hjälp av fyra enkla riktlinjer
Här är fyra enkla tumregler genom vilka du kan börja din vinnande SMS-marknadsföringskampanj och utöka din kundbas.
1. Håll det kort och gott.
Du har bara 160 tecken att arbeta med, så få ut det mesta av ditt meddelande och hålla det kortfattat och övertygande. Kom till saken genom att ge de senaste och mest relevanta detaljerna som kommer att hålla din publik nyfiken och entusiastisk över dina produkter och tjänster.
2. Tajma dina meddelanden noggrant.
Timing är allt när det kommer till SMS-marknadsföring. Studera din publik så att du kan skicka textmeddelanden vid en tidpunkt då de fattar viktiga köpbeslut. Restauranger bör till exempel försöka skicka marknadsföringsmeddelanden om begränsade menyerbjudanden eller rabatterbjudanden två eller tre gånger om dagen – frukost, lunch och middag – när kunderna med största sannolikhet tänker på vad de skulle vilja äta.
3. Inkludera en stark uppmaning till handling.
Fångande, direkt och målmedvetet uppmaning i ditt SMS-marknadsföringsmeddelande kommer att uppmuntra dina mottagare att agera på ditt erbjudande och engagera dig i ditt företag. Använd en varumärkeslänk eller en förkortad URL för att hänvisa dina kunder till dina produkter och tjänster och omedelbart meddela dem vad de ska göra härnäst. CTA:er hjälper dig att utveckla varumärkesförtroende och förbättra klickfrekvensen.
4. Segmentera dina målgrupper.
Gör inte misstaget att överdriva din SMS-marknadsföringskampanj och skicka massor av meddelanden till dina mottagare. Om du gör det riskerar du att mottagare avslutar prenumerationen på din lista. Segmentera dina listor för att säkerställa att du bara skickar dem relevanta meddelanden som tilltalar den nisch.
Strategier och bästa praxis för att utnyttja SMS-marknadsföring
Så här kan småföretag få ut det mesta av SMS-marknadsföring och hålla sig på vägen till framgång med textmarknadsföring 2021 och framåt.
Anpassa, anpassa, anpassa din SMS-marknadsföring.
Att anpassa SMS-marknadsföringsupplevelsen går långt mot att ansluta till dina mottagare och öka dina chanser att omvandla dem till ivriga kunder. Gå längre än att tilltala mottagaren med namn och maximera andra möjligheter att öka engagemanget. Ta en djupare titt på en viss prenumerants specifika intressen och tidigare köp så att du kan skräddarsy dina meddelanden, innehåll och reklammaterial.
Fokusera på exklusiva erbjudanden, kampanjer och erbjudanden.
Ingenting kan vara mer lockande än erbjudanden, rabatter och erbjudanden exklusivt för dem i din SMS-lista. SMS är ett av de bästa sätten att låta dina kunder veta om tidsbegränsade kampanjer, snabbförsäljning, specialerbjudanden på meny, anpassade rabattkuponger, födelsedagsbelöningar eller speciell tillgång till evenemang och föreställningar.
Marknadsför nya produkter och tjänster.
Använd SMS för att hålla dina kunder informerade om dina nya produkter, tjänster och evenemang. Var kreativ och skapa buzz kring dina nya produkt- eller tjänstemeddelanden genom att ge dina SMS-prenumeranter tillgång till nya erbjudanden, kuponger och försäljning.
Be om feedback på dina meddelanden för att förbättra kundservicen.
Finns det något bättre sätt att lära sig mer om dina konsumenter än att använda textmeddelanden för att samla in feedback. Använd enkäter och undersökningar för att kommunicera personligen med din publik och fråga deras åsikter om dina produkter och tjänster. Du får värdefulla insikter som hjälper dig att förbättra ditt lilla företag och ta kundnöjdhetsnivåer till nya höjder.
Skicka påminnelser för möten.
SMS-marknadsföring gör det möjligt för ditt företag att hålla avbokningsfrekvensen låg påminna dina konsumenter om deras möten. Det är bäst att skicka en påminnelse och be om bekräftelse en dag innan det planerade evenemanget, mötet eller tjänsten. Du kommer inte bara att kunna få din konsuments uppmärksamhet, utan du kommer också att upprätthålla ett bra och effektivt kommunikationsflöde med dina befintliga kunder.
SMS: Korta meddelanden för framgång
Är du sugen på att skapa en sms-marknadsföringskampanj som kommer att vinna din publiks hjärtan och sinnen? Att bygga högkvalitativa SMS-marknadsföringskampanjer är ingen lätt bedrift.
Men när den används effektivt, kommer SMS-marknadsföring att ge dig möjlighet att få kontakt med dina konsumenter på en mer intim nivå, stärka din varumärkesnärvaro, förbättra ditt småföretags resultat och uppnå dina mål.