När du jobbar på en B2B-teknikmarknadsföringsbyrå kan det kännas som att du drunknar i ett hav av TLA (trebokstavsförkortningar) och tekniska B2B-marknadsföringstermer. Men oroa dig inte, vi har byggt en livflotte för dig; den innehåller också de uppenbara sakerna som du var för rädd för att be om
Missade vi någon?
Marknadsföringsvillkor
ABM
Kontobaserad marknadsföring! Det är när sälj- och marknadsföringsteam arbetar tillsammans för att definiera de specifika företag och personas i din ICP (mer om det senare) med störst potential att bli din kund. Det säkerställer att dina ansträngningar är superriktade och att du spenderar dina marknadsföringspengar på att locka in personer med störst potential att bli dina kunder.
AQL
En nästan kvalificerad ledning är en ledning som ”popper”, en som är en eller två poäng från att bli MQL
B2B
B2B-företag (Business to Business) säljer sina produkter eller tjänster till andra företag, inte till konsumenter.
B2C
B2C betyder Business to Consumer, eftersom surprise surprise, de säljer direkt till konsumenter. B2C-kunder är konsumenter och B2B-kunder är företag.
BoTF
BoTF betyder Bottom of the Funnel. Den följer Top of the Funnel (TotF) och Middle of the Funnel (MotF). När något är BotF är det riktat till en användare som känner ditt varumärke väl och redan har interagerat med dig. Typiska BotF-innehåll är fallstudier, handledningar och produktjämförelser.
BR
BR är din webbplats och/eller e-postavvisningsfrekvens. För e-post är det antalet e-postmeddelanden som returneras oöppnat; för webbplatser är det hur många som bara tittar på en sida innan de lämnar/studsar av.
C-nivå
Alla vars titel börjar med ett C är på C-nivå, som VD, CISO, CMO och CTO. Dessa är de främsta pistolerna i alla organisationer, och stora inköp avskrivs av minst en av dem, så tänk på dem när du skapar marknadsföringspersonae.
CAC
Kundförvärvskostnad är det totala beloppet du spenderade för att skaffa en ny kund, vanligtvis inklusive alla dina marknadsförings- och försäljningskampanjer.
Churn rate
När kunder avbryter prenumerationer eller slutar köpa från ditt företag har de hoppat av. Churn rate är procentandelen av totala kunder som churn, och du kommer att spåra churn rate för att beräkna total CLTV och förfina din marknadsföring för att behålla dessa kunder.
CISO
I allmänhet Chief Information Security Officer gör beslutet om att köpa ny teknik eller mjukvara att använda, så om du är en B2B-marknadsföringsbyrå är de bra människor att lära känna.
CMO
Chief Marketing Officer leder ett företags marknadsföringsinsatser och fattar köpbeslut om marknadsföringsteknik, ibland tillsammans med CISO och CTO.
CMS
Ditt innehållshanteringssystem är moderskeppet som driver dina innehållsmarknadsföringskampanjer och hjälper dig att planera, skapa, hantera och publicera effektivt innehåll.
CPA
Kostnad per åtgärd är det belopp du spenderar för att en användare ska utföra en viss åtgärd, till exempel ett klick, en visning eller ett formulär.
Kostnad per förvärv är det belopp du spenderar för att skaffa ett nytt lead eller göra en försäljning.
CPC
Kostnad per klick berättar hur mycket det kostar att få en person att klicka på din betalda annons. Det är ett alternativt mått till CPA.
CPL
Cost Per Lead är ännu ett sätt att mäta ROI på din betalda marknadsföring genom att beräkna hur mycket det kostar att generera varje ny lead.
CRM
Customer Relationship Management är hjärtat i B2B-teknikmarknadsföring. Det är både din strategi att attrahera, vårda, konvertera potentiella kunder och behålla kunder, och den smarta tekniken du använder för att hålla reda på alla dina kampanjer och kanaler.
CRO
Optimering av omvandlingsfrekvens innebär att förfina alla rörliga delar av din webbplats och innehåll för att öka omvandlingsfrekvensen. Till exempel vill du öka andelen personer som besöker din webbplats och de som skickar in ett formulär.
