[This post was originally published on 19th Oct 2021. It has been updated on 12th July 2022.]
E-postsignatur eller sig line är den mycket älskade delen av ett e-postmeddelande. Medan det i allmänhet bara är information taggad i slutet av ditt e-postmeddelande för att låta mottagaren veta lite mer om dig; för marknadsförare kan det vara det uppskattade fastighetsutrymmet för att visa upp ditt företag för världen. På många sätt kan det ses som ditt digitala visitkort.
Enligt e-poststatistikrapporten skickas och tas emot hela 333 miljarder e-postmeddelanden dagligen.
Föreställ dig bara vilken synlighet som alla dessa personliga och professionella e-postsignaturer kan hjälpa dig att få, förutom att leda trafik till din webbplats och skapa medvetenhet om ditt företags initiativ. Kort sagt, när du skapar en HTML-e-postsignaturmall gör du inte bara ett kraftfullt online-visitkort, utan också ett billigt och högavkastande marknadsföringsverktyg. Tyvärr råkar det också vara den mest förbisedda också.
Här är vad du bör och inte ska göra för professionella mallar för affärse-postsignaturer. Detta hjälper dig att ta din e-signaturmarknadsföring till nästa nivå!
Dos of Email Signature Marketing- E-postsignatur Best Practices
1. Lägg upp en bra e-signaturdesign
Detta är ett kännetecken för alla bra e-postsignaturer. Högst 7 rader – det är det perfekta professionella e-postsignaturformatet för företag. Alla effektiva e-signaturmallar innehåller i allmänhet dina viktigaste kontaktuppgifter, ikoner för sociala medier och reklammeddelande. Men en av de viktigaste sakerna att tänka på är designen och layouten av din HTML-e-signaturmall; se till att det går bra med den typ av bransch du är i. Du kan låta dina kreativa safter flöda här men glöm inte bort professionalismen i processen. När allt kommer omkring är de idealiska exemplen på signaturblock de som överensstämmer med ett fel med deras varumärkesestetik och utseende.
- Dina viktigaste kontaktuppgifter bör alltid vara i samma färg som brödtexten i e-postmeddelandet för att säkerställa konsekvens.
- Länkar kan vara i olika färger.
- Behåll en fast typsnittstyp och storlek under hela posten. Du kan experimentera med typsnittet men det är bättre att hålla sig till de webbsäkra typsnitten för att se till att de är läsbara på alla enheter och e-postklienter.
Här är ett av de bästa professionella e-postsignaturexemplen:
2. Länka e-postmottagare till din webbplats och blogg
Varje e-postmeddelande som skickas från ditt företag bör ha en professionell e-postsignatur åtföljd av en länk till din webbplats. Även om denna regel är ganska grundläggande, skulle du bli förvånad över att veta hur få företag som faktiskt håller fast vid den. Du måste dra nytta av att dina mottagare redan är online.
Genom att tillhandahålla en länk till din webbplats i dina e-signaturmallar ger du dem i princip en möjlighet att engagera sig igen och hålla kontakten med dig. Länkar kan vara av två typer: textlänkar och bildlänkar. Du kan bara ge en länk till bloggens hemsida eller skapa en direktlänk till ditt senaste blogginlägg. Ta en titt på några e-postsignaturexempel, som de som markeras nedan, för att få en bättre uppfattning.
Fig. För företagse-postsignaturer är bildlänkar (kan vara logotypen) mycket effektivare.
Fig: Gör länktexten mer tilltalande med färg eller understrykning.
Du kan också länka till din app i App Store eller Google Play Store från signaturen. Skapa en QR-kod för att förkorta vägen till nedladdning av en app från dator till mobil.
3. Ta kontakt med dem via sociala medier
Sociala medier finns överallt, och så borde det också vara på dina professionella e-postsignaturer. En bra design för e-signaturmall kommer att innehålla länkar till sociala mediesidor där du postar regelbundna uppdateringar – Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, etc. för att hålla dina prenumeranter anslutna till ditt varumärke.
4. Informera dem om kommande evenemang
Finns det någon konferens där du är inbjuden som talare? Kommer du med en mässa? Du kan justera dina professionella e-signaturmallar för att kommunicera aktuella händelser i ditt företag. Skapa en enkel banner, med en länk till en målsida som beskriver detaljerna för evenemanget, och placera den under din huvudsakliga e-postsignatur. De bästa exemplen på e-signaturer innehåller dessa tips på det mest optimala sättet. Ta till exempel en titt på den här.
5. Marknadsför det senaste innehållet
E-postsignaturmarknadsföring ger dig stora möjligheter att marknadsföra en vitbok, e-bok eller branschrapport som du just publicerat. Bra e-postsignaturer innehåller ofta en attraktiv banner eller lägger bara till en vanlig textlänk. Här är ett av de mest perfekta professionella e-postsignaturexemplen:
6. Ordet ”gratis” är en magnet!
Som alltid kan ordet ”gratis” användas strategiskt i e-signaturmarknadsföring för att skapa intresse och attrahera potentiella kunder för dina produkter/tjänster. I själva verket kommer du att upptäcka att den används över exempel på bra e-signaturer. Denna teknik kan observeras i både professionella och personliga e-signaturexempel. Erbjud ett gratis verktyg, kanske en onlineräknare eller ett pedagogiskt spel eller en gratis nedladdning av programvara tillsammans med din e-signaturmall; lita på oss, den här tekniken misslyckas aldrig med att fånga ögonglober.
Fig: En länk till ”gratis testversion” på din e-postsignatur kan hjälpa dig att driva nedladdningar.
