Låt oss erkänna!
Det blir tråkigt när folk inte lägger märke till dig.
Tro mig, jag har det här täckt.
Snälla sluta inte blogga.
Jag vet att du skulle tycka – jag är inte en avhoppare. jag kommer inte…
Men tro mig, några av er skulle lägga sina bloggar på is när de inte ser några framsteg.
Och en dag kommer din bloggskrivning inte att finnas på din att göra-lista.
Var inte rädd…
Förlåt mig bara. Jag skrev inte det här blogginlägget tidigare. Jag borde ha.
I den här artikeln har jag något speciellt att dela med mig av.
Vem gillar inte att hålla läsarna uppdaterade?
Så jag ska avslöja några hemligheter som fungerade för mig, och överraskande nog använder andra bloggare liknande strategier för att engagera sina läsare – du kommer att älska det här…
Vet du vad som gör din blogg speciell?
Svar: Innehåll. Höger?
Okej…
Vet du vad som gör ditt innehåll speciellt?
Svar: Lösningar + Berättelse + Användbarhet
Ja.
Kom alltid ihåg en regel i bloggandet: Ge människor vad de behöver.
Generellt sett finns det tre saker som läsare vill se i ett blogginlägg:
1 – En lösning på deras problem: De skulle skynda sig att klicka på titeln för att öppna den om de tror att det kommer att hjälpa dem. Förmodligen för att ingen vill slösa tid, så de vill snabbt slänga in något användbart. När läsarna kommer över den lösning de vill ha vill de prova.
2 – En guide om ämnet: Bloggläsarna vill lära sig saker och om de får reda på en handledning som kan hjälpa dem kommer de sannolikt att kolla upp den. How-to-guiderna är ganska populära på bloggarna, nästan varje nischbloggare skriver hur man guidar blogginlägg för att locka läsarna.
3 – Användbara verktyg + resurser för att få saker gjorda: Du kanske erbjuder några användbara och användbara verktyg att dela med dina läsare i innehållet eller direkt berätta för dem i blogginläggets titel. När bloggläsare inser att du alltid delar bra verktyg kommer de att hålla ett öga på dina framtida artiklar.
Så du har sett vad läsare vill se i ett blogginlägg.
Nu måste du veta vad som gör ett blogginlägg tilltalande.
Du gör förmodligen samma sak när du läser dina favoritbloggar — jag kan också hamna i fällan som mina favoritbloggare satte av vackra skäl… (jag älskar det…)
Det är dags att ta reda på vad det är som gör att läsarna övertygas om att hålla kontakten med bloggen.
7 psykologiska sätt att engagera dina bloggläsare
Det kan vara en plötslig knuff genom att säga ”STOPP” eller ”DU KAN LÄMNA”, men för det mesta bör du vara där för att hjälpa och utbilda dina läsare. Ta en titt på de sju sätten att börja engagera dina läsare:
1. Ge förhandsgranskning av kärnmeddelandet
Många influencers gör det här – och jag vet detta, det är faktiskt en strategi för att göra dina läsare mentalt förberedda på att något fantastiskt är just där och de är på väg att bevittna detta.
Förhandsvisningen säger sig själv.
Du ger tipset om vad som kommer att HÄNDA, varför de ska hålla sig till dig och vad som kan hända om de fortsätter att läsa artikeln. När ditt syfte är att engagera publiken och du är säker på att ditt innehåll säkert kommer att hjälpa läsarna, fortsätt då.
Läsarna mår bra när de får känslan av att du ska avslöja en hemlighet eller dela ett bra tips med dem.
Brian Dean känner till denna strategi bättre än någon annan. Du kan inte gå därifrån om du börjar läsa hans artikel. Ta en titt på exemplet:
Jag försökte också samma sak i början av den här artikeln (Not Guilty, eftersom du kommer att älska det här)…
2. Lägga till exempel i innehållet
När du formar dina åsikter med enkelhet, autenticitet och tydlighet blir det lättare för publiken att förstå.
Och när du lägger till exempel i ditt innehåll hjälper det inte bara läsarna att förstå konceptet, utan det förtydligar också kärnan i budskapet.
Många toppbloggare och influencers använder exemplen för att utbilda sin publik.
Neil Patel använder också exempel för att visa upp poängen och beskriver sina åsikter med hjälp av andras arbete, vilket i slutändan hjälper läsarna att förstå det. Han använder exempel hela tiden.
