Det råder ingen tvekan om att influencer marketing har oöverträffad penetration. Alla från återförsäljare till kreativa har tagit till sig trenden som fisk till vatten.
Statista fann det nästan 70 % av företag (med 100+ anställda) planerar att använda influencer-marknadsföringskampanjer 2021.
Skriften på väggen är ganska tydlig. Covid eller inte, denna marknadsföringskanal har ingen brist på personer.
Det finns dock en användardemografi som fortfarande inte är säker på hur man kan utnyttja influencer-marknadsföring.
Vilken?
Små affärer.
Inte främmande för fördelarna med influencer-marknadsföring, små företag har psykologiska hinder som håller dem tillbaka. De betraktar fortfarande influencers som en svårfångad vara som bara de rika och berömda har råd med.
Här är en statistik som bevisar min poäng: Campaign Monitor undersökt 1000 småföretag för att förstå sina marknadsföringsutmaningar. Majoriteten av de tillfrågade sa att av alla vanliga marknadsföringskanaler tyckte de att influencer marketing var svårast att navigera.
Bild via Campaign Monitor
Föga anar de att influencer marketing-marknaden är mogen för småföretag.
Influencer-marknadsföringskampanjer är billigare än någonsin tidigare. Faktiskt, 60 % av innehållsskaparna är villiga att arbeta för lägre priser än normalt, och 87 % bara för gratisprodukter av högt värde.
Om det inte motiverar småföretag att hoppa in i striden, har jag fyra kostnadseffektiva idéer för influencer-marknadsföringskampanjer nedan. Kolla på dem.
1. Nischad Influencer Marketing
Om du planerar att använda influencers för att bygga upp ditt branschrykte och uppnå målinriktad räckvidd, är nischinfluenser din bästa insats.
Dessa influencers är branschexperter, opinionsbildare och tankeledare. De flesta av dem är mikro- eller nano-influencers som tror på ordspråket kvalitet framför kvantitet – både när det gäller antal följare och antal kunder.
Låt dig inte luras av deras blygsamma anhängare. Forskning (citerad tidigare) visar att engagemanget är högre när influencers har färre följare.
Bild via AspireIQ
Nischinfluenser arbetar för ett fåtal utvalda kunder som kan tillföra värde till sitt personliga varumärke. De arbetar sällan någonsin för monetära vinster. De tror på värdeutbyte.
Varför då?
Eftersom deras anhängare tar deras ord för lag. Om de samarbetar med märken som inte matchar varandra bara för pengar, blir deras trovärdighet lidande. De tappar autenticitet, vilket är det som skiljer dem från andra influencers.
Av alla dessa skäl är nischinfluenser skräddarsydda för småföretag. Men att identifiera dem är en tuff uppgift. Du måste hitta den perfekta kombinationen av färdigheter för att skapa innehåll, aktuell auktoritet och domänexpertis.
Jag rekommenderar att du använder verktyg för influencer discovery. De kan granska tusentals profiler objektivt och upptäcka bedrägliga influencers på mils avstånd. En liten investering i detta skede kan spara megabucks på lång sikt. Så, snåla inte med influencer-forskning.
När du har hittat och tagit med din perfekta nischinfluencer, sätt igång dem. För att visa upp din influencers domänkunskap, låt dem delta i expertsammanfattningar och paneldiskussioner. Du får en konkurrensfördel som jämnar ut fältet när du konkurrerar med större varumärken.
Som du kanske redan vet är hashtags en av de avgörande faktorerna för att få inlägg att nå sin målgrupp. Vissa nischinfluencers kommer att ge dig inflytande i kommentaren eller hashtaggar som de lägger till ditt inlägg. Du vill inte ignorera dem Så, utöver de du använder tillsammans med dina vanliga inlägg, en hashtag generator kan hjälpa dig att välja taggar som fungerar bra, särskilt om det är något nytt. Kom överens om vad som både fungerar för dig och dem för att optimera ditt innehåll.
Du kan till och med arrangera influencer-event för PR. Det enda syftet med influencers kommer att vara att marknadsföra ditt varumärke/produkter till potentiella investerare och kunder.
Exempel: Backcountry, ett varumärke för friluftskläder, var värd för en fyra dagar lång semester för sina fitnessmedvetna influencers. Här är en sponsrad shoutout av en av deras glada influencers:
Bild via Instagram
2. Produktsamarbete
Relationer – med kunder och influencers – är grunden för influencer marketing. Du kommer att bli förvånad över att veta att 96 % av influencers är angelägna om att odla relationer som går utöver sponsrat innehåll med sina favoritmärken.
Innehållsskapare vill också ha större inflytande i produktutvecklingsprocessen. De vill hjälpa till att planera och utveckla de produkter/tjänster som deras partnervarumärken erbjuder.
Men varför?
Tre skäl:
För småföretag är att skapa produkter tillsammans med influencers en vinnande strategi.
Varför?
Genom att göra influencers till en intressent tjänar varumärken till influencerlojalitet och exklusivitet. Dessutom tar influencers med sig sina lojala, engagerade följare som har en starkare köpintention jämfört med slumpmässiga konsumenter.
Om du är såld på den här taktiken, skapa dedikerade målsidor för dina influencer-ledda produkter. De hjälper till med tillskrivning och spårning av påverkansledd trafik.
För att få den här taktiken att fungera, ge dina influencers så mycket kreativ frihet som möjligt. Du vill att deras kreativitet och unikhet ska lysa igenom.
