Vad är det viktigaste du kan göra för att förbättra kundrelationerna? Svaret är enkelt och självklart: förbättra kundservicen. Dessa kundtjänsttips hjälper dig att göra det. Oavsett hur bra din produkt eller hur bra ditt team är, kommer dina kunder att komma ihåg din direkta relation med dem. Därför lönar det sig att utbilda sina anställda för att ha en positiv inverkan på varje kund.
I slutändan är din kundtjänstpersonal din organisations ansikte utåt, och deras kompetens och kvalitet kommer att definiera deras erfarenheter. Ett kraftfullt företag har redan fantastiska kunder. Bra kundservice handlar om att vara uppmärksam på dina kunders behov och önskemål. Dessutom kommer dina kontakter att stagnera om du inte alltid letar efter sätt att förbättra kundservicen.
Här är några kundtjänsttips för att hjälpa ditt team att förbättras:
Tips #1. Förbättra kundserviceförmågor.
Se först till att din kundtjänst har förmågan att hantera konsumentförfrågningar. Ingen mängd CRM-program kan kompensera för detta. Men vilka förmågor bör en kundtjänstrepresentant ha?
- Sinne för humor. Kunder kan bli arga. Andra kommer att bli förbryllade. Andra pratar helt enkelt. Ditt team måste kunna hantera dem alla och leverera samma servicenivå.
- Anpassningsförmåga. Varje konsument är unik, och vissa verkar förändras från vecka till vecka. Därför ska du kunna hantera det oväntade och anpassa dig efter kundens humör. Bra kundservice kräver en ständig inlärningsprocess.
- Utmärkt kommunikationsförmåga Se till att du säger exakt vad du menar. Ingen vill tro att de får 50 % rabatt när de faktiskt får 50 % mer varor. Avsluta dessutom aldrig ett samtal utan att bekräfta att kunden är nöjd.
- Arbetsmoral. Kunder uppskattar en representant som kommer att följa upp deras ärende. Samtidigt måste du kunna hantera din tid väl och inte slösa bort den på en kund medan andra väntar. Därför är fokus nödvändigt för att hitta rätt balans.
- Kunskap. I slutändan litar dina kunder på din produktkunskap. Vet därför tillräckligt för att svara på de flesta frågor och vet vart du ska vända dig om frågorna är för svåra eller tekniska. Var dock inte rädd för att säga att du inte vet. Dina kunder kommer att uppskatta både din flit och din uppriktighet.
- Tjock hud. Att acceptera skuld eller negativ feedback är avgörande. Kundnöjdhet är av största vikt, oavsett om ditt team interagerar direkt med kunder eller ber om input via sociala medier.
2. Undersök varje kontaktpunkt.
En dålig kundupplevelse när som helst i ditt förhållandes livscykel kan vara skadligt. Därför måste du ha rätt kompetens tillgänglig vid rätt tidpunkt. Fokusera dessutom på kritiska beröringspunkter. Se dock också till att du har en komplett bild av kundupplevelsen för att undvika kostsamma serviceluckor.
3. Förbättra kundinteraktioner.
Det hjälper om din personal har rätt kompetens. Men de måste fortfarande relatera till dina kunder. Här är några kundtjänsttips för att ge bästa service:
- Be säljare att hitta en gemensam grund med de personer de hjälper. Denna kunskap hjälper till att lösa konflikter genom att humanisera relationen och uppskattar kunder till din representant och i slutändan ditt företag.
- Lyssna aktivt på dina kunder. Ställ frågor för att förtydliga och upprepa vad kunderna säger. Uppmuntra dem genom att säga saker som ”Jag förstår hur du känner” eller ”Jag förstår din frustration.”
- Erkänn dina fel, även om du hittar dem först. Detta återställer förtroendet och förtroendet.
Det låter dig också återta kontrollen över situationen och åtgärda problemet. - Uppföljning efter problem. Se till att det finns upplösning och att dina konsumenter är nöjda. Att skicka ett uppföljande e-postmeddelande eller feedbackundersökning visar kunden att du fortfarande är på deras sida.
4. Utöka din kundservicestrategi.
Dina anställda kanske kan interagera med dina kunder. Men hur behagar du kunder som organisation? Gör därför dina kunder nöjda med dig innan de har en chans att klaga. Hur gör du det här?
- Var övertygande. Dina kunder vill prata med riktiga människor, inte bots eller vanliga frågor.
Använd därför sociala medier och kommentera dina konsumenters inlägg. Dessutom publicera bilder och bios online. Detta visar för dina kunder att du är mänsklig. - Dyka upp. Att ge en personlig touch inkluderar att vara tillgänglig. Var alltid flexibel, speciellt om dina kunder befinner sig i olika tidszoner.
- Tillgodose dina kunder. Se till att du tillfredsställer dina kunder noggrant. Överväg därför att tilldela säljare till enskilda kunder för att främja relationer. Visa dessutom din uppskattning genom att ge dina bästa kunder VIP-behandling.
- Bilda grupper. Behandla dina konsumenter som värdefulla medlemmar i en gemenskap. Du kan ansluta kunder via webbseminarier, sociala medier, interaktiva webbplatser, mässor eller konferenser.
5. Representanter som är engagerade är mer effektiva.
De bästa kundtjänstfärdigheterna och utbildningen i världen spelar ingen roll om dina representanter är mindre än entusiastiska. Att förbättra medarbetarnas engagemang gynnar också kunderna. Anställda som är missnöjda kommer sannolikt inte att säga ifrån. Överväg därför en anonym tipsbox eller en medarbetarengagemangsundersökning.
En stödjande personal är ett av de bästa kundtjänsttipsen. Ibland innebär det att du måste krypa ihop och uppmuntra dig själv innan en lång arbetsdag.
6. Tillåt kunder att lämna feedback.
Oavsett hur proaktiv du är kan du aldrig förutse varje kunds bekymmer. Skapa därför en enkel mekanism för kunderna att ge feedback. På så sätt kan du lära dig om deras erfarenheter.
Att ha ett sätt för kunder att ge feedback gör det dessutom lättare att lära sig vad som behöver förbättras. Dessutom hindrar det arga konsumenter från att ventilera på offentliga forum som dina sociala medieplattformar. Dina kunder kommer alltid att märka ditt engagemang för att erbjuda förstklassig, proaktiv kundservice.
Bildkredit: Andrea Piacquadio; Pexels; Tack!