Affiliate-marknadsföring handlar om att lära sig, och det bästa lärandet görs när du lär dig av andra.
Kolla in denna användbara fallstudie för nybörjare, inlämnad av en annan nybörjare. Vi hoppas att du gillar det!
Annonsnätverk: EZmob
Annonsformat: Popunder
Erbjudande: Ladda ner musik APP (Se Mobidea-erbjudanden)
Vertikal: Underhållning
Geo: USA, CA
Enhet: Mobiltelefon
OS: iOS
Spenderat: $2218
Inkomst: $4490
ROI: 202 %
Vem är EZmob?
EZmob DSP är en lättanvänd medieköpplattform för självbetjäning för marknadsförare, medieköpare och affiliates. EZmob DSP gör det också möjligt för direkta publicister att integrera annonsformat (pop, display och push) för att tjäna pengar på sina webbplatser och appar.
Vad handlar den här guiden om?
Affiliate-marknadsföring är nytt för många av våra kunder och testerbjudanden kan vara lönsamma, men när du har en snäv budget och behöver se omvandlingar ske nu istället för senare, måste du ställa in din kampanj för att lyckas innan du ens når ”kör” ’ knapp.
Vi uppskattar att många av våra kunder lär sig via onlinekurser, YouTube-videor och genom andra sätt och fallstudier som visar hur annonsnätverk och medieköp fungerar.
Kolla gärna in EZmob-bloggen eller helpdesk för att få avgörande råd om hur du får ut det mesta av din budget med EZmob DSP.
Åh, och självklart har vi en särskild kampanj för Mobidea Academy-läsare!
Specialerbjudande: Få $50 tillagda GRATIS när du testar $150 i budget som första insättare.
Det finns en kort checklista du bör gå igenom innan du ens ställer in ditt erbjudande på något DSP- eller mobilannonsnätverk:
- Ställ in din konverteringsspårning: Omvandlingsspårning är nyckeln till att öppna dina ögon när det kommer till vad som fungerar med din kampanj. Läs mer här.
- Läs erbjudandets KPI: Det blir extra svårt att uppfylla annonsörens KPI:er. Chatta med din affiliate-chef och förstå hur komplexa KPI:erna är och vad du behöver göra för att uppfylla dem. Kontrollera om pop- eller push-trafik ligger inom erbjudandets riktlinjer.
- Förstå måtten: Förstå hur många klick eller visningar du behöver köpa och hur många det ska ta för att uppnå en konvertering. Tillåt dig själv lite rörelsefrihet, men totalt sett är det viktigt att förstå att du bör se en omvandling inom t.ex. $2-3 från början, men att den bör nå $1-1,5 när du har spenderat halva din budget. förstå hur mycket utrymme du har för experiment.
- Rikta väl: Förstå den exakta inriktningen som krävs för att ditt erbjudande ska konvertera. Vissa viktiga inriktningsfunktioner kan inkludera specifika webbläsare, operatörer, operativsystemversioner etc. Se till att du riktar in dina kampanjer inom dessa gränser. Tips: om du marknadsför en app som tar mycket utrymme (till exempel över 200 MB) kanske det inte är klokt att rikta in sig på icke-WiFi-anslutna användare som kanske inte vill spendera sin dataplan på att ladda ner din app.
- Testa: Innan du startar, chatta med vår chef, be om att en testkonvertering skickas in och se till att spårningen är redo för konverteringar.
I den här guiden kommer vi att använda popunder-annonser, främst för att de är billiga, effektiva och lätta att skala. Popunder-bud börjar på 20c för 1000 visningar, vilket innebär att användare faktiskt kommer att landa på din målsida 1000 gånger för bara 20c.
Naturligtvis finns det en nackdel med pops som den extra volymen och den höga trafikhastigheten när kampanjerna börjar köras, men det löses enkelt genom att begränsa din dagliga kampanjbudget och öka ditt bud för att nå utgivare med högre värde och skapa en snävare frekvenstak för att engagera fler unika användare per dag.
Förutom popunder-annonser kan du hitta push-meddelandeannonser som väldigt engagerande och effektiva i de flesta kampanjer som popannonser fungerar för.
Hur väljer man ett erbjudande och GEO?
Ibland verkar det finnas miljontals affiliateerbjudanden att välja mellan, några överlämnade från nätverk till nätverk, några genererade direkt av apputvecklarna och även om mätvärdena liknar varandra, är det nyckeln till din ROI att välja ett erbjudande som ligger närmare källan.
