De flesta företagare vill investera i sin verksamhet för att hjälpa den att växa. I början kan du uppleva exponentiell tillväxt; människor får reda på ditt företag för första gången, de har fantastiska första upplevelser och det nya med ditt varumärke är fortfarande tillräckligt färskt för att hjälpa det att spridas.
Detta är både spännande och betryggande, öppnar upp för nya inkomstströmmar samtidigt som det motiverar existensen av din affärsmodell.
Men vad händer när denna tillväxt når en platå?
Lyckligtvis finns det gott om tillväxtstrategier för småföretag som du kan använda för att få fart på ditt företag igen – och återställa farten i din tillväxt.
Stagnerar ditt företag?
Bedöm först om ditt företag faktiskt har stagnerat i tillväxt. De flesta företag går igenom aktivitetscykler, inklusive hektiska perioder och långsamma perioder. De tenderar också att fluktuera i linje med ekonomiska förhållanden; om den bredare ekonomin går igenom en lågkonjunktur är det bara naturligt att du ser en liten minskning av försäljningen eller eliminerar tillväxt.
Du kan se att ditt företag har nått en platå om du har upplevt en avmattning i försäljningen under längre tid än sex månader, eller om du ser ett avstannat momentum på ett antal olika områden. Detta är inte en svår regel, eftersom olika branscher har olika tillväxttakt och olika vägar till expansion, men det är fortfarande viktigt att ha en långsiktig mentalitet när man överväger ditt företags tillväxt.
Taktik att prova
Så vilken taktik kan du prova om ditt företags tillväxt har stagnerat totalt?
- Sätt upp rätt mål (och förväntningar). Ta en titt på dina nuvarande mål och förväntningar och var villig att återställa dem. Det finns en chans att din upplevda stagnation bara är resultatet av dåliga förväntningar, stödd av ett mål som aldrig var vettigt för ditt företag i första hand. Hur snabbt bör du växa, exakt? Och kom ihåg att om ditt företag växer för snabbt kan det också vara ett problem. Med bättre mål och förväntningar på plats kanske din platå inte längre ser lika skrämmande ut.
- Få ett perspektiv utifrån. Försök att få ett perspektiv utifrån på ditt företag. Beroende på din tillgång till resurser och hur länge du har varit i verksamheten kan det betyda att du pratar med en mentor, anlitar en konsult eller bara får in några nya personer i teamet. Utomstående observatörer kommer att kunna ge en mer opartisk bild av hur ditt företag fungerar och vad det kan saknas.
- Byt ledarskap. Företag är starkt beroende av ledarskap för att driva tillväxt och stödja verksamheten. Om det inte går som du vill, överväg att ändra det ledarskapet. Det kan innebära att man anställer nya personer som chefer och direktörer, eller så kan det helt enkelt innebära att man ändrar perspektiven och attityderna hos de ledare som man redan har på plats. Förändring är i alla fall ett praktiskt krav om du vill att din verksamhet ska komma på fötter igen.
- Fokus på innovation. Till och med en framträdande innovation kan vara tillräckligt för att väcka nytt liv och ny tillväxt i ditt företag. Se till att du gör innovation till en samlingspunkt för ditt företag; uppmuntra dina anställda att regelbundet komma med nya idéer och anslå mycket pengar för forskning och utveckling av nya produkter och tjänster.
- Analysera dina konkurrenter. Om du lider av långsam tillväxt, ta en titt på dina konkurrenter. Om du märker att alla dina konkurrenter kämpar på samma sätt kan detta vara ett branschomfattande problem. Om det finns en konkurrent som verkar trivas i den här miljön, försök ta reda på vad det är de gör annorlunda. Att kopiera dina konkurrenter kanske inte är rätt tillvägagångssätt, men du kan åtminstone lära dig något av dem.
- Fråga dina kunder om råd. Dina kunder är livsnerven i ditt företag, så fråga dem vad de tycker om det. Är de nöjda med de tjänster och produkter de har fått? Finns det mer som ditt företag kan göra för dem?
- Gå till en ny marknad. Du kan också försöka kickstarta ditt företags tillväxt genom att ta dig till en ny marknad. Du kan till exempel försöka nå en ny demografi med en ny produktlinje, eller så kan du fysiskt expandera till ett nytt geografiskt område.
- Ompröva regelbundet. Ta dig tid att omvärdera dina mål och dina framsteg mot dessa mål. Saker och ting förändras snabbt i affärsvärlden, så du måste förbli anpassningsbar.
Dessa taktiker kanske inte kan dra ditt företag ur stagnation omedelbart, och vissa av dem kanske inte passar bra för just ditt varumärke. Men så länge du fortsätter att experimentera och driva ditt företag framåt, bör du kunna återställa och återuppliva det momentum som ledde dig hit.
Bild: Depositphotos