När den används på rätt sätt har PPC potentialen att påskynda affärstillväxten genom att vrida på MQL-kranen. I fel händer kan PPC vara en pengagrop som leder till förtvivlan och bortkastade marknadsföringsbudgetar. Jag håller på att satsa på och slösar på hur man kör kampanjer för maximal ROI.
Är inbound marketing din hjälte? Ja, det är vår också. Vi delar alla den kärleksaffären med en långsiktig B2B-teknologisk marknadsföringsstrategi. Vi kan inte få nog av det sätt på vilket det vårdar organiska leads och lägger grunden till din kundbas, men har du någonsin tänkt på att du kanske blir lite besatt?
Inte på ett dåligt sätt, alltså. Vi vill inte att du slutar med inbound marketing. Vi skulle bara vilja tipsa om att du delar lite uppmärksamhet för dagens dåliga pojke av marknadsföring: betalda annonser.
Vi har alla hört klagomålen om att PPC är störande utgående marknadsföring, men vi tror att det bara har missförståtts. När din betalda annonskampanj integreras med inkommande marknadsföring, tittar du på marknadsföringens stjärnpar. Betald media hjälper till att lägga till fler detaljer till målgruppsinsikter, så att du kan skapa allt mer relevant innehåll. Med PPC kan du rikta in dig på rätt personer på varje kanal för att generera potentiella kunder, bygga relationer och snabbt skala din inkommande marknadsföring. Det är en vacker vänskap, och den ligger i dina händer.
Startar din B2B PPC-kampanj
Det finns så mycket att gräva i med det här ämnet som jag har skrivit en hel e-bok om det, men vi har ont om tid, så låt oss gå vidare. Här är höjdpunkterna:
Förstå köparresan
Precis som med inbound marketing är att förstå de fyra stadierna av en köpares resa din grund för effektiva betalda media-kampanjer.
- Medvetenhet. Din köpare har ett problem och letar efter information för att lösa det. Sprid nätet brett, dela informativt, icke-reklaminnehåll.
- Hänsyn. Ledaren har definierat sitt mål och letar efter icke-säljinnehåll som skiljer dig från konkurrenterna.
- Beslut. Din prospekt är redo för innehåll som tydligt presenterar ditt värdeerbjudande utan att vara säljande.
- Glädje. Förvandla din kund till en varumärkesambassadör genom att främja delbart innehåll på sociala medier för att öka engagemang och räckvidd.
Matcha din inriktning, kanal och erbjudande till köparens resa
Så många kanaler, kombinationer och begränsade budgetar. Vad du väljer och när är nyckeln. Vi rekommenderar:
- För medvetenhetsstadiet, använd LinkedIn-annonser för potentiella kunder, YouTube-videoannonser och Facebook-annonser. LinkedIn, Facebook och YouTube är dina favoritkanaler för att marknadsföra underhållande och informativt videoinnehåll, informativa bloggar och rolig infografik.
- Övervägandestadiet är när du ska ersätta YouTube-annonser med Google Search Ads, men fortsätta med LinkedIn och Facebook. Google sökannonser är mycket effektiva för att rikta in potentiella kunder i det här skedet av deras resa. Innehåll som e-böcker, whitepapers och webbseminarier kommer att fungera bra i detta skede.
- På beslutsstadiet, kommer du att fortsätta med Google Ads, Facebook och LinkedIn, men du kommer att justera dina KPI:er och innehållstyper för att fortsätta att möta din leads föränderliga intressen. Prova fallstudier, produktjämförelser, demos och gratis provperioder. Remarketing i Googles Display-nätverk och på YouTube är också en bra idé.
- Vid Delight-scenen, bör du bara använda sociala mediekanaler. LinkedIn och Facebook är de mest effektiva för att driva sociala delningar och hänvisningar. Överväg att dela undersökningar, handledningar och hänvisningsprogram.
Se hela e-boken | Ladda ner e-boken
Maximera innehållsexponeringen på LinkedIn
Jag är ett stort fan av annonser för att generera leads på LinkedIn. En av anledningarna till att generering av leads på LinkedIn är så effektiv är att det är en av få plattformar som fortfarande visar organiskt innehåll, så du bör göra det bästa av det medan det varar. Bygg en annons som leder folk att klicka sig vidare för att följa din företagssida, så att de snubblar över mer av ditt utmärkta innehåll.
På minussidan begränsar Linkedin exponeringen för varje blogginlägg. Övervinn detta hinder genom att marknadsföra mer än en blogg samtidigt.
Bygg en målgrupp på LinkedIn
Du bör definitivt dra nytta av LinkedIns målgruppsbyggande verktyg för att rikta in dina leadgenereringsannonser noggrant och effektivt. Skapa annonser baserat på din personas jobbtitel och relaterade färdigheter, och använd sedan dessa taktiker för att utveckla målgrupper som med största sannolikhet är intresserade av ditt innehåll.
- Ladda upp en lista över de företag som du siktar på att nå
- Använd relaterade grupper för att skapa målgrupper
- Filtrera målgrupper efter relaterade färdigheter och/eller jobbtitel
- Använd ominriktning för att inkludera alla som började titta på en video eller öppnade ett formulär men inte avslutade processen.
PPC kan vara svänghjulet för affärstillväxt
Detta är bara toppen av isberget för PPC. PPC kan kickstarta din inkommande marknadsföring och generera massan av kvalificerade (och okvalificerade) leads som du behöver för att testa inriktning, innehåll och kreativitet. PPC levererar kunddata som hjälper dig att utveckla riktade och effektiva inbound marketing-kampanjer.
Men om det inte hanteras väl kan dina PPC-kampanjer göra dig torr, eftersom du kastar bort pengar på leadsgenerering som inte leder någonstans. Det tar en bra 2-3 månader att se resultat, men vissa marknadsförare tror fortfarande att PPC är en magisk besvärjelse för MQLs. Ta kontakt med rätt marknadsföringsbyrå som förstår hur man integrerar betald media med dina andra marknadsföringstaktiker för att verkligen se resultat.
Vår e-bok innehåller mycket fler insidertips och praktiska tips för att utveckla en kraftfull B2B-teknologisk marknadsföringsstrategi som förenar PPC och inkommande marknadsföring till en sömlös marknadsförings- och försäljningstratt som snabbt skalar affärsresultat.
Ta mig till hela e-boken | Ladda ner e-boken
PS: Om du tyckte att det här var användbart skulle jag verkligen uppskatta om du kan klicka här för att dela den Twitter – förutom att hjälpa mitt ego så är det bara kul att få aviseringar 😉