Har du inte fått reda på SMS-marknadsföring helt än? Du är inte den enda.
Runt en kvart av marknadsförare tror inte att de använder SMS till sin fulla potential och tror att de måste göra mer för att få ut mer värde av sina ansträngningar.
Det är därför jag har sammanställt den här listan med statistik för att ge dig datastödda råd som hjälper dig att få ut det mesta av SMS-marknadsföring.
Från denna statistik kommer du att lära dig:
- Värdet av SMS som marknadsföringskanal
- Konsumentmottagning av SMS
- Vilka SMS-marknadsföringsstrategier ger bäst resultat och mer.
1. 66,5 procent av konsumenterna registrerade sig för att ta emot textmeddelanden från fler varumärken under det senaste året (Uppmärksam)
Kunder visar ett ökande intresse för att ta emot sms från varumärken. Detta innebär att kanalen har en stor potentiell räckvidd.
Och det som är särskilt bra är att det är en grej över generationerna. Yngre generationer kan vara mer benägna att sms:a, men forskning visar att äldre generationer använda kanalen regelbundet också.
Tänk på det. Du måste ladda ner och registrera dig för andra meddelandeappar. Men alla med en telefon kan få ett SMS.
Således är sms ett bra sätt att nå massor av människor från flera demografier.
2. 19 procent av konsumenterna är intresserade av att höra från sina favoritmärken via textmeddelande en gång om dagen (uppmärksam)
Dessutom är 58 procent glada över att höra från varumärken flera gånger i veckan. Detta talar om hur ofta du ska skicka meddelanden till kunder.
Men kom ihåg att det sannolikt kommer att skilja sig från företag till företag. Du bör analysera din egen data för att se vad den optimala frekvensen är för ditt varumärke. Du kan till exempel spåra avregistreringspriser i förhållande till meddelandefrekvens.
En annan punkt att notera här är att det är bättre att vara försiktig. Även om nästan en femtedel av kunderna gärna får sms dagligen, betyder det inte att du ska börja bombardera dina kunder. Se till att dina meddelanden ger värde och inte är det flaggad som spam.
3. Den genomsnittliga öppningsfrekvensen för SMS är 95 procent (TextAnywhere)
SMS har en notoriskt hög öppningshastighet jämfört med andra kanaler, t.ex. e-post och direktreklam. Det betyder att de marknadsföringsmeddelanden du vill att dina kunder ska se är sannolikt mer sannolikt att se när du använder SMS.
Med 75 procent av människor som läser varje meddelande de får, är det uppenbart att SMS måste vara en del av din marknadsföringsmix.
Men vi rekommenderar fortfarande en flerkanalsmetod övergripande. SMS är fantastiskt för korta, snabba, tidskänsliga meddelanden, medan du till exempel kan använda e-post för kampanjer med mer innehåll.
4. 43 procent av företagsägare och digitala marknadsförare rapporterar en sms-klickfrekvens på mellan 20 och 35 procent (Enkel textning)
Om du behöver en påminnelse är klickfrekvensen procentandelen visningar som resulterar i ett klick. Och SMS har helt klart bra klickfrekvenser överlag.
Det är viktigt att spåra klickfrekvenser för att se hur effektiva dina sms-kampanjer är.
Hur kommer du i toppskiktet och får fler klick?
Ett sätt är att inkludera en tydlig uppmaning till handling. De flesta märken använder CTA ”Handla nu.” Du har en begränsad uppsättning karaktärer att arbeta med, så du kan tyvärr inte använda en lång CTA.
Domino’s Pizza går något annorlunda med en URL-baserad CTA:
Detta ger en känsla av brådska som gör att användarna är mer benägna att klicka på länken. Fundera på hur du kan bli kreativ (och strategisk) med dina CTA:er.
5. Starkt kundengagemang är den främsta anledningen till att marknadsförare söker SMS (Forrester)
SMS-marknadsföring har en uppsjö av fördelar. Här är de främsta anledningarna till att marknadsförare använder kanalen:
- Starkt kundengagemang (70 procent)
- Lätt att implementera (65 procent)
- Behövde en mer direkt kanal (60 procent)
- Förbättrad ROI (56 procent)
Kundengagemang toppar listan, och detta är helt vettigt med tanke på den statistik du redan har sett. SMS har höga öppnings- och klickfrekvenser jämfört med andra kanaler.
