Marknadsföring är en kritisk funktion för en B2B-organisation av alla storlekar. Oavsett om det är fem anställda eller 50 000, måste företag bemästra hur man kan ansluta och engagera potentiella kunder. Marknadsföring på sociala medier har sett en snabb tillväxt, med Twitter som följer tätt efter LinkedIn som en av de två mest använda sociala medieplattformarna för B2B-marknadsförare.
Ja, Twitter är inte längre plattformen enbart för anekdoter med 280 tecken eller snabba nyhetsutdrag. Det är också den perfekta platsen för B2B-organisationer att nå sin målgrupp. Över 82 % av B2B-marknadsförare har använt Twitter i sin marknadsföringsstrategi under det senaste året.
Som med alla marknadsföringsmetoder är vissa B2B-organisationer mer framgångsrika på Twitter än andra eftersom de har bemästrat hur man marknadsför på Twitter. Inga två sociala medieplattformar är exakt likadana, och var och en bör behandlas som ett unikt verktyg tillgängligt för marknadsföringsteam. Det här inlägget kommer att beskriva varför du bör använda plattformen och ger dig tio tips för att lyckas med B2B-marknadsföring på Twitter.
snabblänkar
Varför ska du använda Twitter för B2B-marknadsföring?
Framväxten av influencer-marknadsföring har uppmuntrat många B2C-organisationer att strömma till sociala medier och samarbeta med internetstjärnor för att sälja sin produkt. Men det finns en ständigt växande marknad för B2B-organisationer att använda samma plattformar, om än lite annorlunda än deras B2C-motsvarigheter.
En spännande fördel med Twitter är att fler och fler affärsmän ser sina telefoner som en kritisk komponent i deras arbete. Det visar studier 84 % av millennials anser att deras telefoner är viktiga för deras jobb. Eftersom Twitter främst är en mobil plattform, stödjer plattformen proffs som gillar att kunna ta sitt arbete överallt. Denna tillgänglighet på språng säkerställer att B2B-marknadsförare kan nå sin målgrupp när som helst på dygnet.
Även om LinkedIn fortfarande är den mest använda plattformen för innehållsmarknadsföring, betyder det inte att B2B-marknadsförare enbart ska fokusera på det och ignorera andra tillgängliga plattformar. Ju fler plattformar B2B-företag använder, desto större räckvidd har de, vilket innebär att det finns fler möjligheter att få kontakt med rätt personer som väntar på att använda dina tjänster.
Fördelarna med Twitter för B2B-marknadsföring
Twitter erbjuder varumärken en chans att interagera mer sömlöst med potentiella kunder samtidigt som de ger ett blomstrande annonsutrymme. Twitter-användare spenderar 26 % mer tid att titta på annonser på plattformen än på någon annan social medieplattform. Två av tre B2B-marknadsförare tycker att Twitter är den mest effektiva sociala plattformen för att hjälpa deras företag att uppnå specifika mål.
Twitter har också inbyggda viktiga B2B-marknadsföringsfunktioner som ger organisationer en chans att frodas på plattformen. Bland dessa finns:
- Möjligheten att låta följare veta om ett företagskonto erbjuder kund- och produktrelaterat support
- Automatiserade välkomstmeddelanden för att engagera följare
- Snabba svarsalternativ för att göra kundupplevelsen till en vind.
Twitters kundcentrerade tillvägagångssätt stödjer hela kundresan från A till Ö, och gör att den sticker ut från andra sociala plattformar.
10 tips för framgång med B2B-marknadsföring på Twitter
Sociala mediestrategier kan vara komplexa. Att försöka ta reda på hur man kan göra varje algoritm glad, få kontakt med olika målgrupper och lägga upp optimalt och fängslande innehåll kan ofta kännas som ett olösligt pussel. Den goda nyheten är att varje pussel har en lösning. Med våra tio bästa Twitter-tips kan din B2B-organisation skörda frukterna av en optimerad social närvaro direkt.
