Du lägger mycket kraft på dina kampanjer i sociala medier. Men hur skulle du veta om det fungerar? Tja, du kan testa att mäta din avkastning på investeringar i sociala medier (ROI).
Men hur kommer du att mäta ROI på sociala medier? Är det inte för mycket jobb? Oroa dig inte. Vi kommer att göra det lättare för dig. Det här blogginlägget tar dig igenom hur du beräknar ROI på dina Instagram- och Facebook-annonskampanjer. Du kommer också att få några tips för att få ut det mesta av din ROI-siffra och öka din verksamhet.
Innehållsförteckning:
Social media ROI är vad du får tillbaka från alla dina investeringar på sociala medier. Dina investeringar är inte begränsade till bara pengar. Den tid och ansträngning du lägger ner bör också beaktas.
Här är en enkel formel för att mäta ROI på sociala medier:
(Erhållet värde – gjord investering)/gjord investering * 100
Social media ROI visar den påtagliga avkastningen du får från all tid, pengar och ansträngningar som spenderas på sociala mediekampanjer. Om du får en positiv ROI betyder det att ditt företag genererar avkastning från din investering. Men om din ROI är negativ är det dags att tänka efter noggrant eftersom dina investeringar är mer än din avkastning.
Du har inte råd att ignorera din ROI för sociala medier medan du gör din sociala mediestrategi. Det är för att det talar om för dig vad som fungerar och vad som inte fungerar. Så du kan göra nödvändiga ändringar i din strategi om din ROI är negativ eller inte tillfredsställande.
På samma sätt kan beräkning av ROI hjälpa dig att bevisa värdet av ditt arbete för andra i ditt företag.
Anta att du måste övertyga ekonomiavdelningen att höja marknadsföringsbudgeten för sociala medier. Du kan bara inte gå och säga åt dem att göra det. Du måste visa att dina marknadsföringsstrategier för sociala medier fungerar. Och din positiva ROI kommer att tala för sig själv. När allt kommer omkring, vem vill inte investera i strategier som hjälper verksamheten att växa?
Att beräkna avkastning på sociala medier var inte så populärt för ett decennium sedan. Men saker och ting förändras nu. I en nyligen genomförd undersökning gjord av Hootsuite, 80 % av de tillfrågade sa att de var säkra på att mäta ROI för sociala medier.
Nu vet du formeln för att beräkna ROI för sociala medier. Låt oss göra det enklare genom att täcka några handlingsbara steg.
Steg 1: Ställ in konverteringsspårning
Omvandlingsspårning är att övervaka handlingar från din målgrupp och potentiella kunder. Det hjälper dig att förstå om deras handlingar uppfyller dina affärsmål. Det är det första steget för att beräkna din avkastning från reklam i sociala medier.
Men vad ska du spåra? Tja, det beror på dina mål för sociala medier. Till exempel kan du behöva spåra en eller flera av följande.
- Oavsett om dina kunder gör inköp
- Kundvagnshistorik
- Hur många personer registrerar sig för din e-post marknadsföring från Facebook och Instagram
- E-bok nedladdningar
Analys- och reklamverktyg låter dig spåra din konverteringsdata. Vilket verktyg du använder beror på vilken plattform du lägger ditt innehåll på.
Den goda nyheten är att du inte behöver några externa verktyg för att övervaka dina konverteringar på Facebook. Facebook-annonshanteraren har en funktion som kallas Facebook-pixel som hjälper dig att spåra omvandlingar från Facebook-annonser.
Följ dessa enkla steg för att ställa in konverteringsspårning på Facebook-pixel:
- Installera Facebook-pixel på varje sida på din webbplats.
- Välj de åtgärder du vill spåra.
- Facebooks annonshanterare kommer att visa dig en konverteringskod för varje händelse du vill spåra. Installera konverteringskoden på din webbplats.
Alternativt kan du välja att skaffa ett plugin som heter PixelYourSite. Det kommer att göra ditt arbete lättare. Du behöver bara ange ditt pixel-ID och välja de händelser och sidor du vill spåra.
bravo! Du har ställt in konverteringsspårningen. Kontrollera nu om allt fungerar som det ska. För det måste du ladda ner Chrome-webbläsartillägget av Facebook-pixel. Du kan kontrollera statusen för dina händelser och konverteringar genom att klicka på pixelhjälpknappen i det övre högra hörnet av din webbläsare.
Steg 2: Välj mål
Hur kommer du att mäta ROI för sociala medier om du inte definierar dina affärsmål? Du måste ha en tydlig uppfattning om vad du vill uppnå genom dina marknadsföringsstrategier för sociala medier.
