Perioden från nuvarande fredag till följande måndag är en av de hetaste tiderna för e-handel. Förra året, Cyber Monday var den bästa dagen någonsin för e-handel i USA. Som B2B-bloggare erbjuder denna shoppingbonanza en fantastisk chans att få några av dessa söta affiliate-provisioner genom att rekommendera produkter som du verkligen gillar och rekommenderar till din publik.
Här är snabba innehållstips för att få ut det mesta av Black Friday:
1. Skapa en erbjudandensida
Är du en del av några av dessa programvaruföretags affiliate-program som du använder dagligen? Då är jag säker på att de kan ha skickat specialerbjudanden till dig. Det är dags att sammanställa dina favoriter på en erbjudandensida. Glöm inte att lägga till en rad kommentarer som anpassar varför du rekommenderar den specifika produkten till din publik. Genom att lägga till din egen erfarenhet kan du skapa förtroende hos din publik och uppmuntra dem att registrera sig för produkter du rekommenderar.
Slutligen kan du antingen gruppera dem efter bransch, till exempel ”bästa Black Friday-webbhotellerbjudanden”, som Jag har gjort här. Eller så kan du till och med skapa en allmän sida som kan leva på din webbplats meny.
2. Placera erbjudandelänkarna framträdande på din webbplats
Har du sammanställt de bästa erbjudandena? Bra, placera dem nu i sidfoten på din webbplats eller i din webbplatss översta navigering. Ännu bättre, gör båda. Detta skulle säkerställa snabbare genomsökning av Googles sökmotorrobotar, låta sidan få en del av länkjuice från andra sidor på din webbplats, och även bättre synlighet från nya läsare som kommer till din webbplats. Till exempel, här är Shoutmelouds hemsida (med en länk till deras erbjudandensida i toppmenyn):
Vissa bloggare tenderar också att lägga erbjudandensidorna i en flik på sin hemsida. Om du enkelt kan hantera logistiken här, gör detsamma. Annars kan du också överväga att använda en global pop-up för din webbplats (på WordPress finns ett verktyg som heter Optinmonster för detsamma). Detta kan leda människor till din erbjudandensida.
3. Skicka e-postmeddelanden till dina e-postprenumeranter
Slutligen kan du också informera din lojala publik om specialerbjudandena och några av dina favoriterbjudanden. Kom ihåg att följa riktlinjerna för leverantörer av e-postmarknadsföring – många är emot att sätta affiliate-länkar i meddelanden du skickar. I ett sådant scenario kan en länk i e-postmeddelandet till ett blogginlägg som delar de bästa erbjudandena fungera bra. Ret med rabatterna som erbjuds av företag för att få folk att klicka på länken. Här är ett exempel på e-post från Matthew Woodard som delar en länk till sin ”Black Friday Marketing Deals Portal”:
Åh, och om erbjudandensidan och att dela direktlänkar till programvara låter för säljfrämjande kan du också dela med dig av inspirerande idéer i ett blogginlägg som ”idéer för inredning av konsolbord” (exempel här). Sådana artiklar är särskilt relevanta i en situation där läsarna måste visualisera föremålen innan de köper.
När du väl har sammanställt sådana idéer, glöm inte att placera dem på framträdande platser på din webbplats, som vi diskuterade tidigare.
Slutgiltiga tankar
Och det är allt. Små justeringar och att göra till och med en handfull försäljning på Black Friday kan gå långt för att bygga fart för din webbplats tillväxt. Kom ihåg eftersom tiden är mindre, försök att skapa ett enkelt 500-ords inlägg eller e-post som sammanställer de bästa erbjudandena över att försöka vara heltäckande – att komma i tid är nyckeln. Låt mig veta om du har några andra Black Friday-marknadsföringsidéer för bloggare i kommentarerna nedan.
Obs: Ursprungligen dök en version av denna artikel upp på Telfeed ursprungligen.
Inlägget 3 Quick Black Friday-tips för B2B-bloggare dök upp först på Business 2 Community.