Kundernas användarupplevelse är en sak som kan få ditt företag att växa i popularitet och överträffa sina konkurrenter. Det är därför många företag och företagsorganisationer investerar mer och mer resurser för att se till att upplevelsen som deras kunder har när de gör affärer med dem är positiv.
Det råder ingen tvekan om att företag görs med mycket känslor kopplade. Om du behandlar en förstagångskund sjaskigt, är tendensen att kunden går iväg med den där hemska upplevelsen inmejslad i hans hjärna, och han/hon skulle aldrig vilja bli påmind om dig i framtiden.
Sättet du behandlar dina riktiga eller potentiella kunder, vad de tycker om ditt varumärke och hur nöjda de är med din produkt skulle göra eller förstöra ditt företag i det långa loppet.
Det skulle räcka att säga; därför är den användarupplevelsen hos kunderna en integrerad del av all affärsframgång och får aldrig förbises. I det här inlägget ska vi ta en titt på 5 anledningar till att kundanvändarupplevelsen måste komma först i alla företag.
Vi är övertygade om att ett erkännande av detta faktum skulle bidra långt till att sätta ditt företag på rätt piedestal och hjälpa dig att behålla huvuddelen av kunder som gör affärer med dig.
Så nu, vad är meningen med kundens användarupplevelse?
Kort sagt, kundanvändarupplevelse är helt enkelt den uppfattning som kunder har om hur de behandlas av ett företag eller ett företag. Uppfattningen går långt när det gäller att bestämma deras minnen och beteenden mot företaget.
Varför är kundupplevelsen viktig?
Tills vi kan ge ett svar på denna relevanta fråga kommer våra tjänster sannolikt inte att förbättras, och kunderna skulle fortsätta att ha dåliga erfarenheter i händerna på företag och företagsägare. Det är lätt att anta att dina kunder är nöjda med din tjänst på grund av den tillväxt du har sett under åren.
Men är de nöjda? Många av dem är det inte. 2016 Edelman Trust Barometer Report säger att ”kunder som litar på företag är mer benägna att spela förmyndare för deras tjänster eller köpa deras produkter.” Samma kunder är mer benägna att också rekommendera sådana varor och/eller tjänster till sin familj och vänner. Så varför ska vi få kundupplevelsen att komma först?
1. Förbättrar kundnöjdheten
En viktig anledning till att användarupplevelsen är viktig är att den förbättrar kundnöjdheten. Det sätt som en köpare behandlas när han/hon gör affärer med dig skulle skapa komfort även om produkten han köper inte nödvändigtvis uppfyller alla förväntade kvaliteter. Att förbättra din kundrelation och behandla kunderna bättre skulle leda till mer kundnöjdhet.
Ditt företag kommer sannolikt att göra upp till 33 % fler kunder för att bli nöjda bara genom att förbättra ditt sätt att behandla dessa kunder. Vet du att 86 % av kunderna kommer att betala dig mer om de har en bättre kundupplevelse?
Det är ytterst viktigt att få dina köpare att få en bra kundupplevelse. Forskning visar det 13 % av missnöjda kunder brukar berätta för 15 personer till om deras sorgliga upplevelse. Tyvärr relaterar cirka 72 % av nöjda kunder sina vackra upplevelser till bara 6 eller fler personer. Vad detta helt enkelt översätts till är att missnöjda kunder snabbt kan dra ner ditt företag genom att driva bort potentiella köpare.
2. Förbättrar kundretention
Det enklaste sättet att behålla en kund är att hålla dem nöjda från början och när de fortsätter att göra affärer med dig. Vi har tidigare noterat hur positiv användarupplevelse ledde till kundnöjdhet. Nu när kunden är nöjd med din produkt eller tjänst är nästa sak att en sådan köpare behålls baserat på det faktum att han/hon inte har någon anledning att lämna och söka efter alternativ.
Forskning gjord på ”Smallbiztrends” visar det 20 % av dina befintliga kunder skulle stå för 80 % av dina framtida intäkter. Det finns också en 60-70 procents sannolikhet att du kommer att sälja till dina befintliga kunder medan det bara är 5-20 procent sannolikt att du kommer att kunna sälja till en ny prospekt. Därför varje företagare som är angelägen om göra mer vinst i framtiden måste lära sig att behandla sina kunder väl.