Du kanske vill öka varumärkesmedvetenheten. Eller vill du generera fler leads och göra mer försäljning? Du kan också ha som mål att behålla dina befintliga kunder.
Vissa företag försöker också bygga upp förtroende bland sina anställda och utveckla arbetsglädje. Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att hålla dina anställda engagerade.
Du bör sätta upp SMARTA mål för din sociala strategi. Låt oss se hur du ingjuter SMARTness i dina sociala medier-mål.
S– Specifik mål är lättare att uppnå. Var kristallklar med vad du vill uppnå, vem du vill nå ut till och varför du vill nå just det målet.
M– Dina mål måste vara mätbar. Det handlar inte alltid om försäljning och intäkter. Det finns flera icke-monetära mätvärden också. Till exempel kan du sikta på ett visst antal följare eller gilla-markeringar och kommentarer på dina inlägg.
A – Är dina mål uppnås? Fråga dig själv om de låter för ur världen. Om du till exempel siktar på att få en miljon följare inom en vecka, skulle det vara dagdrömmande och inte ett mål!
R– Dina mål på sociala medier är värdelösa om de inte är det relevant till ditt företag. Du måste se till att dina mål förblir i linje med dina långsiktiga affärsmål.
T– Kommer du ihåg hur lärare gav deadlines för uppgifter? Deadlines motiverar dig att slutföra en uppgift på tid. På samma sätt kommer att sätta en tidsgräns för dina sociala medier-mål motivera ditt team att arbeta för att uppnå dem.
En hemlighet för att hålla fast vid mål är att backa upp dem med handlingsbara processer som hjälper dig att nå dem steg för steg. Att till exempel ha ett smidigt arbetsflöde hjälper dig hantera sociala medier enkelt.
På samma sätt, tänk noga på de mål du väljer och hur de passar in i din övergripande strategi. Om du vill lära dig mer om att bygga en SMART Instagram-strategi, läs ”5 steg för att utveckla en framgångsrik Instagram-strategi.”
Steg 3: Ta reda på hur mycket du har investerat
Du måste veta hur mycket du har investerat i dina marknadsföringsinsatser för sociala medier för att beräkna avkastningen. Att tilldela ett monetärt värde till dina investeringar kommer att göra din uppgift enklare.
De olika sociala medier-kostnaderna du kan stå för inkluderar:
- Budgeten som avsatts för Facebook- och Instagram-annonser
- Kostnaden för att skapa innehåll (du kan ha ett internt team eller lägga ut det till frilansare)
- Löner och ersättningar för ditt sociala medieteam (du kanske vill prova arbetsspårning för att övervaka denna kostnad exakt)
- Kostnaden för verktyg som används för marknadsföring i sociala medier
- Kostnaden för konsulter (om du behöver dem)
Summan av alla dessa kostnader kommer att berätta hur mycket du spenderade på dina marknadsföringsaktiviteter på sociala medier.
Steg 4: Spåra mätvärden för varje mål
Dina sociala medier mätvärden berättar hur din annonskampanj presterar. Naturligtvis är det avgörande att spåra rätt mätvärden för att förstå om du uppfyller dina affärsmål.
Låt oss se vilka mätvärden du behöver spåra för Facebook och Instagram.
1. Räckvidd
Genom att spåra räckvidden för dina inlägg kan du förstå hur många som tittade på innehållet. En högre räckvidd kommer att öka din varumärkesmedvetenhet eftersom nya människor kommer att se dina inlägg.
Du kan se räckvidden under varje inlägg, indikerad med en röd linje. Du får det exakta antalet personer som har sett ditt inlägg. Så du behöver inte anstränga dig extra för denna KPI.
2. Engagemangsgrad
Din engagemangsgrad visar om dina inlägg är intressanta.
Att ha en hög engagemang betyder att du har lyckats med spelet. Grattis! Din målgrupp älskar dina inlägg. Men vad händer om din engagemang är låg? Du kan överväga att göra dina inlägg roligare och mer relevanta för din publik.
Låt oss nu se hur du spårar engagemangsgraden för dina Facebook-inlägg:
- Besök avsnittet ”Insikter” på din Facebook-sida.
- Klicka på ”inlägg”.
- Rulla ned till avsnittet ”Alla publicerade inlägg”. Du kommer att få engagemangsdata för alla dina inlägg. En engagemang över 0,5 är anständigt. Men allt lägre än det betyder att dina inlägg behöver förbättras.
