Det var ett tag sedan mitt senaste inlägg.
Anledningen?
Mitt manus har fastnat i efterlevnadshelvetet!
Att skriva en hälsokopia har beskrivits som att gå längs en lina över en kanjon fylld med dödliga ormar iförd tvångströja. Och nu vet jag varför.
Först var jag tvungen att ta bort all diskussion om toxiner, eftersom CB inte är fans av att du antyder att någon av kroppens organ underpresterar på något sätt…
Sedan var jag tvungen att skriva om omskrivningen för att ta bort all diskussion om fria radikaler, eftersom CB anser att dessa faller under samma paraply som toxiner…
Och nu väntar jag på att se om mitt nyfunna fokus på NASA:s upptäckt av ’master switch’ för hälsa (aka mitokondrier) kommer att tillåtas.
På plussidan har jag nu bättre koll på vad ClickBanks efterlevnadsteam letar efter. Och tänkte dela dessa svårvunna insikter med dig:
1. ”Alla påståenden måste komma från en hälsoplats”
Du kommer sannolikt att se detta plåstrad över hela ditt första utkast. ClickBank gillar inte att du antyder att läsaren har några hälsoproblem som kan anses vara långsiktiga eller att deras kropp inte redan fungerar optimalt.
Man kan alltså inte prata om ”ledvärk”, ”hälsoproblem” eller ”oberoende blodsocker”. Även ”hjärndimma” verkar riskabelt. Det finns ett visst spelrum om du fokuserar hälsoproblemen på din hjälte. Men även då måste deras hälsoproblem vara av ”enstaka” och milda varianter.
Hur fan du ska sälja ett ledtillskott eller en probiotika slår mig.
2. Påhittade berättelser är ogillade
ClickBank vill att du ska bekräfta att du kan tillhandahålla bevis för att säkerhetskopiera dina berättelser.
De kan be dig bekräfta att du har bevis på din hjältes flygning till en isolerad kullestam i bergen i Timbuktu, eller kontaktuppgifter till den galna vetenskapsmannen som visade din hjälte hur förening V växlar strömbrytaren på deras tröga ämnesomsättning.
Så ring ner dina berättelser till något som kan autentiseras som sanningsenligt.
3. Tillägg kan bara ”stödja” eller ”underhålla”
Detta är par för kursen i hälsokopia. Och alla dina hälsopåståenden måste baseras på att upprätthålla homeostas, dvs att hålla kroppens hälsa i balans, snarare än att på något sätt öka, förändra eller förändra hälsan.
Så använd fraser som ”stödjer den normala funktionen av X” frikostigt. ”Energizing” är ok, men jag fick tryck tillbaka på att ”vitalisera”.
4. Din mekanism kan bara vara en av många faktorer
Som ett direkt svar försöker vi alltid presentera det ETT hacket eller tricket som kan lösa vår kunds hälsoproblem. Men det visar sig att en enkel åtgärd är mot efterlevnadsregler.
Så du måste presentera din nya sak som en av många, och din nya mekanism som en av många lösningar. Uppfattningen måste vara att läsaren kommer att klara sig bra utan att köpa din produkt, vilket gör skrivandet till ett hårt slagande vägskäl nära tufft.
5. Kritik mot delade fiender måste utformas som åsikter
Big pharma är nu till stor del skyddat från skulden av annonsnätverken på nivå 1 och deras kompisar på FDA. Och även om du vill skylla på Big Food eller viktminskningsindustrin för människors kamp, måste du formulera denna kritik som din åsikt.
Så du måste använda fraser som ”om du frågar mig…”, ”baserat på bevisen ser det ut som…” och ”enligt min åsikt…”.
Även då, håll din kritik lätt och undvik aggressiva konspirationsvinklar.
6. Fokusera på känslor, inte symtom
ClickBank verkar ok med att du pratar om negativa känslor. Så en bra tumregel är att föreställa dig att du skriver för Facebook och prata om hur ett hälsoproblem påverkar människor känslomässigt och påverkar deras upplevelser i det dagliga livet.
Även då kanske detta inte räcker om CB anser att din hjälte som kämpar nerför trappan på morgonen låter för mycket som ledvärk.
Framöver rekommenderar jag att du fokuserar din forskning på att ta reda på läsarens djupare känslor bakom att vilja lösa ett hälsoproblem, t.ex. att bli dyrkad, respekterad, att bli en bättre mamma och att fortfarande känna sig lika starka som de gjorde när de var yngre.
Djupare känslor håller snabbt på att bli vår enda reserv för att skriva hårda kopior. Lyckligtvis är djupare känslor fortfarande en av de mest kraftfulla triggers i vår arsenal.
7. Spegla inte påståendena i toppsäljande CB-erbjudanden och anta att de kommer att tillåtas
Jag skrev nyligen en viktminskning VSL för en kund baserat på toppsäljare som ProVen och Resurge. Det hela fastnade i överensstämmelse i månader innan det avvisades summariskt – och inte bara för att anklaga industriella kemiföretag för att förgifta vattnet med gödande ”obesogener” (sann historia – det finns till och med en film om det).
Jag tror att ClickBanks nyfunna efterlevnad av efterlevnad beror på att de anställt en FDA-advokat i sitt team. Så massor av deras nuvarande erbjudanden skulle inte godkännas om de skickades in nu.
Den senaste versionen av mitt manus har fastnat med efterlevnad i nästan en månad nu. Så listan ovan kan snart bli ännu längre.
Den goda nyheten är att detta har gett mig mer tid att reda ut min trafikstrategi…
YouTubes trafikstrategi
Det visar sig att många marknadsförare får fantastiska resultat när de kör sina VSL direkt på YouTube. Och nyckeln till framgång är att testa många ”prerolls” i början.
En preroll är de första 2-3 minuterna före VSL. Du kör sedan hela videon på YouTube och länkar till en professionell produktsida för att hålla Google nöjd (som jag nu har slutfört till 90%.).
Verktyg som invideo.io gör det superenkelt att skapa 2-3 minuter långa bildspel med videoklipp. Och sedan kan din huvudvideo bara vara diabilder med en voice-over.
Så fort den här kampanjen är igång kommer jag att försiktigt ta mig igenom nästa minfält: Splittestning av mina annonser.
Jag kommer att uppdatera dig när jag gör det.
Inlägget 7 ClickBank Compliance Tips dök först upp på Business 2 Community.