Jag kan föreställa mig varför du är sugen på att lära dig mer om Facebook-annonser.
25 procent användare som ser en social annons svarar genom att besöka den webbplatsen eller butiken. Detta gör det till en måste-ha-strategi 2020. Med 2,5 miljarder aktiva användare varje månadFacebook har en fången publik som du kan marknadsföra dina erbjudanden till.
Facebook-annonsering kommer med mikroinriktningsfunktioner som lockar din målgrupp. Du måste dock bekanta dig med de olika aspekterna av Facebook-annonser och gå vidare steg för steg med din annonskampanj för att uppnå fantastiska resultat.
Här är en steg för steg guide.
Facebooks många annonseringsalternativ kan vara överväldigande. Klipp igenom röran och ställ in din Business Manager-profil. Kom ihåg att felaktiga kontouppgifter kan omintetgöra dina Facebook-annonseringsansträngningar redan innan du påbörjar din kampanj.
Gå över till business.facebook.com och klicka på knappen ”Skapa konto”.
Ange ditt företags namn, ditt namn, e-postadress och Facebook-företagssida.
Om du inte har en Facebook-företagssida, gå bara till ’Skapa en sida’ och klicka på ”Kom igång” under alternativet Företag eller varumärke.
Skapa eller lägg till ditt reklamkonto.
Välj ”Företagsinställningar” i Business Manager-menyn och gå sedan till ”Konton” och ”Annonskonton”.
Företag som aldrig har annonserat på plattformen tidigare bör trycka på knappen ”Skapa ett nytt annonskonto”.
Ställ in Business Manager och anslut den till ditt Facebook-annonskonto och företagssida för att se en startskärm som liknar denna:
Tänk på detta reklamcentrum som din annonskampanjs kommandocenter. Navigera till alla delar av ditt företag på Facebook.
Vill du veta om dina annonser fungerar? Använd Facebook-pixel för att veta om din annons leder till försäljning på din webbplats.
Skapa pixeln som en spårningskod i ditt Facebook Business Manager-konto och lägg till den på din webbplats innan du betalar för annonser.
Se alla åtgärder som vidtas av besökare som kommer till din webbplats via dina Facebook-annonser.
Ta reda på om dina annonser ledde till resultat samt från vilka målgrupper och kreativa delar konverteringarna kom ifrån.
Glöm aldrig ditt kampanjmål ur sikte när du använder Facebook Ads Manager. Faktum är att plattformen kommer att uppmana dig att välja ett mål för kampanjen.
Välj bland 11 mål. Gå igenom listan och välj den lämpligaste för att ge Facebook en bättre uppfattning om vad ditt företag vill göra, inklusive:
- Varumärkeskännedom
- Webbplatstrafik
- Engagemang
- Appinstallationer
- Videovisningar
- Generering av bly
- Meddelanden
- Nå
- Konverteringar
- Katalogförsäljning
- Butikstrafik
Hjälp plattformen att presentera de mest relevanta annonsalternativen för att uppnå ditt affärsmål.
När du har bestämt dig för ditt kampanjmål, upprätta din annonsuppsättning, inklusive:
- Rätt målgrupp att rikta in sig på.
- Budget du vill spendera
- Placering av annonser i Facebook-produkter
Ange mer information så att Facebook kan optimera för den typ av evenemang du vill ha.
Rikta in rätt målgrupp
Undvik att slösa pengar genom att sända annonser till slumpmässiga Facebook-användare. Utnyttja kraften i Facebook-annonsering för att välja din målgrupp och visa dina annonser för personer som är intresserade av dina produkter och tjänster.
Facebooks expansiva inbyggda inriktning inkluderar alternativ som:
- Platser
- Ålder
- Kön
- språk
- Jobb titlar
- Relation
- Utbildning
- Arbete
- Finansiell
- Hem
- Etnisk affinitet
- Generation
- Föräldrar
- Politik
- Livshändelser
- Intressen
- Beteenden
- Anslutningar
Kolla in alternativet Anpassade målgrupper också. Det låter dig rikta in dig på Facebook-användare som finns i ditt företags kontaktdatabas, besökte en webbplatssida med en spårningspixel eller använde din app.
Begränsa dina inriktningskriterier med Facebooks målgruppsdefinition. Använd verktyget för att känna till ditt potentiella räckviddsnummer genom att utvärdera alla dina valda egenskaper.
När du hittar en grupp som reagerar positivt på dina annonser, spara målgruppen för senare användning.
Tänk på dina mål om du inte kan välja mellan en bred målgrupp eller en specifik.
Kärnpublik
Hitta kunder baserat på demografi, kön, intressen, plats och beteende. Ge dina annonser den bästa chansen till konvertering genom att hyperinrikta din målgrupp. Öka effektiviteten genom att etablera kundpersoner i förväg.
