Har du ibland svårt att fokusera på dina viktiga uppgifter? Startar du för många uppgifter och projekt men avslutar aldrig några? Och du uppnår inte de resultat du letar efter som ett resultat?
Om du svarar ja på någon av frågorna beror det förmodligen på att du inte hanterar din tid särskilt effektivt. Följande tips hjälper dig att hantera din tid och få saker gjorda snabbt och effektivt.
1. Bli tydlig med vad du vill uppnå
För det första arbetar du med ett projekt eller en uppgift för att uppnå något. Men om du inte är tydlig eller inte vet exakt vad du vill uppnå, kommer det att vara svårt för dig att veta vilka steg du behöver ta för att uppnå dina mål och du kan inte förbli motiverad.
Så bestäm vilka dina kortsiktiga och långsiktiga mål är och sätt deadlines för dem. Till exempel, vad vill du få eller uppnå om ett år, eller fem år från nu? Vad händer om en vecka, en månad eller 6 månader? Och vad behöver du göra för att uppnå både dina långsiktiga och kortsiktiga mål och när?
Få först den allmänna, stora bilden av de steg du behöver ta på lång sikt. Ange sedan specifikt vilka uppgifter du behöver utföra nu.
2. Hitta en ansvarspartner
En av de största sakerna med att vara egen företagare är friheten att inte behöva rapportera till en chef eller göra det du väljer att göra. Men det kan också vara en dålig sak om du inte vet hur du ska hålla dig ansvarig.
Sanningen är att det inte alltid är lätt att hålla dig ansvarig eller sätta upp dina mål, skapa handlingsplaner och kontrollera dina framsteg, helt på egen hand.
Vad du istället kan göra är att komma överens med någon annan om att bli ansvarspartner till varandra. Du kommer att dela med dem om dina mål och handlingsplaner och de kommer kontinuerligt att kontrollera dina framsteg, påminna dig om dina handlingsplaner och då och då ge dig en vänlig spark i baken. Du kommer också att återgälda och göra samma sak mot dem så att ni båda kan hålla er på rätt spår och fokuserade på att uppnå dina mål.
3. Ta itu med dina viktiga uppgifter först
Ibland kan din att-göra-lista innehålla många saker och om du börjar din dag med uppgifter som inte är viktiga eller brådskande, kan du komma till slutet av dagen utan att åstadkomma någonting av betydelse.
För att undvika att detta händer, bestäm vilka dina viktiga uppgifter är och gör dem först. Även om du inte har gjort allt på din att göra-lista vid slutet av dagen, kommer du fortfarande att åstadkomma mycket. Kom ihåg att 80/20-regeln alltid gäller.
4. Ordna dina filer och mappar på ett organiserat sätt
Ibland kan vi slösa bort flera minuter mitt i en uppgift på att bläddra igenom mappar bara för att hitta en enda fil.
Att inte kunna hitta det du vill ha när du vill ha det kommer inte bara att slösa bort din tid utan också förstöra dig från att fokusera på det du jobbar med.
Ta dig tid och organisera dina mappar på ett sätt som du kan för att hitta filer snabbt och enkelt. Till exempel, om du arbetade på ett antal webbplatser, kan du skapa olika mappar för varje webbplats med namn som ”Site1”, ”Site2” etc…
Om du sedan vill starta en artikelmarknadsföringskampanj för att marknadsföra din webbplats nummer 1, till exempel, skulle du skapa en ny mapp med namnet ”Artiklar” under mappen ”Site1” och lagra dina nyskrivna artiklar i den mappen.
Kom med ett filhanteringssystem som fungerar bäst för dig så snart du kan. Genom att göra det kan du spara tid och hålla fokus.
5. Skaffa en privat arbetsplats
En annan bra del med att driva ett onlineföretag är att du kan arbeta var som helst eller var som helst. Du kan arbeta på ett kafé eller i ditt sovrum i din pyjamas så länge du har en dator och internetuppkoppling.
Men om du verkligen vill ta ditt företag till nästa nivå måste du överväga att skaffa ett privat utrymme som är fritt från förstörelse så att du kan arbeta oavbrutet. På så sätt kommer din produktivitetsnivå att höjas och du kan uppnå mer.
6. Blockera webbplatser för sociala medier
Hur många gånger har du någonsin sett dig själv att chatta, titta på videor, kolla e-postmeddelanden eller snabbmeddelanden på webbplatser för sociala medier mitt i en uppgift? Du kan lätt komma åt sidan och upptäcka att du spenderar mer tid än nödvändigt på dessa webbplatser.
Om du inte kan stoppa eller begränsa dig själv kan du använda verktyg som ”Anti-social” för att blockera webbplatser för sociala medier på din dator.
Där har du det, sex tips för att bli mer produktiv. Sammantaget, om du sätter upp tydliga mål, blir ansvarig och undviker förstörelser, kan du uppnå vad du vill i din marknadsföring online.
Har du några andra tips för att få saker gjorda ännu snabbare?