3. Respons är språket i mobilsurfandet
(källa)
Desktop brukade vara den primära tillgängliga webbläsaren för internetanvändare tidigare. Men allt det där blev historia 2014 när mobilsurfandet officiellt gick om skrivbordet. För att besökare på din webbplats ska få en positiv användarupplevelse måste du överväga att göra din mobilversion mycket responsiv när du utvecklar din webbplats.
Varje webbplats som inte är mobilanpassad förlorar en betydande andel potentiella kunder. Genom att använda responsiva teman för dina webbplatser blir det lätt att komma åt på olika enheter, vilket förbättrar användarupplevelsen och sedan mer försäljning. I en blogginlägg på Temok-bloggensade Oleg att ”smarttelefoner inte längre används för bara samtal och sms”, och jag kunde inte ha hållit med mer.
Med mig själv som ett exempel har jag två mobiltelefoner – den ena är bara en liten Nokia-telefon som jag har använt i över 5 år nu. Nokia-telefonen är inte internetaktiverad, därför använder jag den för att bara ringa och sms:a eftersom batteriet räcker. Däremot har jag en annan stor smartphone som är riktigt smart (i betydelsen funktioner). Nu kommer jag inte ihåg när jag senast använde den här telefonen för att svara på ett samtal. Allt jag gör med det är att surfa på internet, speciellt när jag inte är hemma (vilket vanligtvis är fallet).
Nu vet jag att detta är samma sak för de flesta människor (även dig).
Därför, om din webbplats ännu inte är mobiloptimerad bör du verkligen (verkligen) överväga det direkt. Idag är det inte längre svårt att uppnå detta, bara skaffa ett bra premiumtema (som StudioPress-teman) som är HTML5-kompatibelt. De flesta av dem är redan gjorda för att blandas med mobila enheter. Förutom det finns det också en hel del WordPress-plugins som kan hjälpa dig med det.
4. Google insisterar på kvalitetsinnehåll
Ingen förstår användbarheten av användarupplevelse mer än Google gör. Google är angelägen om att se till att människor får valuta för sina pengar genom att insistera på att varje webbplats ska vara strukturerad på ett sådant sätt att den förbättrar upplevelsen som besökarna får när de kommer till sådana webbplatser.
När Google kräver att människor ska ha användbart och informativt, trovärdigt, högkvalitativt och engagerande innehåll, vad tror du att de försöker uppnå? De vill helt enkelt att dina webbplatsbesökare ska få en bättre användarupplevelse.
Du kanske har märkt att de bästa sajterna i alla nischer har de ovan angivna funktionerna, så det är svårt för deras användare att lämna dem till en annan sida. Om en kund fortsätter att komma tillbaka till din webbplats betyder det att något går bra för honom/henne. Det är vad kundens användarupplevelse handlar om.
5. Förtroende är viktigt
Har du någonsin försökt komma i kontakt med supportpersonalen på ett företag för att få dina pengar återbetalda efter att du varit missnöjd med deras produkt? Vilken erfarenhet fick du? Många köpare delar med sig av sina otäcka upplevelser dagligen online angående de sjabbiga sätten de behandlas av vissa företags kundtjänst.
Nåväl, ett sätt att bygga upp förtroende hos köpare är att förbättra användarupplevelsen på ett sätt som gör dem villiga att återvända till dig i framtiden. Till exempel har majoriteten av företagen kundservice på plats; vilket innebär att du alltid kan komma till dem för att framföra ditt klagomål eller uttrycka din oro. Att ha en pålitlig kundtjänst på plats innebär att ge kunderna det förtroende de behöver ha om dig och dina tjänster.
Seriösa företag har en returpolicy som säkerställer att alla köpta varor som inte uppfyller köparens förväntningar antingen returneras och pengarna återbetalas, eller så byts produkten ut. När sådana arrangemang finns ger de kunden en anledning att lita på dig och lämna sina pengar utan rädsla för att de kan förlora på det i det långa loppet. I ett nötskal, positiv användarupplevelse bygger förtroende.
Slutsats
Kundernas användarupplevelse är den viktigaste aspekten av ditt företag om din dröm är att ha kunder som skulle finnas där med dig i vått och torrt. När dina kunder är nöjda med dig och nöjda med sättet de blir bemötta på, kommer de alltid tillbaka för att spela förmyndare.
Förbättra därför ditt sätt att behandla dina kunder och din försäljning skulle säkert gå upp.