CTA
Det här är din uppmaning till handling, och du behöver den i annonser, blogginlägg, webbsidor, inlägg på sociala medier, etc. CTA:er bör vara högljudda och tydliga för att tala om för besökarna vad de ska göra härnäst.
CTO
Chief Technical Officer är ofta ansvarig för teknikköp, ibland med CISO och CMO. Vissa företag har en ny hybridtjänst som Chief Marketing Technology Officer (CMTO). Hur som helst, om du vill sälja MarTech måste du förstå CTO:n.
CLTV
CLTV är Kundens livstidsvärde, det totala beloppet av intäkter som du kan (eller gör) åtnjuta från en kund. Det hjälper dig att identifiera den mest värdefulla typen av kund, marknadssegment och mäta avkastningen.
CTR
Detta är klickfrekvensen, vilket betyder antalet gånger som någon som ser din annons faktiskt klickar på den. Det beräknas som en procentsats, så:
annonsklick / annonsvisningar x100
Det är superviktigt när du kör PPC-kampanjer.
CX
CX står för Customer Experience, vilket betyder hur dina kunder upplever ditt varumärke före, under övervägande och efter köp oavsett kanal eller medium.
DKI
Dynamiskt infogning av sökord är en cool Google Ads-teknik som låter dig anpassa PPC-annonsinnehåll efter den som söker efter sökfrågan, för att öka CTR.
GA
För marknadsförare är GA inte Georgia, det är Google Analytics, och det är det första stället du tittar på för att se vad som händer med din webbplatstrafik. Det låter dig övervaka vem som kommer till din webbplats, varifrån och när.
GDN
Googles Display-nätverk är ett nätverk av utgivare som kan lägga bud på olika annonser och använda Googles data för att förbättra sin inriktning. Det används ofta i kampanjer för medvetenhet och retargeting.
GDPR
Det fullständiga namnet för EU:s dataskyddslagstiftning är General Data Protection Regulation. Det hindrar företag från att spamma folk med material som de inte har begärt och ger också begränsningar för vad du kan göra med användardata. Din webbplats, appar och material måste vara GDPR-kompatibla, såvida du inte älskar att betala tuffa böter.
GTM
Du får ett val för den här: GTM betyder antingen Google Tag Manager eller Gå till marknaden. Google Tag Manager är ett praktiskt sätt att hantera taggar som spårar trafik till och runt din webbplats, medan en gå till marknaden-strategi är en omfattande marknadsföringsplan för att lansera en produkt eller tjänst.
LTV
LTV är en annan förkortning för LifeTime Value, samma som CLTV, LCV och CLV. Det är den totala intäkt som du förväntar dig att få eller faktiskt får genom en kund.
MoTF
MoTF betyder Mitt i tratten. Den följer Top of the Funnel (TotF) och ligger före Bottom of the Funnel (BotF). När något är MotF är det riktat till en användare som kanske har hört talas om ditt varumärke, men som inte är helt engagerad ännu. Typiska MotF-innehåll är e-böcker, vitböcker och webbseminarier.
MQL
Marketing Qualified Leads är leads som visar tecken på att sannolikt kommer att omvandlas till kunder, så det är värt det att investera mer tid och energi på att vårda dem. Du kommer att använda lead scoring för att definiera en MQL. Du tilldelar leaden poäng baserat på handlingar (t.ex. klick, besök, formulärfyllningar) och profil (t.ex. plats, företagsstorlek, befattning). Om leaden passerar en punkttröskel blir de en MQL och överförs till försäljning.
NPS
Net Promoter Score, eller NPS, är ett smart sätt att mäta hur troligt det är att någon rekommenderar ditt företag. Det används för att uppskatta hur nöjda kunderna är med ditt varumärke.
OOO
Ett frånvarosvar är ett automatiskt e-postsvar som låter dig veta att mottagaren inte är tillgänglig just nu.
Öppen kurs (ELLER)
Genom att spåra öppningsfrekvenser för marknadsföringsmejl och sms kan du veta hur många mottagare som tyckte att din ämnesrad var tillräckligt tilltalande för att vara värd att läsa, så om den är låg är det bättre att du börjar jobba.