1. Låt ditt varumärke skina
Sociala medier tillåter organisationer att bygga sitt varumärke på ett annat, mer effektivt sätt än någonsin tidigare. Varumärken har nu möjlighet att på mänsklig nivå knyta an till viktiga beslutsfattare och visa upp varumärkesvärden. Låt inte denna möjlighet hindra din organisation från att behärska grunderna för varumärket.
Din Twitter-profil bör vara tydlig med vem ditt varumärke är, vad du gör och vad du erbjuder kunder. General Electric har en effektiv varumärkesstrategi där deras foto, namn, handtag och tagline fungerar bra tillsammans.
2. Erbjud värde för din målgrupp
B2B-köpare letar alltid efter ytterligare värdeerbjudanden från de varumärken de stödjer, även om de inte är medvetna om det. Genom att ta tid på sociala medier för att ge utbildning, erbjuda en inblick i verksamheten eller till och med visa upp ledarskapsprofiler kommer potentiella kunder att känna att de känner varumärket bättre och är mer benägna att stödja det.
Adobe gör ett bra jobb med att engagera sina följare på olika sätt, inklusive att erbjuda bidrag, tillhandahålla handledningar om bästa användning av deras verktyg och ställa engagerande frågor för att få publiken att interagera.
3. Undvik ständiga försäljningsinlägg
Även om det är naturligt för B2B-marknadsförare att börja tänka på säljpresentationer och rabatter, är det viktigt att komma ihåg att sociala medier ständigt bombarderar publiken med information och reklam. Många användare har blivit vana vid att trimma bort irriterande försäljningsargument. Om en organisation använder Twitter enbart för att försöka göra försäljning, kommer dess efterföljare att börja trimma det varumärket, vilket är motsatsen till målet.
Deloitte gör ett bra jobb med att marknadsföra sin organisation utan att försöka låsa försäljningen. Istället för att vara för direkt, spenderar de tid på att dela tankar från sina ledare på specifika erbjudanden, branschstatistik och mer.
4. Hitta rätt samarbeten
Även om B2B-marknadsföringsorganisationer inte försöker sälja en trendig juicerengöring eller klädesplagg, kan användningen av professionella influencers vara en förändring i många branscher. Twitter är fullt av B2B-influenser som bara väntar på rätt produkt för att samarbeta med dem. En jättestor 84 % av B2B-marknadsförarna arbeta med influencers för att skapa varumärkeskännedom, och det borde du också.
Tänk på det på det här sättet – om någon hör om din organisations varumärke från en tankeledare de litar på, är det mycket mer sannolikt att de genomför ett köp än om de bara skulle höra om ett varumärke av varumärket självt.
5. Ställ in en innehållsstrategi
Sexton procent av internetanvändarna i åldrarna 16 till 64 använder Twitter för att undersöka varumärken som är av intresse. I marknadsföringsvärlden innebär detta att organisationer måste ha en innehållsstrategi för Twitter B2B-marknadsföring. Det räcker inte att ha ett konto på plattformen och hoppas på det bästa. Varumärken måste utveckla en ren, väl genomförd strategi för att säkerställa att inlägg är frekventa, av hög kvalitet och tillför värde för att stödja varumärkets trovärdighet.
Det kan vara bra att titta på vad dina konkurrenter eller andra i din bransch gör på sina sidor. Kopiera naturligtvis inte en strategi som inte är autentisk för din organisation. Men var inte rädd för att lära av andras framgångar och misslyckanden på plattformen.
6. Mät din framgång
Du skulle inte publicera en specifik marknadsföringskampanj utan att förstå statistiken kring kampanjens framgång. Twitter har en inbyggd analys verktyg som låter marknadsförare mäta framgången för sin Twitter-strategi med realtidsdata om antal följare, Tweet-engagemang och mer.
Forskning visar att målen är uppfyllda 3 gånger mer sannolikt att nås om de har en mätbar strategi. Marknadsföring på sociala medier är inte annorlunda. Genom att använda data för att spåra din organisations framgång på en plattform och korrekt bedöma framstegen mot ett mål, kommer du att hitta mer framgång på plattformen i det långa loppet.
