Att starta ett företag och underhålla kräver en hel del ansträngning, och att göra din närvaro känd är en betydande del av denna utmaning. Detta är vad ett startupföretag alltid tar sig an.
Om du siktar på att trivas på en marknadsplats där många startups misslyckas, bör varje steg du tar vara välplanerat och noggrant implementerat.
Den mest utmanande uppgiften för startupföretag i tidiga skeden är att göra sina tjänster och produkter kända oavsett hur framgångsrika de är. Traditionella marknadsföringsstrategier fungerar inte alltid för startup-marknadsföring och varumärkesutveckling.
Startupföretag behöver en väl fungerande marknadsföringsstrategi som passar deras specifika mål. Den här typen av strategi inkluderar att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar, vad man ska prioritera för att få en konkurrensfördel.
Vad är tidig start? Här kommer vi att ge lite information om startups i tidiga skeden, prata om några viktiga faser i en solid marknadsföringsstrategi och ge lite taktik för att utveckla en sådan strategi som hjälper din startup att växa.
Vad är en tidig start?
Det tidiga stadiet är en term som används för de tidiga dagarna av en startup som försöker utveckla och marknadsföra sin produkt eller tjänst. Nystartade företag i ett tidigt skede är oroliga för att etablera en kundbas och söka ett adekvat kassaflöde.
Startuper i tidiga skeden kan snabbt ändra sina funktioner, prissättning eller varumärkespositionering. En gå-till-marknadsstrategi för startups som har sina tidiga dagar är bland de mest användbara sakerna att göra.
Vad är en Go-to-Market-strategi?
En go-to-market (GTM)-strategi är de åtgärder som vidtas när en produkt förs ut på marknaden eller introduceras för en ny typ av kund. Denna handlingsplan vägleder och stödjer företag genom denna nya process. Strategin innehåller i allmänhet en affärs- och försäljningsplan baserad på målgrupp och marknadssituation.
En go-to-market-strategi har en smalare räckvidd som fokuserar på den initiala produkten. Som startupägare i ett tidigt skede som behöver vara flexibel för att anpassa sig efter marknaden måste din go-to-market-strategi vara tillräckligt smidig för att uppdateras. Men det måste också vara tillräckligt omfattande för att ge dig bättre resultat på lång sikt.
Att utveckla en gå-till-marknadsstrategi för att bygga ditt varumärke kan låta svårt, men det är inte alltid fallet. Om du inser att varje produkt och marknad är olika kan du komma på en genomtänkt marknadsföringsstrategi som använder dina resurser för att framgångsrikt underhålla din produkt.
Här är några steg som kan vidtas.
Undersök marknaden för din målgrupp
Marknadsundersökningar för nystartade företag är avgörande för att avgöra om det tänkta företaget är genomförbart eller inte.
Marknadsundersökningar är en stark aspekt av din go-to-market-strategi när den utförs med ärlighet och realism. Om svaret på genomförbarhetsfrågan är nej, vore det bäst att stoppa planerna även om det är svårt att möta det. Men om svaret är ja kan du med säkerhet fortsätta.
Din andra fråga blir då hur man värderar uppstart i ett tidigt skede för att upprätthålla produktionen. Dina svarare är dina investerare. Du behöver en handlingsplan att presentera för investerare och få dem att involvera.
I denna fas kan du fundera över vilket problem ditt företag exakt löser och vilken inverkan du kommer att ha på din målgrupp. Då kan du övertyga dina investerare.
Identifiera och segmentera dina kunder
För att ha en stark inverkan på din målgrupp måste du först identifiera dem. Om du segmenterar dina kunder kan du beskriva alla huvudtyper av individer som eventuellt efterfrågar din produkt på den marknaden.
Du bör utveckla en handfull olika personas enligt olika segment så att du kan skicka raka meddelanden till dina potentiella kunder. Segmentera dina kunder med hänsyn till olika kriterier som demografi, plats, jobbposition och de enheter de använder.