Exempel: Influencern Arielle Charnas lanserade en skräddarsydd klädlinje för Nordstrom. Butiken har hittills tjänat 4 miljoner dollar i försäljning på initiativet.
Bild via PureWow
3. Sponsrade recensioner
Sponsrade recensioner kan se ut som en färdig taktik, men de fungerar fortfarande, särskilt när de kommer från influencers.
Ännu bättre, använd din lojal kundrs och anställda som språkrör. Det finns ingen regel som säger att influencers ska vara kändisar. Faktum är att relaterbara influencers är 2 gånger mer förtroendeingivande än plastikoner.
Mer viktigt, 88 % av människor litar nästan lika mycket på recensioner från andra konsumenter som de litar på rekommendationer från vänner.
Om du fortfarande är benägen att använda influencers för att skriva recensioner, är det bättre att välja sådana som har en affinitet till ditt varumärke. Du kan använda sociala lyssningsverktyg som Mention för att identifiera influencers som talar passionerat om dina produkter.
Sen då?
Närma dig dem med ett lockande samarbetsförslag, så ska de gärna marknadsföra ditt varumärke, kanske till och med gratis!
Uppmuntra dina influencers att skapa recensioner i olika format för att tillgodose publik med olika smaker. De kan dela användargenererat innehåll från sina följare av dessa följare som använder dina produkter och gormar om dem.
Videorekommendationer från riktiga användare kan vara en kraftfull hook för nya kunder. Kom ihåg att innehåll som skapats av communityn är mer övertygande socialt bevis än kreativa studiobilder.
Glöm inte att återanvända influencer-skapade recensioner till berika din innehållsstrategi. Bifoga dem till e-postmeddelanden och säljpresentationer för att få omedelbar trovärdighet.
Exempel: Hillary Duff är känd för sina starka konditionsvärderingar. Det är det som gör henne till den perfekta personen att marknadsföra Green Chef, en leveranstjänst för hälsosamma måltider.
Bild via Instagram
4. Långsiktig Influencer Marketing genom ambassadörskap
Konsekvens är nyckeln till att sticka ut bland de förvirrade vibbarna på sociala medier. Det är därför varumärken investerar i kampanjer som alltid är på med samma uppsättning influencers. Detta kräver mer än sporadiska partnerskap med influencers.
Du måste omvandla influencers till ambassadörer.
När det händer blir influencers en förlängning av ditt varumärke. De förkroppsligar ditt varumärkes etos. Deras rekommendationer har en autentisk kvalitet eftersom de är rotade i sann beundran för ditt varumärke.
Om du arbetar med flera ambassadörer kan du dra nytta av deras olika publik. Eftersom varje ambassadör har en unik inflytandekrets exponerar du ditt varumärke för nya målgrupper.
Är det allt?
Nej.
Du har bättre förutsättningar att förhandla med influencers för att arbeta för lägre priser. Många influencers längtar efter stabil inkomst och stabilitet – ett mål som kan uppnås genom ambassadörskap.
Till sist kan du monopolisera din ambassadörs annonsutrymme. Du har exklusiva rättigheter till deras flöden och publik.
Om du fortfarande inte ser fördelarna med denna taktik, skaffa detta: 73 % av marknadsförare har redan formella ambassadörsprogram på plats. Är du bakom kurvan?
Låt din influencer-ambassadör ta över dina varumärkeskonton och lägga upp innehåll för din räkning. Låt dem interagera med dina kunder och följare direkt. Om möjligt, låt dem meddela evenemang och gated erbjudanden.
Exempel: Under Armours partnerskap med basketspelaren Stephen Curry går längre än ett eller två inlägg. Varumärket har erbjudit en aktiepost till Curry, vilket befäster deras relation till 2024. Curry betalar tillbaka genom att visa ett djupt engagemang för varumärkets uppdrag och värderingar.
Bild via Instagram
Betydelsen av dina egna sociala mediekonton
Du vet redan att influencer marketing är en otrolig strategi för företag, särskilt småföretag som försöker etablera sitt digitala fotavtryck ytterligare. Men glöm inte att organiskt växa dina följare utan att spamma eller använda falska bots.
Dina egna sidor i sociala medier bör vara en av de saker du använder tillsammans med influencer marketing. Varumärkes röst och igenkänning är avgörande. Om du arbetar med en influencer är det en bra idé att ha din egen närvaro på samma plattform. Folk litar på vad influencers säger. Men de kommer inte att lita på ditt varumärke om de inte kan hitta dig.
Som ett litet företag måste du medvetet försöka engagera dig med följare på dina sociala mediesidor. Konsumenter litar på andra konsumenter. Någon som hittar dig genom en influencer kommer förmodligen att se din profil. Att se en väletablerad profil med regelbundna inlägg, glada kommentarer, bra kundengagemang och en genuin närvaro skickar goda signaler. Ett anständigt antal följare föreslår för potentiella kunder att de kan lita på dig eftersom dina befintliga följare redan gör det.
Avslutar
Småföretags- och influencer-marknadsföring är en match made in heaven. Det finns många innovativa sätt på vilka små företag kan dra nytta av influencer-marknadsföring, även med en begränsad budget. Istället för att skjuta i mörkret med okända taktiker, är det bättre att använda de strategier jag har förklarat ovan eftersom de är i linje med de senaste trenderna.
Icke desto mindre skulle jag gärna vilja höra om dina go-to influencer-marknadsföringsstrategier. Dela dem i kommentarerna nedan.