Företag spenderar pengar på marknadsföringsmaterial för att generera mer webbplatstrafik.
Tyvärr, 63 procent av företagen kämpar fortfarande för att locka till sig leads.
Influencermarknadsföring överbryggar klyftan mellan företag och deras konsumenter.
Få kontakt med influencers och nå din målgrupp, få fler kunder och trafik – så enkelt är det!
Varför behöver du lära dig att få fler och bättre influencers ombord?
Influencer-marknadsföring är den snabbast växande kanalen för kundförvärv online, som slår e-postmarknadsföring, betald och organisk sökning.
Enligt 89 procent av marknadsförarnaROI för influencer-marknadsföringskampanjer är också jämförbar med eller bättre än andra marknadsföringskanaler.
Varumärken kan nå en bredare publik genom att övertyga influencers att förespråka för sin verksamhet.
Du kan få värdefull feedback och förbättra dina produkter eller webbplats.
Om någon är obekant med ditt varumärke ökar din synlighet att höra deras favorit YouTuber eller Instagrammer nämna din organisation i en video.
Influencers bygger också förtroende mellan ditt varumärke och potentiella kunder. Om någon är ute efter att köpa något från din webbplats, kan en influencers åsikt påverka deras beslut och omvandla dem till en ny kund.
Inte konstigt 59 procent av marknadsförarna planerar att öka sina budgetar för influencer-marknadsföring.
Hitta effektiva, relevanta influencers för att få in de kunder som ditt företag vill ha och behöver, och bygga upp ett framgångsrikt varumärke. Och om du vill höja din influencer-marknadsföring ännu mer, studera vad som krävs för att bli den bästa varumärkesambassadörsföretaget.
Det är lätt att glömma att influencers också är människor eftersom de fungerar som småföretag.
Men det är delvis anledningen till att influencer marketing fungerar så bra – följare litar på dem och relaterar till innehållet de skapar.
På grund av detta skiljer sig engagemang och förhandlingar med influencers mycket från att skicka ut copy-paste-e-postmeddelanden till varje kontakt.
En bra influencer kommer att se samarbeten som partnerskap. Kommunicera dina förväntningar tydligt och i förväg, svara snabbt på frågor och följ upp när kampanjen är klar.
Behandla inte influencers som en annan digital marknadsföringskanal. Bygg en verklig relation. Så börja en konversation redan från början.
Skicka personliga meddelanden för att visa varför ditt varumärke skulle passa perfekt för deras image.
Bigelow Tea, till exempel, samarbetade med Cherished Bliss Ashley Thurman för att lyfta fram de hälsosamma aspekterna av att dricka te och få kontakt med kunderna. Ashley marknadsförde varumärket på sin blogg genom att visa upp recept som var perfekt anpassade för säsongen. Resultatet? En försäljningsökning på 18,5 procent!
Detta är viktigt eftersom du får vända dig till dina influencers direkt för första gången. Det du behöver göra är:
- Skicka ett formellt e-postmeddelande med rätt tonläge så att influencers omedelbart engageras och deltar på din fest eller gala
- Fokusera på verkliga upplevelser som kommunicerar dina varumärkesvärden bättre
- Kommunicera ditt varumärkes förhållningssätt genom evenemanget och fundera över vad potentiella influencers kan tycka är spännande, relevant och intressant.
- Positionera ditt varumärke som en branschexpert eller innovatör för en givande upplevelse.
- Du kan också byta varor mot en reklamberättelse på Instagram som Mercato föreslår i sin blogg.
Presentera alltid en nätverksmöjlighet för influencers att träffa nya människor från branschen eller andra influencers.
Använd denna tid för att etablera en informell relation som kommer att visa sig givande för ditt företag.
Du kan också hitta influencers på Netflix eftersom streaming av filmer online redan blir mer och mer populärt. Använd bästa VPN för Netflix för att komma åt hela biblioteket med filmer och identifiera vilken influencer du väljer. Du kan också använda plattformar som Influence för att hitta influencers på Netflix.