SMS-marknadsföring är verkligen lätt att implementera eftersom du kan använda programvara för att skicka meddelanden till kunder i stor skala. Det är ett prisvärt alternativ och integreras väl med andra marknadsföringskanaler.
En annan bonus som marknadsförare nämner är att det är en mer direkt kanal. Det är inte som att posta på sociala medier och hoppas att en intresserad konsument snubblar över ditt innehåll. Du når dem en på en och gör ditt varumärke mer tillgängligt för dem.
6. 63 procent av marknadsförare har sett eller förväntar sig att se bättre förvärvs- och omvandlingsfrekvenser från SMS-marknadsföring (Forrester)
Inte nog med det, 57 procent har sett eller förväntar sig att se ett ökat antal köp och återköp. Dessutom har 56 procent sett eller förväntar sig en ökning av kundnöjdheten.
SMS-marknadsföring har därför betydande vinster i varje steg av marknadsföringstratten.
Du kan segmentera kunder i olika stadier av tratten och skicka dem de typer av meddelanden som med största sannolikhet inspirerar till handling i varje steg.
Till exempel kan du skicka kunder i mitten av tratten kampanjer och aviseringar om produktlanseringar. Men erbjuda prenumeranter längst ner i tratten personlig kundsupport via sms och så vidare.
7. Marknadsförare tillskriver 12,8 procent av onlineintäkterna till sms och förutser att dessa kommer att växa till 17,4 procent under de kommande två åren (Forrester)
SMS är av betydande värde för marknadsförare inom e-handelsområdet. En del av onlineintäkterna kommer från SMS-marknadsföring, och detta kommer bara att växa.
Smarta e-handelsföretag diversifierar kanalerna genom vilka de skaffar intäkter. Detta beror på att marknadsföringsvärlden förändras hela tiden. Om en kanal börjar kämpa av någon anledning, har de andra sätt att backa upp det.
Marknadsförare kan generera intäkter genom SMS via personliga rekommendationer, tidsbegränsade erbjudanden, meddelanden om övergivna kundvagn och mer.
8. E-handel och detaljhandelsföretag genererar $71 för varje dollar de spenderar på SMS-marknadsföring (Uppmärksam)
SMS-marknadsföring har en enorm avkastning på investeringen för e-handelsvarumärken. Atentive-studien här visade också att SMS generellt presterar bättre än andra marknadsföringskanaler.
Sanningen är att det kostar väldigt lite att skicka tusentals SMS. När du beräknar avkastningen på dina kampanjer, kom ihåg att räkna in andra kostnader som de som är förknippade med att sätta upp din databas eller marknadsförarens/konsultens avgifter och så vidare.
Med detta sagt kommer du utan tvekan att upptäcka att SMS är bra för ditt resultat.
9. 38 procent av företagsägarna använder SMS-marknadsföring för att öka försäljningen och erbjuda kampanjer (Enkel textning)
Det finns ett antal användningsfall för SMS, från orderuppdateringar till kundtjänstförfrågningar. Men en stor ur ett marknadsföringsperspektiv är att annonsera en rea eller marknadsföring.
Grejen med text är att du kan göra detta i tid. Till exempel kan någon kolla sin e-post ett par gånger i veckan och missa en rea, medan ett SMS är mer sannolikt att ses, öppnas och åtgärdas omedelbart.
Här är ett exempel på ett senaste samtalsmeddelande från Tommy Hilfiger påminner användarna om att försäljningen är på väg att avslutas, så de måste agera snabbt:
10. Övergivna kundvagnsmeddelanden som skickas via SMS har särskilt höga CTR-frekvenser (11–19 procent) och omvandlingsfrekvenser (7–14 procent) (efterskrift)
Jämfört med andra typer av SMS-kampanjer har övergivna kundvagnsmeddelanden särskilt höga klick- och omvandlingsfrekvenser. Detta föreslår att du bör ställa in en automatisk sekvens för att skicka meddelanden om övergivna kundvagn via text direkt.
Följande är ett bra exempel på en övergiven kundvagnstext från telekomföretaget BT. Det är inte för påträngande. Det är bara en vänlig påminnelse om att vagnen fortfarande finns där när användaren är redo, och naturligtvis innehåller den en praktisk länk så att mottagaren enkelt kan återgå till sitt köp:
11. 68 procent av marknadsförare anser att en flerkanalskommunikationsstrategi är mycket eller extremt viktig för användarupplevelsen (OneSignal)
Använd flera kanaler, inklusive SMS, för att engagera fler kunder. Enligt en OneSignal-studie är andra kanaler som push-meddelanden och meddelanden i appen också extremt effektiva.
