40 % av kunderna kommer att köpa på Black Friday. Vad betyder detta för småföretag? Kommer de att klara av det? Vill de ens ha det?
Sedan starten i USA har Black Friday spridit sig över hela världen med företag som erbjuder en mängd olika erbjudanden och rabatter under en begränsad tid. Det startar officiellt julhandelssäsongen dagen efter Thanksgiving i USA.
Är Black Friday verkligen lika relevant som det alltid varit, med tanke på de massiva förändringarna i hur shoppare handlar? Kommer det att bli en dag med ”för-bra-för-att-vara-rabatter”, som driver konsumtionen? Är det fortfarande i linje med värderingarna hos dagens köpare, särskilt de som vill stödja lokala företag?
Black Friday-affärer är fortfarande en stapelvara i detaljhandelskalendern.
Trots detaljhandelsbranschens steniga senaste två år är Black Friday fortfarande en viktig del av återförsäljarnas årliga försäljningsplaner. Enligt en färsk undersökning tänker 38,6 procent av kunderna handla på Black Friday i år.
En annan undersökning säger att 30 procent av alla detaljhandelsköp sker från Black Friday till och med jul, vilket möjligen är betydande i år på grund av förväntade förseningar och brister.
Småföretag är dit den medvetna shopparen går för sina erbjudanden.
Konsumenter är allt mer intresserade av att handla lokalt, miljömässigt och att stödja små företag.
Utan tvekan är Black Friday en fantastisk tid för småföretag att sälja varor. De är antingen tidig semesterförsäljning eller flyttar lager för att göra plats för fler julprodukter. De bygger också kundlojalitet.
Mindre handlare kan erbjuda incitament som exklusiva produkter, remissbonusar, gratis frakt nästa dag, längre returer och lojalitetsfördelar utöver rabatter. För många fristående butiker talar en donation till välgörande ändamål direkt till deras kunders värderingar. Allt handlar inte om prissänkningar.
Blygsamma företag som vill hålla sig borta från Black Friday har alternativ.
Small Business Saturday har vuxit i popularitet de senaste åren, och Holly Tuckers ”Colour Friday” skapades nyligen som ett Black Friday-alternativ. Den utformades för att uppmuntra oss alla att uppskatta färgen och kreativiteten som småföretag bidrar med till Storbritannien…innan det är för sent.
Mindre företag har mycket inflytande i detaljhandeln. En stor majoritet av de 5,7 miljoner registrerade företagen var små eller medelstora i början av 2020. Så oberoende återförsäljare bör inte avskräckas av det faktum att de stora namnen verkar dominera denna händelse. De är inte minst sagt, eftersom lokal leverans är en stor fördel för mindre företag i dessa svåra tider.
Internet regerar på topp.
Övergången till näthandel innebär en betydande förändring i hur kunderna handlar. När fysiska butiker inte kunde fungera på grund av pandemin tvingades återförsäljare att anpassa sig snabbt för att nå sina kunder.
I år kommer 84 procent av Black Friday-kunderna att göra vissa köp online, enligt undersökningar från shoppingjämförelsesajten finder.com. Som ett resultat måste småföretag se till att deras webbplatser är i toppskick, helst med flera betalningsmetoder – som rekommenderas av oberoende detaljhandelsexperter för en lyckad jul.
Verksamheten att ge.
Oberoende återförsäljare som deltar i Black Friday bör fokusera på att skapa en varm festlig atmosfär för sina konsumenter och visa upp sina presentartiklar på framträdande plats.
Små företag kan dra nytta av sin USP – omtänksamma, lokala och ekologiska gåvor – medan stora butiker kämpar för att möta konsumenternas törst efter billiga rabatter.
Småföretag behöver inte vara småpotatis.
Ägarna till små företag vet att teknik kan vara antingen vän eller fiende.
Många småföretagare har ställts inför utmaningar med teknik, särskilt under de senaste två åren. Det beror på att pandemin har visat sig vara ett bördigt område för teknisk innovation. Detta gäller i allt från medicin till utbildning till politik till merchandising.
Affärsverksamheten har aldrig blivit enklare än med dagens teknik. Samtidigt har försöken att navigera i innovationer som Zoom gett många ägare och entreprenörer mardrömmar. Små anläggningar har vanligtvis inte råd med en heltidsanställd IT-person. Ändå kan de inte klara sig utan heltidshjälp i det området.
Vad ska man göra? Vissa småföretag erbjuder nu ersättning eller direkta bonusar till anställda som går teknik- och datakurser. Andra ägare tycker att det är mer praktiskt, billigare och mindre tidskrävande att helt enkelt anlita en konsult. Problemet med teknikkonsulter i den post-pandemiska eran är att de är så knappa som fjädrar på ett bowlingklot. Om du kan hitta en kommer du sannolikt att betala dyrt för deras tjänster.
Å andra sidan upplever många småföretagare att de har en känsla för att arbeta med teknik. Nödvändighet är uppfinningarnas moder … och moder till teknisk expertis.