Låt mig börja med att säga direkt, jag har inte alla svar. Och när det kommer till frågor om ras eller ojämlikhet mellan könen, är jag en privilegierad vit man som knappt kan förstå vad andra måste möta varje dag. När jag skriver detta en solig söndagseftermiddag i slutet av maj, skakas Amerika till sin kärna av otroligt splittrande och våldsamma frågor – vars rot har pågått alldeles för länge.
Det är sorgligt och skrämmande att det som art ofta krävs sådana dramatiska och hemska händelser för att väcka oss från vår självbelåtenhet. Jag kan bara hoppas att händelserna 2020 kommer att ha varit så traumatiska och slagkraftiga att samhället tar enorma steg framåt.
Vad jag kan säga er att jag personligen har förnyat övertygelsen. Innan nu har jag till stor del fokuserat min uppmärksamhet på ojämlikheter i sociala medier – inom den bransch jag är mest bekant med. Jag har publicerat om ojämlikheten mellan evenemangstalare och främjat kvinnor och färgade personer (POC) på mina sociala kanaler. Men det räcker inte. Jag måste göra mer.
När jag tillbringade helgen med att läsa och fundera över hur jag skulle kunna vara mer hjälpsam, började flera idéer dyka upp, såväl som omedelbara åtgärder som jag behövde vidta.
Så det här kommer att läsas mer som en checklista över vad jag redan har gjort, snarare än vad du måste göra. Jag tänker inte försöka berätta för andra varumärken och företagsägare hur de ska hantera sina sociala medier just nu. I en värld där företag har stängts av i månader bara för att protester marscherar utanför deras dörrar precis när de ska öppnas igen, vem är jag att säga till dig vad du ska säga på sociala medier?
Faktum är att det enda jag kommer att driva på, det enda tillvägagångssättet jag vill att vi alla ska ta mer på sociala medier, är att ha tålamod, särskilt med småföretagare som gör allt och redan är överväldigade. Vänligen, innan du bedömer ett annat kontos sociala medieaktivitet och tror att de borde eller inte borde göra något, ha tålamod. Ge dem lite nåd och överväg att nå ut och fråga hur de har det.
Med det sagt, vad jag vill dela med dig är tankeprocessen och serien av åtgärder som jag gick igenom när jag kom fram till att förändringar behövde göras. Medan allt jag ska dela gäller för mina personliga sociala medieprofiler – särskilt Twitter – notera att det mesta av min användning av sociala medier, även på mina personliga kanaler, är för professionella ändamål. Så du kan överväga ditt eget varumärke när du läser detta och vet att mitt tillvägagångssätt och tänkande var helt ur ett affärsperspektiv.
Jag kommer också att dyka in här då och då med uppdateringar om hur mitt perspektiv kan ha förändrats eller något annat jag kom på eller föreslogs göra.
Först, pausa allt
Jag använder och älskar Agorapuls. Jag har varit ett ivrigt fan och ambassadör sedan 2016 och anställd sedan 2018, och älskar några av de automatiseringsmöjligheter som verktyget erbjuder. Men idag var jag mer tacksam för den lätta förmågan med vilken jag kunde stoppa allt.
Du förstår, det allra första som en chef för sociala medier behöver tänka på när något hemskt har hänt, någon kris, är hur och vad man ska stoppa. Facebook-inlägg, tweets, uppladdade videor, annonser… all den här aktiviteten på sociala medier går ut och skickar ett meddelande mitt i någon annans kris. Så frågan du måste ställa dig själv är:
Kommer mitt innehåll att uppskattas just nu? Kommer mina kunder att känna sig hjälpta och hörda?
Och eftersom du kan ha mycket på gång är det enkla första steget att pausa allt.
Inom Agorapulse använder jag köer för att dela mitt innehåll så att jag kan kontrollera vad och hur ofta vissa typer av innehåll går ut, och tack och lov har varje kö en pausknapp som jag kan komma åt även i mobilappen. Det tog 2 minuter att logga in, bläddra igenom mina profiler och se till att alla mina köer var pausade.
Jag öppnade sedan min Facebook Ads-app och såg till att mina annonser också var pausade. Nu, om tiden tillåter, är det bättre att granska annonserna och bara pausa de som behöver pausas, eftersom att störa annonserna kan minska deras effektivitet. Men det var ett enkelt samtal från min sida. Och återigen något som jag kunde från min smarta telefon med de rätta apparna installerade.
En snabb checklista för dig att gå igenom:
- Automatiserad Social Media Scheduler som Agorapulse, alla kanaler
- Inbyggt schemalagda inlägg för Facebook, Twitter, YouTube
- Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest annonskampanjer
- IFTTT, Zapier, WordPress eller andra automatiserade verktyg för publicering av sociala medier
- Triberr, Viral Content Bee, Quuu eller annan automatisk ömsesidig delningssajt
För det andra, överväg ditt budskap
När du har pausat eller stoppat all offentlig aktivitet har du gett dig själv en chans att överväga exakt vad dina nästa steg är.
Eftersom problemet var tillräckligt betydande för att få din uppmärksamhet och få dig att pausa din aktivitet, är det troligt att det du säger på sociala medier framöver måste ändras eller justeras för att passa omständigheterna.
Under pandemin och nedstängningar var det avgörande för varumärken att vara känsliga för vad deras publik gick igenom, även när de själva kämpade.