7. Nya erbjudanden på blocket
Att informera dina prenumeranter om nya kampanjer och nya erbjudanden genom din e-postsignatur är en utmärkt taktik. Berätta för dem om din nya katalog, kampanjer eller kommande produktlanseringar. Spåra prestandan för dina erbjudanden och pressa de bästa aktörerna för att öka din ROI. Du kommer att få svårt att hitta en resurs för bästa praxis för e-postsignaturer som skulle ha utelämnat detta tips; visar bara hur viktigt det är.
8. Marknadsför dig själv
Dra inte undan för att marknadsföra dina framgångsberättelser. En rekommendation från välrenommerade kunder som lyfter fram det exceptionella resultat som uppnåtts med din produkt/tjänst är alltid ett bra sätt att driva hem din trovärdighet. En närmare titt på flera professionella och personliga e-postsignaturexempel kommer att guida dig mot att utnyttja denna teknik effektivt i din egen signatur.
9. Se till att din signatur överensstämmer med lagen
Nu kan det här låta väldigt uppenbart, men det är inte många företag som tar det på allvar. Så vi kommer att förklara det i detalj för dig. Olika länder har olika lagar. Beroende på var du driver ditt företag är det därför obligatoriskt att lägga till några detaljer om ditt företag i din e-postsignatur. Till exempel, enligt lagarna i Nederländerna, måste du inkludera uppgifter som ditt företagsnamn, registreringsnummer, registreringsplats, registrerat kontor, etc. Därför är det bäst att rådfråga ditt juridiska ombud för att få veta mer. Tro oss, att hoppa över detta steg och landa i laglig soppa är absolut inte värt det.
Så nästa gång du skapar en professionell Gmail-signatur, eller en i Outlook, eller valfri e-postklient, gör du klokt i att ha ovanstående e-postsignaturer i åtanke.
7 att inte göra för marknadsföring med e-postsignatur
1. Gå inte överbord
Du behöver inte gå överbord genom att inkludera varenda detalj och kontaktinformation i din HTML-signatur. De värsta exemplen på personlig e-signatur är de som innehåller ett överskott av irrelevant innehåll i dem. Lägg bara till kontaktinformation som är nödvändig och som används regelbundet. Att lägga till flera telefonnummer, e-postadresser, webbplatser och sociala medienätverk kan verka förvirrande och omedelbart avskräcka din publik. De mest kreativa e-postsignaturerna där ute har enkelhet i kärnan. Här är ett HTML-e-postexempel som visar vad du aldrig bör göra i din signatur.
2. Undvik flera teckensnitt
Även om du kan experimentera med färger och typsnitt, undvik att använda fler än 2-3 olika om du verkligen vill att din professionella eller personliga e-postsignatur ska se snygg ut. Teckensnitten, färgerna och designen – allt sammansatt i följande HTML-e-postsignatur bör absolut undvikas eftersom det kan hamna i din signatur som ser visuellt skärande ut.
3. Undvik att använda bilder för signatur
Att använda en bild som din signatur i ett HTML-e-postmeddelande är ett stort NEJ. Med många enheter och e-postklienter som har standardinställningar som blockerar bilder, kommer en e-postsignatur som är i ett bildformat inte att vara synlig för alla. Att inte ha bilder i din signatur på en webbserver kan också vända sig mot dig. Det är bra att ha ALT-TEXT som reservalternativ.
4. Undvik personliga citat
Personliga citat i en e-postsignatur för företag kan vara en sväng. Undvik dem om du inte är en författare eller om du har en bra anledning att göra det. I de flesta fall kan de ha en tendens att beröva dig din trovärdighet. Dessutom är det inte särskilt professionellt att tuta på sitt eget horn, eller hur?
5. Irrelevanta länkar
Irrelevanta länkar i en e-postsignatur kan vara katastrofala. Även om du kanske vill lägga till en länk till din blogg, se till att bloggen inte är för gammal och att innehållet är relevant för personen som tar emot den. Kom ihåg att en e-postsignatur är en plats där du berättar för dina mottagare om dig själv och ditt varumärke eller företag. Du behöver inte överbefolka det utrymmet genom att inkludera länkar till bloggar eller andra resurser; det är något du helst bör behålla för dina nyhetsbrev och annan kommunikation.
6. Minimal användning av bilder
Signaturer med mer än två primära bilder kommer inte att ta dig någonstans. Din e-postmottagare kan bli irriterad eftersom nedladdningen kostar honom pengar. Så håll dig till max två bilder (om du överhuvudtaget måste använda bilder), helst med en längd och bredd på 250px.
7. Friskrivningar
Att göra sig av med långa ansvarsfriskrivningar är en av de mest grundläggande bästa metoderna att tänka på när du sätter dig ner för att skapa HTML-signaturer. Lägg bara till några rader och sedan, om det behövs, och inkludera en länk till en detaljerad version. Friskrivningsklausulen i bilden nedan är en lämplig storlek:
Nu, innan du sätter dig ner för att skapa din professionella gmail-signatur, eller en på valfri e-postklient, se till att du har gått igenom den här listan med att inte göra minst två gånger för att undvika att uppvakta några problem, avsiktligt eller på annat sätt.
Slår ihop det
Det är mycket viktigt att utnyttja potentialen för marknadsföring av e-postsignaturer, eftersom e-post är det mest använda kommunikationsmediet i företag. De mest kreativa e-postsignaturerna hjälper till med varumärkesmedvetenhet och har också kraften att förbättra din synlighet, vilket i slutändan leder till mer trafik till din webbplats. Se bara till att du gör det rätt! Vi hoppas att de bästa metoderna för e-postdesign som anges ovan hjälper dig att fatta rätt beslut.
Behöver du hjälp med att designa och koda ett e-postmeddelande? Email Uplers kan hjälpa dig att leverera vackert designade e-postmeddelanden på bara 8 timmar TAT.