Det finns tre fördelar med att ge exempel i ditt innehåll:
1) – Det hjälper till att bygga upp förtroendet.
2) – Det autentiserar din synvinkel.
3) – Det ger dig inflytande att förklara ämnet.
Alla tre fördelarna hjälper dig att komma närmare publiken du interagerar med. När dina läsare förstår din synvinkel med hjälp av exempel du använder, är chansen stor att de går steget före för att följa dig.
Använd olika exempel i ditt blogginlägg. Gör dig inte instängd under osäkra frågor som:
- Hur många exempel ska jag lägga till?
- Kan jag lägga till exempel på min egen blogg?
- Ska jag länka till andra samtidigt som jag citerar dem i exemplen?
- Ska jag bara använda länkar eller skärmdumpar för att lägga till exempel?
Uggh – Om du någonsin tänkt så, snälla ge dig själv lite utrymme!
Bara föreställa.
Du vill ha uppmärksamhet, du vill ha social räckvidd och du vill ha mer social delning.
Vad händer om ett varumärke som du nämnde i ditt innehåll eller influencern du har länkat till delar ditt innehåll på Facebook, Twitter eller LinkedIn igen?
Det kan vara en dröm som går i uppfyllelse för dig!
Tro mig, det händer.
Är du tydlig med detta?
Bra. Fortsätt läsa…
3. Att använda konsten att berätta
Att berätta är inte bara en konst – det är en stor konst.
När du har en stil, kunskap och passion för att engagera publiken, då bör du arbeta på ditt bästa.
Berättande är något som fascinerar lyssnarna.
Kommer du ihåg mormors berättelser?
Du brukade vara helt förvånad och allt såg så verkligt ut – Precis som att hända framför dig.
Väl…
Mormor har talangen att berätta historier. Ingen lärde dem, det är naturligt (tror jag).
Marknadsförare vinner när de framgångsrikt berättar historien, det är inte nödvändigt att det bara händer i artiklarna — Du kanske tittar på en YouTube-video som fängslar dig och du blir mer involverad i den YouTube-kanalen.
Jim Connolly vet hemligheten med att skapa de tilltalande blogginläggstitlarna.
Han gör läsarna nyfikna på innehållet, och i slutändan vill folk kolla hans blogginlägg och nyhetsbrev.
Ta en titt på exemplet:
4. Var en problemlösare
Jag delar alltid bra verktyg med mina läsare. Jag vet att verktyg löser människors problem eftersom dessa onlineverktyg hjälper mig att göra mitt innehållsskapande, onlinemarknadsföring och frilansskrivning lättare.
Jag skapar infografik med hjälp av Visme. Det är ett bra verktyg för att skapa banners, infografik och blogginläggsgrafik.
jag använder Nimbus krom förlängningsverktyg för att ta skärmdumpar.
Alla dessa verktyg löser mina problem. Så jag älskar dem. Jag nämner alltid de verktyg jag använder på min personliga blogg.
Kom ihåg att när du börjar lösa problemen för din publik i din nisch kommer de att börja älska dig…
Du kanske inte har en aning om vad som skulle hända.
Att vara en auktoritet i rymden betyder mycket. Folk lyssnar på dig, de håller med dig och de börjar följa dina fotspår. Kom alltid ihåg att ju fler människor följer dig, desto mer ansvarsfull bör du vara.
Mathway kan vara den bästa platsen för studenter som använder den för att lösa sina algebra- och geometriuppgifter.
På något sätt är folk på jobbet. Saker och ting fungerar verkligen när de är på plats.
Poängen är att om du vill få folk att komma till din webbplats eller blogg måste du skapa verktyget för dem.
Gör något som hjälper dem eftersom jag nämnde att jag regelbundet använder verktyg som Visme och Nimbus.
Varför?
Eftersom dessa verktyg hjälper mig, det är därför jag rekommenderar dem.
5. Använd skärmdumpar för att locka läsarna
På tal om läsarnas engagemang, så hjälper skärmdumpar mig faktiskt att locka läsarna. Jag samlar alltid in och samlar in skärmdumpar.
Jag har märkt att folk älskar mitt skärmdumparbete.
Varför skulle de inte göra det?
Det hjälper dem att förstå poängen. Du kanske vill göra detsamma på din blogg.