Låt influencers förstå vad ditt varumärke handlar om och få kontakt med det på ett personligt plan. Bjud in dem att tala vid evenemang och starta konversationer om relevanta ämnen. Detta hjälper dig också att behålla eller bygga upp ditt rykte och positionering på marknaden.
Samsung samarbetade med grafisk designer och influencer CyreneQ 2016 för att sända lanseringen av Note 7 till konsumenter som är sugna på den nya produkten.
Hon dokumenterade sin resa till evenemanget och gav följare en sneak peak på enheten för att väcka intresse.
RELATERAD: Hur man spårar händelser och influencerkampanjer
Behandla influencers som partners och kompensera dem rättvist. Hantera meningsskiljaktigheter om prissättning på ett respektfullt sätt så att båda parter är nöjda. Se till att influencern minns dina interaktioner med glädje.
Förstå hur effektiv mun-till-mun-marknadsföring är i den digitala världen och det grepp som påverkare har över sin publik. Du kan också skapa videor omgivna av kontroverser för produkter relaterade till CBD, eftersom de har en tendens att bli virala på sociala medier. Denna strategi antas av varumärken som CBD Central.
De kan inte bara skapa ditt varumärke, de kan bryta det också. Så även om du inte lyckas nå en överenskommelse, ta avslaget med nåd och artighet.
Kom ihåg att influencers inte kommer att arbeta för något som inte gynnar dem. Erbjud något konkret för att få dem att acceptera ditt förslag. Det behöver inte alltid vara pengar; vissa influencers accepterar tjänster och produkter i utbyte mot deras tjänster, såsom rabatter för följare och en provision om de säljer produkter.
Vänligen inse att inte alla influencers är likadana. Vissa kommer att acceptera gratisprodukter som betalning, andra behöver ekonomisk kompensation. När allt kommer omkring måste de betala räkningarna och i många fall är detta deras jobb.
Australiskt hudvårdsmärke Frank Body lanserades 2013 med en produkt – deras signaturkaffeskrubb. Företaget skickade prover på föremålet till skönhetsinfluenser och bloggare över hela världen. Frank Body blev snart en hit på Instagram med modeller och skönhetsguruer som stödde skrubben. Företaget är nu värt 20 miljoner dollar.
Inta en proaktiv hållning när det gäller att samarbeta med influencers. Diskutera inte bara dina mål och lämna dem att göra sitt arbete.
De bästa varumärkes-influencer-partnerskapen fungerar när du:
- Definiera tydliga mål för influencern
- Dela eller engagera sig i deras arbete på sociala mediekanaler
- Få dem att känna sig som en sann partner
- Arbeta med autentiska, relaterbara personligheter snarare än kändisar
Tänk på att ett äkta partnerskap gynnar både dig och influencern, mer än engångsföreteelser. Så utveckla upprepade relationer.
Var uppmärksam på influencerns idéer och bidrag, så kommer de att fortsätta att stödja och marknadsföra dina produkter långt efter att ”arbetet” är klart. Återgå tjänsten genom att dela vidare innehåll de har skapat speciellt för ditt varumärke på din webbplats och kanal.
Visa influencern att du värdesätter deras arbete och validera din relation med deras följare. Tänk bara på hur många personer som kommer att lägga märke till ditt varumärke om du har influencer-producerat innehåll på din sida – det är mycket!
Snapchat-uppköp är ett bra exempel på denna trend. Varumärken lämnar över tyglarna om sin företagsprofil till influencers för en kort period av mestadels ofiltrerade upptåg. Stride Gum tog över Snapchat med DJ Khaled för att marknadsföra Kampanjen ”Mad Intense Gum”.. Varumärket lovade en rolig dag för följare av kungen av Snapchat.
RELATERAD: Hur man skapar det ultimata ambassadörsprogrammet för att bygga varumärkessynlighet
Var alltid kreativ och utforska dina alternativ när du samarbetar med en influencer. När du lär dig repen av influencer-marknadsföring kommer du att slösa mindre tid på planeringsstadierna av din kampanj och hitta varumärkesframgång. Tänk på vilken influencer som helst som en tjänsteleverantör, bli personlig med din kampanjstrategi och design och mät viktiga KPI:er för att hålla koll på framstegen.