3. CTR
Din klickfrekvens (CTR) är ett viktigt mått för alla sociala annonser. Det är antalet klick på din annons delat med antalet gånger den har visats. Genom att spåra CTR kommer du att se om folk vidtar åtgärder mot dina annonser.
Tack och lov behöver du inte spåra CTR för hand. Facebook och Instagram gör jobbet åt dig. Du kan få detaljerade resultat för alla dina annonser i Ads Manager.
Alternativt kan du kontrollera din sociala analys med Mention Dashboard.
Steg 5: Beräkna din ROI-siffra
Du har redan beräknat dina totala investeringar. Nu måste du bestämma det monetära värdet av dina vinster genom sociala medier.
Du kan använda historiska data från ditt företags tidigare register för detta. Om du vet det genomsnittliga livstidsvärdet (LTV) för varje kund kan du beräkna värdet du får av varje framgångsrikt besök på din webbplats.
Låt oss anta att den genomsnittliga LTV för varje kund är $300. Och 1 av 30 personer som ser din annons blir kunder. Så värdet du får från varje visning är $10.
När du har hittat din totala fördelar, ta reda på din ROI för marknadsföring på sociala medier med samma gamla enkla formel.
Social media marketing ROI = (Total Investment – Total Cost) / Total Investment *100
Du kan också använda en marginalräknare för att beräkna dina totala vinster eller vinster.
Fick du en negativ ROI? Det kan bero på att din webbplatstrafik inte omvandlas till kunder.
Tips för att få ut mer av din avkastning på investeringen
Din ROI för sociala medier är inte bara en indikator på resultatet av dina marknadsföringsaktiviteter. Det betyder mycket mer för ditt varumärke. Låt oss se hur du kan få ut det mesta av din avkastning på investeringen.
Tänk långsiktigt
Ett viralt inlägg ger dig en dopaminboost. Men det är inte allt inom digital marknadsföring. Du måste tänka på helheten och fokusera på dina långsiktiga affärsmål.
Att till exempel utnyttja en trend kan ge mycket engagemang. Men vad hjälper det om trenden inte har något att göra med ditt företag eller din målgrupp?
Sociala medier är mycket mer än leadsgenerering. Det hjälper dig att skapa en positiv och konsekvent varumärkesimage. Se till att du inte lägger upp något som irriterar dina kunder eller som inte tilltalar dem.
Du kan också använda ditt sociala nätverk för att lösa kundproblem. Det kommer att skapa en trovärdig varumärkesimage på lång sikt. 49 % av kunderna överge varumärken på grund av dålig kundservice. Så det är bättre att använda sociala medier för att ta itu med deras klagomål innan de springer iväg till dina konkurrenter.
Använd ett startriktmärke
Du kommer inte att uppnå alla dina mål på en dag. Det är därför det är viktigt att ha ett startriktmärke i åtanke. Håll dig borta från räckvidd, engagemang och försäljning under de första dagarna. Fokusera istället på att skapa värdefullt innehåll för din publik. Det kommer också att ge dig en bra organisk vinst.
Sätt ett riktmärke för ditt innehåll. Se till att den uppfyller kvalitetskraven för ditt företag. Det kommer direkt att påverka din ROI för marknadsföring på sociala medier i det långa loppet.
Här är några exempel på kreativt innehåll från B2B-företag som kommer att inspirera dig att höja ditt innehållsspel.
Redovisa icke-monetära investeringar
Du har beräknat de totala kostnaderna för dina sociala medier-åtgärder. Men hur är det med alla de timmar du ägnat dig åt att brainstorma? Hur är det med de briljanta kampanjidéerna som kom från ditt sinne? Dessa icke-monetära investeringar är en kritisk del av dina marknadsföringsinsatser på sociala medier.
Med tanke på dina icke-monetära investeringar kommer du att berätta om du har fått din önskade avkastning.
Tänk på datakvalitet
Det finns flera verktyg för ROI för sociala medier. Du kommer också att få några gratisverktyg. Men se till att den data som samlas in är äkta och tillförlitlig. Den goda nyheten är att Facebook och Instagram låter dig spåra analyser utan hjälp av tredjepartsverktyg. Men om du får ett oemotståndligt gratis verktyg, se till att det kommer från en pålitlig källa.
Felaktiga och partiska data kan påverka dina sociala kampanjer och skada dina kunder.
Nu när du vet vikten av att beräkna ROI för sociala medier kan du spåra analyser enligt dina mål. Om du använder data och ökar din ROI kan du höja budgeten för sociala medier för ditt företag.
Så, är du redo att ta ditt företag till nya höjder med din mördande sociala strategi? Ta verktygen i artikeln och kör på det.