Små företag måste använda alla resurser som står till deras förfogande för att hålla jämna steg med de ”stora killarna” i sina respektive branscher. En av dessa värdefulla resurser som många småföretag tycker är särskilt värdefulla kallas Google Analytics.
Läs vidare för mer om hur Google Analytics kan hjälpa ditt småföretag att drivas mer effektivt och öka din onlineförsäljning.
Segmentera din målgrupp mer exakt.
För alla typer av småföretag kan Google Analytics ge ovärderliga insikter om kunders beteende online.
Om du håller reda på din webbplatss analyser tillräckligt länge, kommer du att börja märka att olika demografier engagerar sig i olika surfmönster som ett resultat.
Här är särskilt några mätvärden du bör leta efter för att identifiera dessa mönster.
- Interaktioner per besök: Hur många webbsidor en användare besöker under en session.
- Omvandling för återkommande besökare: Hur många användare återvänder till webbplatsen en andra gång.
- Avvisningsfrekvens: Den hastighet med vilken användare lämnar webbplatsen utan att utföra några åtgärder.
- Omvandlingsfrekvens: Den hastighet med vilken användare genomför en åtgärd på webbplatsen.
- Sidvisningar: Hur många användare besöker en webbsida.
- Genomsnittlig sessionslängd: Hur länge användare stannar på en sida.
Användare med olika åldrar och bakgrunder kommer att interagera med din webbplats lite annorlunda.
Så ju mer information du har om deras beteende, desto mer exakt kan du segmentera dem. Sedan kan du skapa mer individualiserade marknadsföringskampanjer och få högre konverteringsfrekvens.
Tillsammans med Google Analytics bör alla småföretagare använda en kunddataplattform (CDP) för att spåra och arkivera konsumentdata. Det är viktigt att ha enkel tillgång till all relevant data till fatta välgrundade affärsbeslut om dina marknadsföringsinsatser.
Skapa en mer personlig användarupplevelse.
Med tydligt definierade målgruppsgrupper kommer en mer personlig användarupplevelse för varje segment. Detta är oerhört viktigt för olika åldersgrupper, eftersom deras verktyg och tekniska färdigheter kan variera.
Till exempel använder yngre generationer mobila enheter för det mesta av sin surfning. Alltså ditt onlineinnehåll och din marknadsföringskampanj måste vara mobiloptimerad för att passa sina vanor.
Personalisering är viktigt. Men allt ditt innehåll måste fortfarande fungera tillsammans för att locka en så stor publik som möjligt. Till exempel, Millennials (personer i åldern 23–38 år 2019) nu utgör den största delen av USA:s arbetsstyrka. Därför bör det mesta av ditt onlineinnehåll ha samtalsspråk och mycket grafik för att tilltala dem.
Du kan enkelt anpassa standardmarknadsföringstaktik, som inlägg på sociala medier och e-postmeddelanden, för att tilltala en grupps behov och vanor.
För att göra detta, inkludera videor, bilder, språk och popkulturreferenser som resonerar med din målgrupp. Du kan också använda analyser för att:
- identifiera ovanliga surfmönster;
- bestämma vilken typ av människor som deltar i dessa mönster; och
- skräddarsy ditt innehåll direkt till den målgruppen.
Förutsäg framtida marknadstrender.
Google Analytics låter dig övervaka trender i din webbplats trafik, oavsett hur litet ditt företag och dess trafik kan vara.
Med tiden kommer du att få en bättre förståelse för vad dina kunder vill ha, när de vill ha det och hur de vill få det. Alla företag upplever dessa mönster, oavsett deras produkt eller tjänst.
Till exempel kan trafiken på din webbplats öka runt en viss säsong eller helgdag. Google Analytics ger dig informationen för att förutse ökningen i god tid för att förbereda ditt lilla företag med en effektiv marknadsföringsplan.
Sänk kostnaderna och öka intäkterna.
Med en smalare målgrupp, mer personligt innehåll och en titt på framtida marknadstrender kan du utföra två uppgifter samtidigt.
- Dra ner på kostnader.
- Först, Google Analytics hjälper till att identifiera innehåll som är för dyrt eller onödigt.
- På så sätt kan du ta bort allt som inte drar på sig för att minska kostnaderna och effektivisera din affärsmodell.
- Öka intäkterna.
- Dessutom ger Google Analytics dig data för att göra rätt ändringar i din marknadsföringsstrategi, uppmuntra försäljning och därmed öka intäkterna.
Genom att använda analyser på rätt sätt har företag sett en 10% minskning av de totala kostnaderna och en 8% ökning av vinsten i genomsnitt. Det är klart att planering och genomförande av din affärsplan blir mycket enklare när du kan se verkliga siffror som visar dina kunders beteenden.
Stöd ditt team.
Analytics ger dig också användbar information om dina anställdas prestationer.
Du kan se vilka personer som genererar mest trafik och intäkter, och vilka som släpar efter. Den här informationen låter dig fördela dina resurser och hjälpa kämpande anställda att ta tag i det.
Med tiden bör du se mer konsekvent produktivitet över hela linjen och en mer stödjande arbetsmiljö.
Optimera ditt lilla företag med Google Analytics.
Google Analytics ger dig rådata om ditt lilla företag och dess relation till dina kunder. Och med rätt information kan du identifiera unika marknadssegment, skapa mer personligt innehåll för att förbättra användarupplevelsen, förutse marknadsförändringar och därmed öka försäljningen.
Det finns ingen bättre tid att börja optimera ditt lilla företag med Google Analytics!