7. Skapa gemenskap och diskurs
Twitter är det främsta utrymmet för att ha konversationer med en publik, sätta ut känselförnimmelser för att mäta den övergripande åsikten och låta följare interagera med varandra. Kreativa engagemangsmetoder som omröstningar, infografik och statistik kommer att starta en sund diskussion och i slutändan skapa en community kring ditt varumärke. Twitter Spaces låter varumärken bygga djupare kontakter med sina kunder genom diskussioner, virtuella evenemang och mer.
Dun & Bradstreet illustrerar graciöst hur det ser ut att skapa diskurs och bygga en gemenskap genom att regelbundet ställa enkla men meningsfulla frågor till sina följare.
8. Använd Hashtags försiktigt
Det är frestande att översvämma varje tweet med trendiga hashtags i hopp om att du ska fånga uppmärksamheten hos en potentiell kund. Men att vara konsekvent och bygga en relation kommer att löna sig bättre än att slänga ihop ett gäng hashtags varje gång din organisation gör inlägg.
En nyligen genomförd studie visade att tweets med mer än tre hashtags upplevde en minskning av engagemanget med minst 17 %. Andra plattformar kan dra nytta av ett mer-är-mer-tillvägagångssätt, som Instagram, men chansen är stor att ditt fräscha nya innehåll kommer att ignoreras om du överanvänder hashtags på Twitter.
9. Dra fördel av Twitter-annonser
Mer än var fjärde Twitter-användare ägnar mer tid åt att titta på annonser än användare på andra sociala plattformar. En studie av Twitter och Publicis Media visade att människor är mer benägna att göra det vidta åtgärder på annonser de har sett på Twitter och sök ytterligare produkt- eller varumärkesinformation baserat på annonser de har kommit ihåg att ha sett.
Annonsering på Twitter är en av de mest kostnadseffektiva sociala plattformarna jämfört med andra kanaler. För sammanhanget, på $6,46, är Twitters kostnad per mile (CPM) lägre än Pinterests $30 och YouTubes $9,68 CPM. Så nu är det en utmärkt tid att visa Twitter-annonser innan utrymmet blir mättat.
10. Twitter är inte en dumpningsplats
Istället för att återvinna Instagram-inlägg, använda samma LinkedIn-undersökningar och lägga upp din organisations TikTok-videor på Twitter, använd plattformen som en enhet för sig själv. Publiken på Twitter vill inte ha samma innehåll som din Instagram-publik vill ha. Gör ditt bästa för att lägga upp originalinnehåll på alla plattformar. Färska, provocerande Twitter-trådar packade med värde är alltid engagerande, eller använd plattformens omedelbarhet för att kommentera de senaste branschnyheterna. Och var inte rädd för att ha kul på Twitter.
Till exempel, Duolingo är ökänd på TikTok för sina satiriska kommentarer och kvicka innehåll, men på organisationens Twitter finns det inga TikTok-återinlägg att hitta.
Bygg ditt eget bo på Twitter
Med pressen för videoinnehåll som sker på många plattformar är det lätt för marknadsförare att tappa Twitter i blandningen. Istället för att vara en eftertanke borde Twitter vara en prioritet för B2B-marknadsförare. Eftersom Twitter-annonser når nästan 6 % av världens befolkning över 13 år har plattformen helt klart många möjligheter och fördelar för B2B-organisationer.
Om ditt företag ännu inte har skapat sin egen Twitter-profil eller letar efter sätt att förbättra räckvidden och driva mer försäljning, kan du börja med att använda den för socialt lyssnande för att se vad din publik säger om ditt varumärke. Du kan sedan utnyttja dessa insikter för att skapa innehåll som adresserar denna kunddialog. Oktoposts sociala lyssningsverktyg är ett kraftfullt sätt att få information om vad dina kunder vill ha och vad dina konkurrenter gör.
B2B-marknadsföring på Twitter erbjuder potentiellt enorm kundräckvidd, och om du följer dessa tio tips för framgång kommer du säkert att hitta det. Dra fördel av Oktoposts B2B Social Engagement Suite för att säkerställa din framgång. Designad speciellt för B2B-marknadsförare och full av kraftfull automatisering och analys, det är ett Tweet-värdigt B2B-verktyg för sociala medier som konsekvent levererar hög ROI.