Tänk på att när du handlar efter ett utmärkt erbjudande att testa, måste du skapa bra annonsmaterial, målsidor och innehåll för att passa mycket med din marknadsföring, så välj något som du kan leverera bra på.
Erbjudandet
I det här fallet marknadsför vi en musikunderhållningsapp som är tillgänglig online och via var och en av appbutikerna.
- Comvandlings-KPI:er: Konverterar vid köp – amerikansk produktsida
- Andra tekniska krav: Använd &sub3= för språk och använd &sub4= för valuta
- Länder: USA, CA
Eftersom det här erbjudandet betalar sig vid rea är inriktningen mycket bred. Efter att ha diskuterat med affiliate-chefen kunde jag ta reda på vilken inriktning som skulle vara lättare att konvertera till.
Kampanjens inställningar
Om du kan designa och distribuera dina egna förlandare rekommenderar vi starkt att du gör det. Om inte, börja med vad som erbjuds av affiliatenätverket och diskutera prestandafunktioner som kan fungera för din kampanj från din affiliatechef.
Att ha en bra målsida är nyckeln i en popunder-kampanj av uppenbara skäl. Se till att du har några varianter av din målsida och att ditt webbhotell kan hantera att flera tusen användare per timme går in på dina sidor.
Prelandern
Innan du startar en kampanj rådgör med vår DSP-chef och se till att använda EZmobs bäst presterande kanaler för ditt erbjudande.
Börja med ett lågt bud för att förstå hur konkurrenskraftig du bör vara för den trafik du riktar in dig på.
Det lägsta budet för poptrafik är bara $0,20, börja med det och öka det allt eftersom. Läs mer om vinstpriser här.
Inriktning
Optimering
Ge din kampanj lite utrymme att ”andas” innan du börjar ta bort placeringar.
Det viktigaste i din optimeringsstrategi är att behålla kvalitetsplaceringar som levererar trafik och undvika mindre effektiva utgivarplaceringar, men du bör ändå ge en chans för placeringar som kan fungera bra för dig under ett lägre bud eller en snävare inriktning som du kan använda på en dubblettkampanj. Läs mer om optimering i EZmobs HelpDesk.
När du har din lista över konverterande placeringar, duplicera din kampanj och vitlista endast de placeringar med ett högre bud. som borde hjälpa dig att få fler konverteringar. Du kan svartlista dessa placeringar på din ursprungliga kampanj för att undvika att konkurrera med dig själv, även om det högre budet vinner visningen.
När du förstår vilka placeringar som konverterar bra för din vitlistade kampanj, kontrollera vilket bud som ger dig den bästa vinstfrekvensen och fortfarande producerar ROI globalt.
Om du behåller denna praxis i några dagar till bör du ha några pålitliga subID:n som du kan räkna med för att konvertera för mer än bara ett erbjudande.
Håll din nyförvärvade lista till hands för framtida erbjudanden under liknande vertikaler som du kan välja att köra i framtiden.
Några andra optimeringstips kan inkludera:
- Kampanjschemaläggning – kontrollera om din kampanj sannolikt kommer att konvertera bättre under specifika timmar på dygnet och tillämpa den schemaläggningen på kampanjnivå.
- Segmentera rapporter av webbläsare, operativsystemversioner, operatörer etc., och tillämpa justerade bud för att styra dina bud i din vitlista eller globala kampanjer.
Läs mer om annonsörsrapporter här.
Poängen
Att arbeta med ett gediget affiliatenätverk och ett erbjudande som fungerar är nyckeln till att alla kampanjer ska fungera.
Genom att tillåta din kampanj att samla in tillräckligt med data som sprids runt olika inriktningsgrupper får du mer utrymme för optimering.
Duplicera dina kampanjer och vitlista placeringar eller subID:n som konverterar bra för dig, bjud högre på kampanjen, kontrollera och skala den med daglig budget och tak.
Testa flera erbjudanden och segmentera dina kampanjer efter vitt skilda inriktningsfunktioner som operativsystem och länder eftersom placeringar kan fungera annorlunda.
Rådfråga dina DSP-chefer och få expertråd via chatt på plats, e-post (support@ezmob.com) eller EZmobs kunskapsbas.
Annons
Affiliate Industry Affiliate Guides Fallstudie