Anpassad målgrupp
Ladda upp kontakter från befintliga eller gamla kunder som du vill återkoppla med. Blanda ditt företags fysiska aktivitet med din onlinenärvaro för att utveckla en bättre relation med din målgrupp.
Lookalike publik
Dessa inkluderar personer som du inte har haft kontakt med tidigare, men som uppfyller kriterierna för din ideala målgrupp baserat på jämförelser med befintliga kunder.
Bestäm din budget
Välj mellan en daglig budget eller en livstidsbudget.
daglig budget
Välj det här alternativet om du vill att din annonsuppsättning ska köras 24 x 7. Använd en daglig budget om du vill att Facebook ska ta fart på dina utgifter per dag. Observera att den minsta dagliga budgeten är 1 USD och måste vara minst två gånger din CPC.
Livstidsbudget
Vill du visa din Facebook-annons under en viss period? Välj alternativet för livstidsbudget så att Facebook taktar dina utgifter över denna tidsram.
Aktivera de avancerade alternativen för fler budgetspecifikationer.
Schema: Välj om kampanjen körs kontinuerligt eller omedelbart. Anpassa även start- och slutdatum och ändra parametrar så att dina annonser bara visas under vissa tider och dagar i veckan.
Optimering: Lägg bud på mål, visningar eller klick enligt ditt företags behov. Betala för att din annons ska visas för din målgrupp. Facebook styr dock maxbudet.
Välj manuell budgivning för att förhindra att Facebook anger optimala bud. Du kan fortfarande se ett förslag på bud baserat på andra annonsörers beteende för att få en uppfattning om vad du bör sikta på.
Leverans: Välj standardleverans om du vill att dina annonser ska visas hela dagen. Accelererad leverans, å andra sidan, hjälper dig att nå publiken snabbt för tidskänsliga annonser.
Välj placering
Bestäm var du vill att annonsen ska visas förutom nyhetsflödet. Din annons kan visas i andra Facebook-ägda fastigheter som Messenger och Instagram via Facebook Audience Network. Allt beror på dina målkonsumenter såväl som typen av annons.
Välj helst automatiska placeringar för din annons. På så sätt kan Facebook optimera för ditt kampanjmål genom att använda alla tillgängliga placeringar för att uppnå bästa resultat.
Facebook-annonser har olika former, som var och en är utformad för att hjälpa dig att uppnå ditt affärsmål och få resonans hos din målgrupp.
Välj önskat annonsformat. Ange sedan annonstexten samt tillhörande mediekomponenter. Välj format baserat på ditt kampanjmål.
Var säker på att din annonstext ger all information tittarna vill ha. Också använd Facebook-hashtags som en möjlighet att interagera med dina följare. Men se till att all text ovanför mitten är extremt övertygande. Haka fast dem direkt från toppen!
Hitta förhandsgranskningsverktyget längst ned på sidan och använd det för att säkerställa att din annons passar alla potentiella placeringar, inklusive högerkolumn, skrivbordsnyhetsflöde och mobil.
När du är nöjd med ditt val, tryck på ’Bekräfta’-knappen för inlämning. Du kommer snart att få ett e-postmeddelande från Facebook som meddelar dig om godkännandet av din annons.
Ha många detaljer i åtanke när du förbereder bilder och videor för dina Facebook-annonser. Kom ihåg att dessa detaljer ändras ofta.
Observera det rekommenderade antalet tecken när du skapar dina Facebook-annonser. All text bortom gränsen kommer att klippas bort.
Inkludera en lämplig rubrik, länkbeskrivning, brödtext och kampanjmål för dina bildannonser, videoannonser, Facebook Stories-annonser, karusellannonser, bildspelsannonser, samlingsannonser, direktupplevelseannonser och Messenger Inbox-annonser.
Spåra din Facebook-annons resultat via Facebook Ad Manager och din marknadsföringsprogramvara.
Kontrollera dina annonser
När du har skapat dina Facebook-annonser är det dags att kontrollera dem.
Om du har skapat platsspecifika kampanjer kan du använda ett VPN för att kringgå Facebooks platsbegränsningar för att se din annons.
Om du till exempel vill se dina annonser i Australien kan du använda en VPN för Australien för att kringgå de geografiska begränsningarna och se din annons.
Använd Facebook-annonser för att få ditt företag att växa. Plattformen är enkel att använda utan någon digital marknadsföringsupplevelse. Lär dig helt enkelt grunderna i Facebook-annonsering och ställ in ditt konto korrekt för att starta en framgångsrik kampanj. Lita på Facebook-annonser för att driva ditt företag när det växer!
Om du vill ha mer riktad utbildning i hur du kan utnyttja Facebook-annonser för ditt företag bör du investera i Amanda Robinsons Swift Kick In The Ads tregnar.