Du bör tänka på dina kundsegments huvudsakliga mål, smärtpunkter, värderingar, budgetnivåer.
Så småningom kan du ta reda på hur de kan engagera sig i din produkt eller tjänst på det mest idealiska sättet.
Att få värdefull feedback är en viktig del av marknadsföring i ett tidigt skede. Du kan delta i direkta kundintervjuer för att få direkta användbara insikter.
Anonyma undersökningar kan också hjälpa dig att nå en mångfaldig publik och lära känna deras smärtpunkter. Även om de kanske inte alltid är direkt tillämpliga på din produkt, bör du också noga följa branschrapporterna.
Tänk på ditt varumärke
Du försöker fånga din publiks uppmärksamhet och ge ett pålitligt första intryck för att växa, så hur du uttrycker ditt varumärke är extremt viktigt. Varumärke förtjänar prioritet, särskilt om du går in på en ny marknad.
För framgångsrik startup-branding bör du överväga din önskade image jämfört med andra startups på din marknad.
Om du till exempel försöker nå unga och innovativa företag i en B2B-miljö är det bättre om ditt varumärke är kompatibelt med detta mål. Du bör positionera ditt varumärke som ungt, innovativt och spännande.
Beroende på ditt teams arbetsomfattning kan du få hjälp av en varumärkesbyrå för din go-to-market-strategi. Även om det verkar för mycket att jobba med en byrå för ett tidigt skede, förstör byråer inte alltid din budget, istället har de potential att betala av det du spenderar. En av de bästa varumärkesbyråerna för nystartade företag kan ge dig givande resultat.
Planera din marknadsföringsstrategi
En annan taktik är att arbeta med en tydlig marknadsförings- och försäljningsstrategi som passar dina affärsmål och riktar dig mot kunder. Om du stödjer din marknadsundersökning med relevant branschdata kan du identifiera vilka marknadsföringsmetoder som hjälper din startup i ett tidigt skede att växa.
Det finns några vanliga och användbara digitala marknadsföringsstrategier som du kan använda. Innehålls- och SEO-marknadsföring kan hjälpa dig att förvandla din kalla publik till heta leads och öka din försäljning. Betalda reklamkampanjer via Google, Twitter och LinkedIn kan öka ditt innehåll och hjälpa dig att nå nya kunder.
E-postmarknadsföring är en annan enkel och lönsam metod genom vilken du kan förse dina prenumeranter med relevant information och bygga förtroende med dem.
Du behöver inte använda alla strategier som verkar effektiva. Som en del av din go-to-market-strategi kan du fokusera på vad du har råd med initialt.
Du kan vända dig till en digital marknadsföringsbyrå för att hjälpa dig med implementeringen av lämpliga marknadsföringsstrategier. Kom ihåg att det också är viktigt att mäta din framgång eftersom det låter dig förutse ditt nästa steg.
Du kan ta en titt på KPI:er för startup-marknadsföring. Genom att titta på några nyckeltal kan du spåra vad som inte fungerar så att ditt företag kan anpassa sig och utvecklas.
Dessutom kommer en bra lokal strategi för att generera potentiella kunder hjälpa ditt företag att få stora kunder. Du kan också överväga detta för din marknadsföringsstrategi. Om du undrar hur man gör lokal leadgenerering, förklarar John Lincoln, VD på Ignite Visibility Agency i sin artikel.
Att lansera en ny produkt eller tjänst tar mycket tid och lagarbete. En väl utformad gå-till-marknadsstrategi kan dock spara mycket tid och pengar.
De steg som krävs kan tyckas överväldigande i början, men att utveckla en gå-till-marknadsstrategi är inte särskilt krävande. Att följa en inflytelserik blogg för startup-marknadsföring kan ge dig en allmän känsla för vad du behöver uppnå.
En effektiv go-to-market-strategi för din startup i ett tidigt skede handlar om att tillfredsställa dina kunder och överraska dina konkurrenter. När du hittar dina fokuspunkter och stödjer dem med omfattande forskning och noggrann implementering, kommer den framgång du förväntar dig att komma.