Du vill inte få läsarna ur spel.
För att undvika det måste du använda alla möjliga strategier för att engagera dem.
Om du regelbundet besöker toppbloggares och influencers bloggar kommer du att märka att nästan alla använder skärmdumpar i sina blogginlägg, eftersom den här strategin hjälper dem att förklara saker…
Du kan använda detta tillägg Fantastisk skärmdump Minus.
6. Lägg till diversifierade källor + referenser
Att blanda ihop de olika medierna och lägga ihop de rättfärdiga referenserna gör ditt innehåll mer användbart för att engagera läsarna. Källorna hjälper dig inte bara att autentisera din synvinkel utan också tillföra ett värde till ditt arbete.
Bloggare använder en mängd olika webbplatser för att lägga till referenser i sitt innehåll.
Från YouTube-videor till Slideshare-presentationer, artiklar till e-böcker, de använder referenser till alla möjliga och relevanta saker.
Blädderbräda är en fantastisk plattform för att hitta det bästa innehållet som publiceras i olika kategorier. Scribd hjälper dig att upptäcka e-böcker i olika kategorier.
Det är inga problem med att lägga till länkar till populära podcaster.
Ta reda på poddsändningar på SoundCloud.
Ju mer du gör ditt innehåll användbart, desto fler engagerar sig i dig. Anledningen är enkel, när du har en detaljerad och diversifierad artikel att visa, skulle den ge en bild av en forskningsbaserad artikel som kan skildra det hårda arbetet – och människor respekterar det hårda arbetet.
7. Markera de relevanta artiklarna manuellt
Människor klickar normalt inte automatiskt på de relaterade artiklarna som visas i slutet av artiklarna, förmodligen för att dessa artiklar kommer ut slumpmässigt och det inte finns någon form av synergi mellan artikeln du läser och de som visas på sidfot.
Om du märker det, nämner alla toppbloggare och influencers sina relevanta artiklar i sitt innehåll (och oftast sina tidigare artiklar)…
Så det betyder att det är en användbar strategi att anta.
Det finns tre fördelar med att lyfta fram det tidigare publicerade innehållet:
- Du får intern länkning på din blogg
- Chansen att läsarna halkar minskar
- Den vägleder läsarna att hitta det relaterade innehållet
När du har en stark intern länk på din blogg, reser sökrobotarna (för sökmotorer) inom bloggen (från sida till sida), och den här övningen hjälper på något sätt bloggen att få sitt innehåll indexerat i sökmotorerna snart.
Även om sökmotorernas rankning beror på många olika faktorer, men jag har skäl att tro att intern länkning också hjälper sajten att rankas högre i sökmotorerna.
När du skapar en webb-av-interna-länkar på din blogg, tvingar det dig att skapa mer högkvalitativt och auktoritativt innehåll precis som influencers och toppbloggare, och i resultatet kommer du att få en mycket mer engagerad publik på dig blogg.
Vad skulle du göra nu?
Vi kan inte tillämpa en massa åtgärder tillsammans. Det tar alltid tid att implementera den nya strategin.
Ingen kommer någonsin att vägra att ha en engagerad publik eftersom en engagerad publik skulle älska att höra från dig, dela ditt innehåll och fortsätta att besöka din blogg.
Du kanske vill använda ett relaterat inläggsplugin för att engagera läsarna men kom alltid ihåg att du inte kan tvinga någon att dela ditt innehåll eller gilla ditt arbete.
Använd alla möjliga strategier artigt och försiktigt för att engagera läsekretsen. E-postmarknadsföringsverktygen som MadMimi kommer att ta dina läsares engagemang till nästa nivå när intresserade människor skulle börja prenumerera på din blogg och välja att få ditt nyhetsbrev via e-post.
Det största verktyget du kan ha är ditt ”kvalitetsinnehåll”.
Dina läsare måste veta att de aldrig får missa ditt innehåll. När du väl börjar skapa sådant innehåll kommer du att se att fler människor kommer att kommentera dina artiklar och dela med sina vänner.
Jag har märkt att folk gillar att kommentera bloggar som har Commentluv aktiverat eftersom det länkar kommentatorns senaste inlägg tillsammans med kommentaren.
Det betyder helt klart att du får se fler människor som kommer in på din blogg och kommenterar artiklarna om du använder detta plugin.
Vad skulle du annars göra för att engagera dina bloggläsare?