I det här fallet, personligen, kände jag mig inte rätt att dela vintergröna blogginlägg till sociala medier som jag brukar göra, särskilt till Twitter. I själva verket, precis när spänningarna bröt ut över hela landet, var min familj och jag på väg för att hämta en ny valp – något vi hade planerat och sparat för i månader. Det kändes ärligt talat konstigt den kvällen att dela valpbilder på Facebook och på andra ställen, men jag visste att många av mina vänner och familj ville se denna söta pälsboll, och jag hoppades också att en liten bedårande valp kunde få folk att le ett ögonblick.
Men efter det gjorde jag drastiska förändringar.
Jag stoppade alla inlägg på Facebook, LinkedIn och Twitter och spenderade sedan en betydande tid på Twitter med att läsa inlägg från andra, följa nya informationskällor och förstärka de meddelanden som jag trodde behövde höras just nu.
Under dessa första timmars aktivitet lärde jag mig och bestämde mig för en hel del saker. Främst bland dem var hur okunnig jag verkligen är när det kommer till dessa och många andra frågor, så att bli mer informerad och medveten blev en prioritet. Men jag bestämde mig också för vad mitt personliga budskap skulle vara – ett av att dela, förstärka och hjälpa till på ett sätt som jag är bäst lämpad för.
Gilla detta inlägg.
Jag har viss erfarenhet och expertis när det kommer till sociala medier och kommunikation, så det är ett sätt jag kan hjälpa till just nu. Jag kan hjälpa andra att navigera vad de ska göra idag. På samma sätt, när jag pratade med vår sociala mediechef på Agorapulse, kom vi fram till exakt samma slutsats. Det bästa som Agorapulse kan göra idag är att hjälpa andra chefer för sociala medier att komma på vad de ska göra.
Jag tog mig också tid att överväga min profilbild, omslagsfoto, bio och andra aspekter av min profil. Även om jag inte har ansett det nödvändigt att göra några ändringar just nu, kan det ändras. Det är definitivt värt att överväga vilket, om något, meddelande du skickar med din profil som skulle kunna tas annorlunda i dag än vad som är tänkt.
För det tredje, Act
Det är den delen som jag kämpar mest med. Kanske är det bara jag, men att veta exakt vad man ska göra i en krissituation är inte klart.
Ska jag marschera med andra och protestera? Ska jag ringa mina regeringsrepresentanter? Ska jag fylla min sociala medieplanerare med motiverande citat?
Det är definitivt där jag fortfarande är på gång, men det jag har bestämt mig för nu är, som jag sa, att förstärka budskap som behöver höras, och att arbeta för att hjälpa andra på alla sätt jag kan, med hjälp av gåvorna och plattform jag har fått.
Jag tror att detta är en viktig punkt som mina vänner för marknadsföring i sociala medier och inflytelserika varumärken måste överväga – om du har sysslat med sociala medier ett tag har du utan tvekan etablerat en eller flera framgångsrika profiler med en trevlig följare. Du har etablerat en plattform där du kan stå och bli hörd.
För mig är Twitter min bästa plattform, tillsammans med den här bloggen, så jag använder den plattformen mer än någonsin för att vara en röst för förändring, från och med det här inlägget. Twitter är där jag har flest följare, ja, men som nätverk är det också mest gynnsamt för den här typen av diskurs. Jag kan följa och förstärka vem jag vill, och de som följer mig kan enkelt dela mina meddelanden och förstärka dem ytterligare.
Så jag skapade en ny kö i Agorapulse och satte snabbt ihop en veckas meddelanden som jag trodde att folk – särskilt sociala medier-ansvariga – skulle behöva höra just nu. Och jag är fast besluten att ta mig tid varje dag för att arbeta med att lyssna och dela och lära mig. Jag arkiverar min sociala medieplanerare med vänlig, hjälpsam och fyndig information.
Vad kommer du göra? Vad kommer du att göra annorlunda? Var ska du stå upp och vara en röst?
Många andra är inte så välsignade. Vi ser människor marschera i protest för att de inte har den plattform vi har. Genom att gå med andra skapar de sin egen plattform och jag kan inte låta bli att respektera och applådera det.
Genom att kombinera min röst med andra på Twitter tror jag att vi tillsammans kan bidra till att öka medvetenheten om frågor och bidra till förändring. Om hundratals och tusentals av oss delar budskap om positivitet bredvid bilder av vad som verkligen händer i samhället, kan andra människor som var omedvetna eller okunniga om sanningen se det och hjälpa till att påverka själva förändringen.
Så det har varit mitt förhållningssätt till sociala medier i kris. Jag stoppar allt, reflekterar över vad jag behöver förändra och agerar sedan utifrån de idéerna. Jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte alltid har rätt. Det kan finnas de som inte håller med om detta tillvägagångssätt eller inte håller med om min resulterande åtgärd, och det är helt OK.
Det som är viktigt, särskilt under sådana här frågor, är att vi pratar mer. Och en av de saker som har klargjorts för mig, specifikt om rasklyftan, är att människor som jag har varit tysta för länge. Så jag uppmuntrar dig att ta den tid du behöver för att lära dig och växa, och sedan tala ut och säga ifrån.
Vill du spara tid med din sociala medieaktivitet och ändå få ännu fler resultat? Använd det #1 rankade hanteringsverktyget för sociala medier, Agorapulse, och som en vän till Mike Allton är du berättigad att få dina första två månader gratis efter provperioden! Gå till https://www.Agorapulse.com/Allton för att lära dig mer och komma igång.