SKADEDJUR
PEST står för politiska, ekonomiska, sociala och tekniska faktorer. Det är ett verktyg som används för att mäta och bedöma marknadsfaktorer som kan påverka ett företag eller en produkt.
PPC
Betala per klick-kampanjer är betald digital reklam, där du betalar en avgift varje gång någon klickar på din annons. PPC-annonser använder CPC, CPA eller CPL för att bestämma hur mycket du ska betala varje gång.
ROI
ROI står för Return On Investment, och det är helt enkelt mängden intäkter du får i utbyte mot pengarna du investerar i marknadsföring. Beräknar RoI kan vara utmanande och det finns flera sätt att göra det på.
SaaS
Software as a Service låter klumpigt, men SaaS är töntigt och sött! SaaS-produkter är molnbaserade verktyg och appar, och SaaS-marknadsföring kan de rätta knepen för denna specifika vertikal.
SEO
Sökmotoroptimering innebär att designa en webbplats som sökmotorer känner igen som den perfekta matchningen till specifika sökfrågor. Det inkluderar allt från sidladdningshastighet till nyckelordsanvändning och webbplatsstruktur.
SERP
Sökmotorns resultatsida är det som visas på en sökmotor (vare sig det är Google, Yahoo etc.) efter att en användare har skickat en sökfråga. På Google finns det 10 resultat vid sidan av annonser och annat innehåll (som bilder, kunskapskort etc.).
SLA
Ett servicenivåavtal mellan två (eller flera) organisationer, team eller personer hjälper till att anpassa mål, tidslinjer för tillhandahållande av tjänster, fastställa resultat och klargöra ansvar.
SMB
Small and Medium Business är långt och svårt att säga, men SMB rullar bara av på tungan.
SQL
Dessa är säljkvalificerade leads. När MQL:er skickas till säljteamet och de anser att de är ett legitimt lead, värt att följa upp, blir leadet en SQL.
SRC (källa)
I HTML-koden som är ryggraden på de flesta webbplatser,
SWOT
Att analysera SWOT, nämligen dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot, är en bra idé för alla. Inom B2B-marknadsföring hjälper SWOT-analys dig att bestämma marknadsföringsstrategi.
ToTF
ToTF betyder Top of the Funnel. Det föregår mitten av tratten (MotF) och Botten av tratten (BotF). När något är TotF är det riktat till en användare som inte har stött på ditt varumärke tidigare. Typiska TotF-innehållsbitar är bloggar och infografik.
UI
UI är användargränssnittet för din produkt, och det är ofta klumpat ihop med UX. UI handlar om produktens visuella design och utseende, och det påverkar UX.
UX
UX betyder User Experience, och det täcker varje hur människor interagerar med din produkt, inklusive introduktion, felsökning, användning av den som en del av sina arbetsflöden, etc.
XML-webbplatskarta
Varje webbplats behöver en XML-webbplatskarta för att tala om för sökmotorrobotar var de kan hitta olika sidor. En bra XML-webbplatskarta ger din SEO ett lyft.
7 Ps
Marknadsföringens 7P är
- Produkt
- Plats
- Pris
- Befordran
- Fysiskt bevis
- människor
- Processer
De myntades först av Jerome McCarthy och lades till av Booms och Bitner. De är en grund som den mest moderna marknadsföringen bygger på. Läs mer om dem här.
UTM
”UTM” är en förkortning för ”Urchin spårningsmodul.” Urchin Software banade väg för vad vi kallar Google Analytics. En UTM-kod är ett tillägg till en URL som berättar för Google Analytics och andra verktyg viss information om länken, till exempel var användaren kom ifrån.
Hitta de rätta orden för all din B2B-marknadsföring
Den här listan är inte uttömmande, och förhoppningsvis är den inte heller ansträngande! Vi har täckt de viktigaste B2B-marknadsföringsvillkoren, men det finns definitivt fler där ute. Vad tycker du att vi ska lägga till?
Om du letar efter en kunnig B2B-marknadsföringsbyrå som kan klara alla B2B-marknadsföringstest, finns vi här för mer teknisk marknadsföringsrådgivning.
Ta kontakt med oss för B2B Marketing Knowhow | Kontakta oss idag