Studien fann också att marknadsförare använder dessa olika kanaler på ett mångsidigt sätt, och inkluderar både transaktionsmeddelanden, t.ex. orderuppdateringar och liknande, plus marknadsföringsmeddelanden.
Du kan till och med använda SMS för att stödja och komplettera andra kanaler. Till exempel, när e-postprenumeranter inte svarar kan du nå dem via sms och be dem om en uppdaterad e-postadress.
Och du bör verkligen använda SMS för att be användarna att registrera sig för att ta emot kommunikation från andra kanaler och vice versa. Det betyder att du har flera sätt att nå kunder och kan räkna ut vilka de mest effektiva kanalerna för ditt företag är.
12. Segmenterade meddelanden Se 83 procent högre engagemang (OneSignal)
Placera användare i grupper enligt deras demografiska information, tidigare åtgärder, beteenden på plats, hur de svarar på kampanjer och så vidare. När du gör det blir ditt SMS mer personligt och relevant för mottagaren. Därav den mycket högre engagemangsgraden.
Dessutom förväntar sig kunderna en personlig upplevelse nu för tiden. De är frustrerade över irrelevanta erbjudanden och innehåll. De vill att varumärken ska förstå deras behov och önskemål.
Det är också bra ur ett strategiskt perspektiv. När du segmenterar användare efter beteenden eller vilket stadium de befinner sig i i kundens livscykel kan du skicka rätt meddelande vid rätt tidpunkt.
Här Merrell ber nya användare att spara sina kontaktuppgifter, till exempel:
Detta är naturligtvis ett viktigt steg för att få in en ny abonnent som ökar framtida engagemang. Kunder ser inte ett okänt nummer och ignorerar omedelbart meddelanden.
13. En dollarrabatt är det bästa incitamentet att välja på enligt kunder (uppmärksam)
Du behöver inte undra vad som kommer att uppmuntra kunder att registrera sig för ditt SMS-program längre. Forskning visar att de främsta incitamenten för konsumenter är:
- Dollar-off rabatt
- Rabatt i procent
- Gratis present vid nästa köp
- Lojalitetspoäng eller belöningspoäng
- Tillgång till exklusivt innehåll
- Delta i en giveaway
Detta är en stor inblick i konsumenternas sinnen. Det bevisar att det finns incitament tillgängliga för varje märkes budget.
Säg att du inte vill sänka dina marginaler för mycket med en massa rabatter. Då kan du erbjuda tillgång till exklusivt innehåll, som tidig tillgång till nya produktdroppar.
Här är ett exempel på exklusivt innehåll i form av ett återförsäljningsmeddelande från Merrell:
Det är också intressant att se att en dollarrabatt är mer tilltalande än en rabatt i procent. Med tanke på denna information är det värt att testa vilken typ av rabatt som tilltalar dina kunder mest.
14. Spammeddelanden är den främsta anledningen till att konsumenter väljer bort SMS (eMarknadsförare)
Medan en härlig rabatt är den främsta anledningen till att användare väljer att delta; spam är den främsta anledningen till att välja bort, följt av:
- Företaget skickade för många sms (30 procent)
- Texter var inte relevanta (18 procent)
- Valde inte att ta emot sms (16 procent)
- Föredrar att inte sms:a med företag (6 procent)
Alla utom den sista anledningen är verkligen skräppostrelaterade.
För många meningslösa, irrelevanta texter skriker skräppost. Och när användare inte valde att ta emot sms från dig, men du skickar dem ändå, kommer det att få dem att se ditt varumärke som en skum skräppostmaskin och stänga av dem helt.
Som nämnts ovan måste du förstå din publik, anpassa meddelanden och skicka meddelanden som ger genuint värde. På så sätt kommer kunderna inte att uppfatta dina meddelanden som skräppost.
Slutord
SMS-marknadsföring är ett allt populärare sätt för kunder och varumärken att kommunicera med varandra. Det är lätt att förstå varför, med dess fantastiska engagemang, CTR och omvandlingsfrekvens.
För att få ut det mesta av SMS-marknadsföring måste du använda rätt taktik och incitament. Data här visar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Men se även till att övervaka dina kampanjer och hålla ett öga på vad som fungerar för just din målgrupp.