Hur utnyttjar du som företag användargenererat innehåll?
Vi vet alla att UGC är mycket mer trovärdigt än innehåll som produceras av varumärken. Detta gäller särskilt vid visuellt innehåll.
Dagens konsumenter är inte lätta att påverka av reklam. De kommer att göra sin forskning och se vad andra har att säga om en produkt eller ett varumärke innan de fattar ett köpbeslut.
Faktiskt, 85 % av konsumenterna litar på visuellt innehåll som genererats av andra (deras vänner, andra användare, influencers, etc.) mer än de litar på foton eller videor producerade av varumärken.
UGC är så kraftfullt på grund av dess autenticitet. Så om UGC har så mycket inflytande på dina kunders beslutsprocess, hur använder du detta till din fördel?
Tja, det är väl lätt? Du spårar ditt varumärkes (eller produkt, evenemang, företag) hashtag på Instagram och tittar på inläggen som är geotaggade på din fysiska plats (om ditt företag har en), och du använder en del av det bra användargenererat innehåll för att ge ett lyft till din marknadsföring på sociala medier.
Om det bara vore så enkelt. Det finns upphovsrättslagar som både individer och varumärken måste följa när de använder andras innehåll.
I vissa fall räcker det inte att ens ge kredit till innehållsskaparen och att använda UGC kan göra mer skada än nytta för ditt varumärke.
Så hur utnyttjar du UGC i stor skala samtidigt som du är uppmärksam på författarens rättigheter?
Hur ber du om lov och ger kredit för varje bild eller video du lägger upp igen utan att det tar för mycket av din tid?
Det finns ett verktyg för det och det heter Kryssa. Det här verktyget har skapats specifikt för att hjälpa dig att få juridiska rättigheter att använda innehåll som genererats av andra, samtidigt som det ger korrekt attribution.
Det är en enorm tidsbesparing och det är särskilt användbart för företag med en fysisk plats eller byråer som gör marknadsföring på sociala medier för dem.
Hitta användargenererade foton och videor med Tack
Med Tack kan du lägga till din företagsplats, såväl som alla andra närliggande platser som kan tillföra värde till ditt företag, så att du enkelt kan hitta inlägg taggade på de specifika platserna.
Förutom att lägga till platser kan du också lägga till hashtags och sedan söka användargenererat innehåll med hashtag.
Till exempel har jag lagt till #razorsocial så att jag kan hitta alla bilder och videor som inkluderar mitt företags hashtag. Du kan lägga till alla hashtags som är relevanta för ditt varumärke eller dina produkter. Här är ögonblicksbilden av resultaten jag fick när jag klickade på min hashtag:
Det här är ganska coolt, eller hur? Nu kan jag granska alla bilder och välja ut de jag vill dela om på mitt Instagram-konto. Men innan jag faktiskt kan göra det måste jag se till att skaparen är okej med att jag publicerar deras innehåll igen.
Begär tillåtelse att publicera om
När du hittar innehållet du vill använda i din marknadsföring kan du nu enkelt be om skaparens tillåtelse direkt från verktyget.
En kreatör kan vara ditt fan, kund eller framtida kund, och du måste se till att det inte finns några konflikter och att du har rätt att använda deras innehåll.
Det här är helt enkelt en bra affär, men eftersom så många människor aldrig ber om lov eller ger kredit, kommer innehållsskapare att uppskatta din insats.
När du klickar på kommentarsikonen på bilden du vill begära tillstånd för att publicera igen, ser du något i stil med detta:
Du skriver in en kommentar och ber personen som skapade bilden om tillåtelse att använda den. När de ger dig grönt ljus kommer det att spelas in i Tack.
Varje enskild bild eller video som du får omposteringsrättigheter för kommer att vara tillgänglig i Media Library på ditt Tack-konto.
Innehållet kommer att kategoriseras efter typ (bild, video), plats och hashtags, men du kan även tagga bilderna och göra en snabb sökning efter tagg för att hitta exakt det du letar efter.
Detta kommer att vara särskilt praktiskt när du har ett stort bibliotek med kurerat innehåll som du nu har tillstånd att dela med din publik.
Dela med din publik
Nu när du har tillstånd att använda innehållet kan du visa det på din Instagram profil eller till och med använda den för Instagram-annonser. Som jag nämnde i början av artikeln kommer människor att svara på användargenererat innehåll mycket bättre än om du skapar dina egna annonser från grunden.
Tack har också en widget som du kan använda för att hämta bilder från Tack-biblioteket och bädda in dem på din webbplats.
Här är ett exempel på hur One World Observatory använder Tacks widget för att visa sina gästers foton på deras webbplats.
Sammanfattning
Tack är ett mycket användbart verktyg för företag som vill införliva innehåll som andra (fans, kunder, framtida kunder, etc.) skapat kring sitt varumärke i sin marknadsföringsstrategi.
Det sparar mycket tid eftersom du inte behöver söka efter innehåll manuellt och be om tillåtelse att använda det. Men den bekvämligheten kommer med en prislapp.
Det finns en 14 dagars gratis provperiod som du kan registrera dig för att testa verktyget, men efter provperioden måste du uppgradera till en av betalda planer från $99/månad för en enskild användare.
Verktyget är helt Instagram-fokuserat och detta kan vara en deal breaker för vissa användare, medan andra kan tycka att dess smala fokus passar deras behov precis perfekt.
Om Instagram är en stor del av din marknadsföring på sociala medier, och det är där de flesta av din publik spenderar sin tid, än du borde definitivt prova Tack och börja lägga till UGC till mixen mer effektivt.
Har du testat Tack än? Vad sägs om något liknande verktyg? Låt mig veta i kommentarerna!